Dagens Kampe

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
mortenbak

Re: Sv: Dagens Kampe

Indlæg af mortenbak » mandag, 24. mar, 2014 08:47

Jesper skrev:
mortenbak skrev:
Jesper skrev:
nrg skrev:Et af de bedre opgør mellem Real Madrid og Barcelona, de senere år. Kampen bølgede frem og tilbage og selvom jeg er glad for at Barcelona vandt, kan jeg nu stadigvæk ærgre mig over den regel med at man skal straffes dobbelt, når man hiver i nødbremsen, i straffesparksfeltet.

Det burde være et straffespark og et gult kort. Ramos kendte dog vejen. Mener kommentatoren sagde det var 18. eller 19. gang, han blev vist ud i sin RM-karriere.
9. gang, men hvem tæller!
Synes du underdriver bare en lille, lille smule. Det var da en helt utroligt dramatisk og velspillet kamp, hvor dommeren var myndig, modig og konsekvent. Og så var det to hold, der samtidig var på toppen. Jeg var helt oppe at køre.

Jeg ved ikke helt om jeg er enig, for i de fleste tilfælde, så vil jeg give dig ret. Men der kan være tilfælde, hvor der vil kunne blive spekuleret i, at det kan betale sig at begå straffet (scorer man på ca 70 % af skuddene?) og så kommer der en form for kynisme ind i spillet, som jeg ikke kan lide.
Jeg er ikke tilhænger af både rødt og straffe. Chancen for at score bliver imo ikke mindre af om det er straffe eller den oplagte målchance. Neymar kunne jo godt have brændt. Men når det nu er sådan at reglerne er... burde man så ikke kunne modtage direkte rødt for film i feltet... hvis "filmen" lykkes og der scores på det efterflg straffe, er "forseelsen" jo ligeså kampafgørende, som nødbremsen...
Det er vel ligefør at "film" er værre, da det som regel foretages i situationer hvor bolden/chancen sandsynligvis ville være løbet ud i sandet eller hvor "skuespilleren" har ryggen til målet.
Jeg synes der tildelt alt for få kort for film.
Spændende diskussion. Jeg vil næsten mene det modsatte, for det er som om dommerne føler at enten skal de dømte straffe eller give et kort for film. Men nogle gange er det bare fysisk kontakt. Det er heldigvis stadig et fysisk spil.
Mht reglen er det jo ikke helt simpelt, for begås en lignende forseelse uden for feltet i oplagt scoringsposition, så vil de fleste vel mene at et direkte rødt kort er okay. Dvs at skal man trække nødbremsen, så ja..hvor kan det bedst betale sig?
Differentierede regler har man vel ret beset ikke i fodboldloven, så helt simpelt er det vist ikke (jeg væver, for dette område er ikke mit felt).
Det er bestemt heller ikke mit og jeg er enig med dig i at det er svært at lave nogle differencierede regler (umuligt vel sagtens) - det vil vel altid bero på dømmerskønnet og jo også derfor han er der.
Men jeg synes at risikoen ved at filme meget lille og gevinsten meget stor, hvis det lykkes. Jeg synes ikke tit der bliver uddelt kort ifbm med film. Oftest synes bare dommeren vinker afværgende og lader spillet fortsætte med mindre han dømmer straffe.

Og du har fuldstændig ret.. det er en kontaktsport og det skal det blive ved med at være.

Men jo mere jeg tænker over det, ville jeg ikke have noget imod at film og nødbremser straffes ens - da begge dele kan være lige kampafgørende og begge dele er lige usportslige imo.

nrg
Geografisk sted: Egå
Alder: 57

Re: Dagens Kampe

Indlæg af nrg » mandag, 24. mar, 2014 17:36

Nå, var det kun 9! :-)

Ja, det var en lettere underdrivelse, men så var det heller ikke mere vildt, synes jeg.

Jamen, det er ikke så enkelt. Den er jeg med på og i forbindelse med snakken om film eller straffe, er jeg helt på højde med jer. Det behøver ikke at være enten eller. Det kan også bare være fysisk kontakt.

Jeg synes dog tilfældet i går var hårdt ved Real, selvom det bekom mig vel. Så hvor grænsen skal gå, har jeg svært ved at bedømme, men grundlæggende kan man vel godt sige, gult kort og straffe i feltet og rødt kort uden for feltet, oder was?
I medgangstider, lever man i nuet og nyder tilværelsen. I modgangstider, tænker man proces og vejen mod noget større.

