Vås lige frem?Jesper skrev:Jeg synes ærligt talt det er noget vås, når man ikke kan forstå at spillere vil til de to store spanske klubber. Man kan eks se i EL eller CL, hvor langt de 5-6 bedste spanske hold kommer set over en årrække sammenlignet med de engelske. Den spanske lige er altså ikke svag.
De spanske klubbers succes i CL afspejles i mine øjne netop af ligaens samlede svaghed i forhold til PL. Eller omvendt sagt, PL er så stærk og hård, at det er sværere for engelske hold at konkurrere i begge turneringer over en hel sæson end det er for spanske.
Juve klarer sig også flot i CL. Måske netop fordi de heller ingen udfordring har på hjemmefronten. Det samme kan vel siges om Bayern.
Jeg vil ikke påstå, at de 6 bedste hold i PL er bedre end de 3 bedste spanske. De er bare anderledes sammensat som konsekvens af den vigtigste turnering, som de deltager, hvor man over en hel sæson får lige så meget brug for fysik som flair. Det ville i mine øjne være en absurd påstand hvis nogen vil påstå, at et af de tre spanske storhold med sikkerhed ville vinde PL og samtidig spille sig i CL semifinalen.
Som jeg ser det er der noget nær 15 hold i den spanske liga, der slet ikke er konkurrencedygtige - og dermed reelt ikke kan presse de store hold. I PL er der vel 3. Og desværre smider Liverpool alligevel point imod netop 2 af disse hold.
Man kan ikke bruge EL og CL som målestok for, hvilke af ligaerne, der er stærkest. Det er en selvstændig turnering, hvor de deltagende holds commitment afspejles af, hvad der sker i den hjemlige turnering.
Hvis en spiller vælge Barca eller Real over en af de engelske topklubber, så tænker jeg, at det handler om, at der pludselig er en let vej til medaljer. Det er bare ikke altid medaljerne folk huskes for. Huske Michael Owen for de medaljer han har vundet med Real og Man Utd? Eller huskes han for sin tid i Liverpool, hvor han fik lov at være i centrum?
Samme spørgsmål kan man stille om McManaman, Beckham og sikkert flere.
Jeg er med på, at verdens måske tre bedste spillere render rundt i Spanien i øjeblikket. Men jeg forstår ikke ambitionen om at spille med verdens bedste. Burde ambitionen ikke være, at blive verdens bedste? Jeg synes, at Neymar med sit skifte væk fra Barcelona både udviser den ambition og samtidig bekræfter, at man ikke får lov til at udvikle sig til den spiller i Barcelona, hvor alt handler om at få Messi til at se god ud (hvilket han naturligvis også er).
Coutinho kan blive større i Liverpool, end han nogensinde kan blive i Barcelona. Også selvom det måske vil betyde færre medaljer. I Barcelona vil alle de medaljer alligevel blive tilskrevet Messi-æraen.
Og i forhold til CL. Burde Coutinho ikke lige give det en sæson med Liverpool i CL, før man drager den konklusion, at vi ikke kan bide skeer med de spanske hold? Alt andet lige, så har det da netop været vores styrke under Klopp, at spille imod dygtige modstandere - både i EL og PL.