af sjampen » tirsdag, 01. aug, 2023 22:57
Jeg ved sq ikke lige om hvad jeg forventer bliver et langt indlæg, skal placeres i den ene eller den anden transfertråd, men det er selvfølgelig også ligemeget. Et travlt vindue på Liverpools midtbane, men også en travlhed som både er selvforskyldt og vel egentligt også forventelig.
Liverpools midtbane har længe haft behov for en totalindsprøjtning af både ungdom og kvalitet, og vi har reelt gået og ignoreret problemet, selvfølgelig i jagten på Bellingham. Vores ageren omkring Bellingham-sagen over de sidste 1,5 til 3 år(eller i hvert fald sommertransfervinduer), er vel egentlig et meget godt billede på hvorfor vi stod som vi gjorde/gør.
Vi startede med at være godt på plads med nogle midtbanespillere i deres bedste alder, hvor Bellingham var en perfekt afløser, men hvor han ikke var til salg endnu. Vi havde endda lige hentet Thiago som ikke var bare "maskinmester", men havde nogle kvaliteter vi manglede og et niveau som vi manglede, omend en hvis skadeshistorik.
Så gik vi en hel sommer hvor det var tydeligt at han ikke var til salg til andet end overpris og ignorerede ethver anden mulighed for forstærkning, måske med undtagelse af Tchouameni. Vi ville have Bellingham, og selvom klubben selvfølgelig ikke kan love et indkøb, så var vi villige til at betale hvad et sådan spiller koster. For det var Bellingham eller ingenting. Der var ingen andre indkøb som kunne forbedre Liverpool, så vi lejede Arthur mens vi ventede på Bellingham. Sommer 23 skulle blive en fest.
Lige indtil en måned før denne sommer, så fandt vi ud af at Bellingham både ville blive dyr i transferomkostninger og løn. Hvem kunne have troet det? Vi måtte opgive den spiller som vi havde solgt indtil flere transfervinduer for. Vi smed hatten i ringen allerede inden kampen var startet, efter at resultaterne af vores midtbaneproblemer havde talt for dem selv.
Heldigivis var vi så parate til at tage konsekvensen af tidligere vinduers fiaskoer. Klubben, Klopp og Michael Edwards/Julian Ward havde dummet sig og ikke sikret tilstrækkelig fornyelse på midtbanen. Vi vidste at det ville blive en travl sommer, med de tidligere fejlkøbte spillere som brugte mere tid på skadeslisten end på banen, der forlod klubben.
Med dem gik James Milner, som vel også var ved at have udspillet sin rolle. Han var ikke god nok mere. Vi handlede hurtigt, og erstattede Ox, Keita og Milner(og Arthur ikke at forglemme), med spillere som reelt skulle spille flere minutter end de havde gjort. Vi have stadig et hul ang. Fabinhos backup, omend unge Bajcetic kunne spille der. Alligevel synes jeg at der trods den kæmpe skuffelse ift. Bellingham, var fundet en nogenlunde løsning på midtbanen.
Gammel midtbane: Fabinho, Thiago, Henderson, Milner, Keita og Ox, med Elliott og Jones som unge spillere og Bajcetic som den på det tidspunkt totalt uprøvet.
Ny midtbane: Fabinho, Mac Allister, Szoboszlai, Jones som sluttede stærkt af og Elliott som sluttede skidt af, samt den gamle garde bestående af Hendo og Thiago, med Bajtecic som den unge der nu havde vist sig lidt frem.
Det eneste vi manglede var vel en CDM som, på kort eller lang sigt, kunne tage over for en Fabinho de var dårligt kørende. Jeg synes dog det var en stærkt midtbane, selvom det selvfølgelig krævede at Alexis og Szobo viste sig at være gode nok. Alt i alt, dog en god kombination af spillere med forskellige kompetencer, som var unge og passede Klopp spillestil, og som burde være gode nok.
Det fik Saudi klubberne ødelagt, men reelt gjorde de det vel med bud som var helt fair og som Liverpool burde og jo så gjorde, tage stilling til. Og havde vi været bedre forberedt og ikke haft behov for 2-3 nye midtbanespillere allerede inden vinduet, fordi vi vidste at der var 3 spillere som forlod os, havde vi jo ikke stået i de nuværende problemer.
Reelt set, er Fabinho og Hendo handlerne jo isoleret set fine for os. Vi havde givet Henderson en monster kontrakt, og nu var han ikke god nok længere, fordi han så ud til at have mistet noget af sin udholdenhed og sin hurtig.
Fabinho lignede et spiller på absolut nedadgående, og vi solgte ham for samme beløb som vi hentede ham for. Det er altså udemærket business at hente en CDM i sin prime, køre ham ind i 6 måneder, have en af de bedste CDMs i verden i 3,5 år, også gå i nul med et salg, efter han har et dårligt år og alle tænkte at benene er væk.
Vi har alle brokket os over at vores midtbane var for ringe, for skadet og for gammel, og nu hvor den så bliver fornyet, med tvang eller ej, er det også galt. Og det er da også gået for hurtigt i mine øjne, men reelt set har vi jo fået nogenlunde hvad vi bad om. Vi mangler selvfølgelig en masse lederskab og erfaring, men vi har fået den fornyelse af vores midtbane som vi alle har skreget på, selvfølgelig med håbet om at vi henter en ny 6'er. Og dog, for selv med en ny 6'er kunne vi jo godt bruge endnu en midtbanespiller hvis det stod til mig, men vi bliver næppe forkælede.