Larry Dillman

Indlæg af Larry Dillman » mandag, 24. mar, 2014 19:10

jeg så godt nok også en fremragende kamp med sindssyg høj intensitet og teknisk niveau krydret med individuel klasse :clap:

Men det er da både beskæmmende og pinligt at se voksne mænd i superform, der falder omkuld som ramt af lynet ved mindste berøring (går ikke ud fra at Kasper Nielsen, Joachim Boldsen og i den dur har særlig stor respekt for sydeuropæisk fodbold?) eller den inkvisitoriske reaktion med omringning af den stakkels mand med fløjten i stort set enhver situation :naughty:

Angående film-aspektet så har jeg stadig ikke helt forstået, hvorfor fjerdedommeren (der vel ikke er overbebyrdet med opgaver i kampens løb) ikke kan konsultere langsomme gengivelser i forbindelse med bedømmelse af film eller regulære svinestreger, som dommeren så kan give gult eller rødt på ved næste spilstop - når nu det skærmmæssige 'bevismateriale' er til rådighed splitsekunder efter de eventuelle ugerninger?
Jeg taler ikke om deciderede spilstop ala NFL, hvor dommeren selv skal tjekke hvad der er sket, eller om hver enkel tvivlsom offside eller straffekendelse, da der er gode argumenter mod indførelsen af sådanne ting!
Dog kunne det også gælde ved eksempelvis forkert dømte straffespark, for allerede før Gerrard sparkede 3. straffespark mod scum, viste de langsomme gengivelser Sturridges film......og så burde dommeren ved fjerdedommerens mellemkomst kunne annullere kendelsen og give Sturridge hans fortjente advarsel før Gerrards spark (og endnu bedre ville eksemplet selvfølgelig være, hvis/når det er gået ud over Liverpool :) )

Men forrygende med genvundet højspænding i Spanien (og England), når nu Serie A og Bundesligaen forlængst er afgjort! Go, Barca, go :dance:
Tonic wa'er...did you say tonic wa'er? If it's tonic wa'er you want, it's tonic wa'er you get!

Brugeravatar
Belloni
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af Belloni » mandag, 24. mar, 2014 19:56

nrg skrev:Et af de bedre opgør mellem Real Madrid og Barcelona, de senere år. Kampen bølgede frem og tilbage og selvom jeg er glad for at Barcelona vandt, kan jeg nu stadigvæk ærgre mig over den regel med at man skal straffes dobbelt, når man hiver i nødbremsen, i straffesparksfeltet.

Det burde være et straffespark og et gult kort. Ramos kendte dog vejen. Mener kommentatoren sagde det var 18. eller 19. gang, han blev vist ud i sin RM-karriere.
Ifølge min gode ven google er det 19 gange han har fået rødt i sin Real Madrid karrierer. The Guardian har en liste med samtlige hvis du Googler Sergio Ramos red Cards :) kan ikke finde ud af at linke fra min mobil så derfor får du denne her guide ;)

nrg
Geografisk sted: Egå
Alder: 57

Indlæg af nrg » mandag, 24. mar, 2014 20:05

Jeg tager dit ord for det. Det er fint med mig :-) ....men det er nok Jesper, der går mere op i det end mig ;-)
I medgangstider, lever man i nuet og nyder tilværelsen. I modgangstider, tænker man proces og vejen mod noget større.

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » mandag, 24. mar, 2014 21:11

nrg skrev:Jeg tager dit ord for det. Det er fint med mig :-) ....men det er nok Jesper, der går mere op i det end mig ;-)
Nej, jeg er sådan set ligeglad. Det var hvad kommentatoren sagde, i hvert fald i følge min hørelse... Og det er ingen garanti. Mildt sagt!
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » mandag, 24. mar, 2014 21:15

@Larry Dilmann
Ang film og svanens død, så synes jeg egentlig ikke det var så slemt igår. Det er altså også en anden kultur.
De prøvede rigtigt nok at påvirke dommeren, men også det er set værre. Synes dommeren lagde en fin linje.
Det var spansk, som det nu engang er. Fantastisk opgør!

