Jeg kan sagtens følge din tankegang, men jeg tror du overvurderer det potentielle niveau hos de ekstra klubber.AJ skrev:Jeg er selvfølgelig enig i, at vi ikke kan have et ubegrænset antal hold i den bedste række, men hvorfor grænsen skal gå lige ved 12 og ikke 14 eller 16, har jeg svært ved at se. Jeg tror netop niveauet ville højnes ved en mindre udvidelse, da vi således får nogle midterhold, der kan spille med mindre pres, og derfor kan satse mere på udvikling. De klubber, der ikke er i den bedste række nu, ville nok også kun blive bedre ved at spille mod bedre modstand regelmæssigt.
Det vil selvfølgelig give færre tv-penge pr. klub, men så kan man ligeså godt argumentere for, at der kun skal være 8 eller 6 hold i den bedste række. Det ville give endnu flere penge til topholdene.
Når mange finder Brøndby afgørende i Superligaen, så er det fordi klubben er med til at skabe interessante kampe og historier. Tag den uafgjorte kamp mellem Brøndby og FCK i slutningen af foråret, hvor FCK sikrede sig mesterskabet og Brøndby fik et vigtigt point. Folk var overvejende enige om at det spændingsniveau og den intensitet den kamp havde, var noget af det vi gerne så meget mere af i ligaen.
Sådan en kamp kan meget mere end Silkeborg mod Randers på en frostkold november dag. Udover folk fra Silkeborg og Randers, er det nærmest kun de mest fanatiske fodboldinteresserede der finder noget interessant i sådan en kamp.
Det er som sådan også okay, da du også kan finde lignende (i en anden målestok) kampe i Premier League. Men tilføjer du endnu flere hold, så er det min teori at vi vil se flere af den slags kampe. Samtidig vil de hold der har større national interesse komme ud i flere kampe mod bundløse modstandere, hvilket vil betyde at de mister sportslig interesse.
Jeg forudser for mange kampe uden den store interesse fra medier, sponsorer og tilskuere, hvilket vil skabe et udvandet produkt. Det er min forventning at det vil skabe dalende indtægter. Indtægter som trods alt er af stor væsentlighed for de fleste klubber, da de henter langt de fleste penge på tv-aftale og kampindtægter. Vil det give grobund for investering i de bedste rammevilkår? Det tror jeg ikke.