Som jeg ser det er problemet nu, at 6'er positionen var ufattelig svag i år, hvilket også medførte at vi gerne ville undgå at sælge Fabinho, indtil buddet simpelthen blev for godt. Som jeg ser det, er der 2 spillere som var interessante for Liverpool. Declan Rice og Moises Caicedo. Rice er allerede væk. Det ser ud til at Chelsea bliver ved med at nosse rundt for Caicedo, så jeg håber naivt og dumt, at vi hijacker den handel. Specielt nu hvor Chelsea har forlænget Levi Colwill, som var den brik som gjorde Brighton villige til at forhandle.
Rice og Caicedo er selvfølgelig dybt forskellige spillere, men begge har spillet den holdende midtbanespiller og begge er dygtige nok til Liverpool. Dyre, naturligvis, men ikke for dyre ift. hvad man får. Nu er de måske begge væk, og vi er efterladt med resterne.
Romeo Lavia er den oplagte og jeg ville ikke hade et indkøb, men jeg synes folk er meget oppe og høre over ham. Han var fin. Ja, for en 19-årig var han fremragende. Han var et suverænt lyspunkt på et ringe nedrykningshold. Desværre spiller Liverpool ikke kun mod 19-årige spillere på nedrykningshold. Der er massere potentiale i Lavia, men at han skulle kunne gå ind og erstatte den version af Fabinho som vi havde før i år, det tror jeg ikke er så oplagt. Og skulle vi gå ind i sæsonen med Lavia og Bajcetic som de eneste der kan spille CDM, så tror jeg vi sætter os selv under et gigantisk pres. Også selvom både Thiago og nu Curtis Jones har spillet lidt en CDM. Det kan dog være en risiko vi ganske enkelt må løbe, for hvem er der ellers?
Vi var efter Manu Kone, men jeg kan godt forstå vi ikke var helt vilde med ham. Han er lidt samme type som en af mine ynglingsmuligheder(inden han skiftede til PSG), nemlig Manuel Ugarte. En frembrusende bolderobrer og dermed ikke hvad Liverpool havde brug for, når vi spiller med en holdende CDM. Igen er Caicedo for mig oplagt, når nu vi har hentet den spiller han ofte spillede ved siden af og som i den grad ikke var den holdende midtbanespiller. Det bliver et gedigent spark i løgene når Chelski præsentere ham.
Resten af mulighederne, ser jeg reelt ikke værende særlig gode. Khephren Thuram er mere 8'er, det samme er Gravenberch, Barella Gabri Veiga og er par andre af dem vi er linket til. Ham den unge brasilianer vi er linket til nu, virker for mig også lidt som en 6'er/8'er hybrid, omend han er lige så spændende som Lavia. Lucas Leiva kom dog selvfølgelig også som 10'er hvis jeg husker rigtigt.
Af mere løse rygter, synes jeg ikke at nogle af dem er voldsomt inspirerende:
- Palhinha - Gammel og Fulham kræver 70 millioner, når han er det halve værd.
- Florentino Luis - Ser virkelig god ud, men hans første gode sæson efter 4-5 dårlige sæsoner, og hans frikøbsklausul er på 100 millioner. Benfica viste med Enzo Perez hvordan de forhandler.
- Kalvin Philips - Skadet og ikke god nok.
- Sofyan Amrabaat - Ikke god nok.
- Ibrahim Sangare - Ikke god nok.
- Teun Koopmeiners - Ikke god nok.
Jeg er godt nok spændt på hvad de finder ud af i recruitment-teamet, for jeg har svært ved at se os handle ind på den defensive midtbane på en måde som gør os stærkere end sidste år. Uanset Fabinhos niveau og at det var rigtigt at cashe ind på ham nu. Og så kan man diskutere om det var det rigtige. Ender vi med at hente Lavia for et stort beløb, vil det for mig være det bedste af en dårlig situation som vi selv har sat os i.
Det mest alvorlige er dog også, at vores trængsler på midtbanen som følge af flere års dårlig strategi, nu sætter os i en rigtig skidt situation andre steder. Vi har ganske enkelt ikke haft tid til at kigge på forsvaret, hvor vi reelt er ved at lave samme fejl som på midtbanen. Vi handler ikke rettidigt. Vi kunne godt bruge en reelt backup for Trent, specielt hvis vi rigtig skal til at eksperimentere med ham som reel midtbanespiller, og ikke kun som inverted back. Det ser jeg ingen rygter om.
Mest problematisk er dog centralt i forsvaret. Ud af vores 4 spillere som er gode nok(VVD, Konate, Gomez og Matip), er der lighedstegn med tidligere midtbanesproblemer. Matip og VVD er ved at være oppe i alderen. Matip og Gomez er reelt ikke gode nok, i hvert fald ikke kontinuerligt + at VVD jo reelt ikke har været samme spiller siden sin knæskade. Og Konate, Matip go Gomez er vel reelt lige så skadesplagede som Thiago, Keita og Ox. Det lyder meget bekendt for mig.
Jeg havde håbet, at vi denne sommer var begyndt at kigge på den problemstilling, foruden at regne med Nat Phillips eller forlade os på Jarell Quansah som er den ungdoms CB som jeg synes ser bedst ud. Der var lidt rygter om Colwill og ham Van de Ven fra Schmadtkes tidligere klub, men alt virker tavst nu. Forståeligt med den situation der er på midten, men ender vi med endnu en sæson hvor vi pludselig ikke har nogle raske CBs, så er det udelukkende ris til egen røv.
Heldigvis er vi temmelig godt stillet helt fremme med Salah, Gakpo, Diaz, Jota og Nunez, med Szobo, Elliott og Jones som alle kan spille længere fremme.
Imod moderne fodbold.