Bojangles
Alder: 46

Indlæg af Bojangles » mandag, 24. mar, 2014 22:02

Jeg syntes man skal passe på med at slå hårdere ned på film - for der er imø stor forskel på at overspille og filme. At overspille, er at gøre det tydeligere for dommeren at der er sket en forseelse - at filme er at forsøge at snyde sig til noget. Derudover kan der sagtens være situationer, hvor spilleren falder, og det ligner film, men spilleren har reelt bare mistet fodfæstet. Det ville være forfærdeligt, hvis spillere skulle til at blive dømt for sådan noget. Så er det bedre at dommeren vifter afvæbnende med hænderne - og så istedet dømmer et frispark/straffe mindre.

Og tilbage til det med at overspille. Alt for ofte syntes jeg man ser at situationer, hvor spilleren ikke smider sig teatralsk efter reelt at være blevet ramt, så denne enten mister balancen, falder eller blot mister det skridt der skulle til for at komme forbi, og som derfor skal give straffe/frispark ender med ikke at give noget. Derfor ser jeg intet problem i at man gør lidt ekstra ud af at falde - det kan selvfølgelig give bagslag, hvis man har opbygget et dårligt rygte, som vi selv har oplevet med Suarez. Men det er jo bare ris til egen røv, når man har forsøgt at filme flere gange - så får man intet.

Når vi så snakker straffe/rød kort, så syntes jeg bestemt ikke det skal ændres. Det er svært nok at score mål i fodbold i forvejen, og hvis man så pludselig gør at det er en KÆMPE fordel at save en spiller, der har frit mål, så ender vi med endnu færre mål. Hvis man skulle noget, så hellere sætte straffen op for at save en spiller uden for feltet som sidste mand - for der er det jo helt bevidst et forsøg på at ofre sig for holdet. Da en nærmest 100% chance bliver lavet om til en nærmest ikke eksisterende chance. Så der kunne man gøre karantænen længere eller et eller andet. For det er imø der problemet er og ikke i feltet - det er ikke en dobbeltstraf - det er en 100% fortjent straf. Derimod er det nærmest et frikort at gøre det udenfor feltet. Og det er imø problemet.

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 25. mar, 2014 09:18

Super godt indlæg, Bojangles, hvoraf du får mange nuancer med.

Jeg kom faktisk til at tænke på, om der i fanklubben kunne blive en måske tidligere topdommer tilknyttet, som man en gang i mellem kunne henvende sig via forum, hvorledes at debatterne kunne blive nuancerede og fagligt begrundet? Det sidste er et åbent spørgsmål.

Callesen
Bestyrelsesmedlem
Geografisk sted: København
Alder: 38

Indlæg af Callesen » tirsdag, 25. mar, 2014 09:28

Fodbolddommer på Twitter svarer gerne på sager fra kampene. Det er dommerforeningen herhjemme der står bag. Brug #livedommer. Samt i nogle kampe følger de kampe live og begrunder, hvorfor der bliver dømt som der bliver dømt.

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 25. mar, 2014 09:41

Callesen skrev:Fodbolddommer på Twitter svarer gerne på sager fra kampene. Det er dommerforeningen herhjemme der står bag. Brug #livedommer. Samt i nogle kampe følger de kampe live og begrunder, hvorfor der bliver dømt som der bliver dømt.
Okay. Gider bare ikke sociale medier! Nå, men ellers fedt initiativ

Aarde
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Aarde » tirsdag, 25. mar, 2014 09:55

Jesper skrev:
Callesen skrev:Fodbolddommer på Twitter svarer gerne på sager fra kampene. Det er dommerforeningen herhjemme der står bag. Brug #livedommer. Samt i nogle kampe følger de kampe live og begrunder, hvorfor der bliver dømt som der bliver dømt.
Et online forum er da ellers et ret socialt medie ;)

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 25. mar, 2014 10:09

Aarde skrev:
Jesper skrev:
Et online forum er da ellers et ret socialt medie ;)
Ja, det er det vel. Tænkte mere på Facebook, Twitter etc.

SimonA
Alder: 27

Indlæg af SimonA » tirsdag, 25. mar, 2014 20:48

Det gik stærkt! 1-0 til City :O
YNWA

Brugeravatar
Sledgehammer
Geografisk sted: The Klopp

Indlæg af Sledgehammer » tirsdag, 25. mar, 2014 20:49

Føj for en start, når man nu holder med United :shock: