Fodbold generelt - Andre klubber, FIFA/UEFA, FFP, Sportswashing mm.

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Alonso
Alder: 37

Re: Smånyheder fra fodboldens verden

Indlæg af Alonso » tirsdag, 11. jun, 2013 00:16

AJ skrev:Jeg er selvfølgelig enig i, at vi ikke kan have et ubegrænset antal hold i den bedste række, men hvorfor grænsen skal gå lige ved 12 og ikke 14 eller 16, har jeg svært ved at se. Jeg tror netop niveauet ville højnes ved en mindre udvidelse, da vi således får nogle midterhold, der kan spille med mindre pres, og derfor kan satse mere på udvikling. De klubber, der ikke er i den bedste række nu, ville nok også kun blive bedre ved at spille mod bedre modstand regelmæssigt.

Det vil selvfølgelig give færre tv-penge pr. klub, men så kan man ligeså godt argumentere for, at der kun skal være 8 eller 6 hold i den bedste række. Det ville give endnu flere penge til topholdene.
Jeg kan sagtens følge din tankegang, men jeg tror du overvurderer det potentielle niveau hos de ekstra klubber.

Når mange finder Brøndby afgørende i Superligaen, så er det fordi klubben er med til at skabe interessante kampe og historier. Tag den uafgjorte kamp mellem Brøndby og FCK i slutningen af foråret, hvor FCK sikrede sig mesterskabet og Brøndby fik et vigtigt point. Folk var overvejende enige om at det spændingsniveau og den intensitet den kamp havde, var noget af det vi gerne så meget mere af i ligaen.

Sådan en kamp kan meget mere end Silkeborg mod Randers på en frostkold november dag. Udover folk fra Silkeborg og Randers, er det nærmest kun de mest fanatiske fodboldinteresserede der finder noget interessant i sådan en kamp.

Det er som sådan også okay, da du også kan finde lignende (i en anden målestok) kampe i Premier League. Men tilføjer du endnu flere hold, så er det min teori at vi vil se flere af den slags kampe. Samtidig vil de hold der har større national interesse komme ud i flere kampe mod bundløse modstandere, hvilket vil betyde at de mister sportslig interesse.

Jeg forudser for mange kampe uden den store interesse fra medier, sponsorer og tilskuere, hvilket vil skabe et udvandet produkt. Det er min forventning at det vil skabe dalende indtægter. Indtægter som trods alt er af stor væsentlighed for de fleste klubber, da de henter langt de fleste penge på tv-aftale og kampindtægter. Vil det give grobund for investering i de bedste rammevilkår? Det tror jeg ikke.

Brugeravatar
ThunderZtorm
Geografisk sted: Haderslev
Alder: 46
Kontakt:

Indlæg af ThunderZtorm » tirsdag, 11. jun, 2013 01:18

Alonso skrev:
AJ skrev:Jeg er selvfølgelig enig i, at vi ikke kan have et ubegrænset antal hold i den bedste række, men hvorfor grænsen skal gå lige ved 12 og ikke 14 eller 16, har jeg svært ved at se. Jeg tror netop niveauet ville højnes ved en mindre udvidelse, da vi således får nogle midterhold, der kan spille med mindre pres, og derfor kan satse mere på udvikling. De klubber, der ikke er i den bedste række nu, ville nok også kun blive bedre ved at spille mod bedre modstand regelmæssigt.

Det vil selvfølgelig give færre tv-penge pr. klub, men så kan man ligeså godt argumentere for, at der kun skal være 8 eller 6 hold i den bedste række. Det ville give endnu flere penge til topholdene.
Jeg kan sagtens følge din tankegang, men jeg tror du overvurderer det potentielle niveau hos de ekstra klubber.

Når mange finder Brøndby afgørende i Superligaen, så er det fordi klubben er med til at skabe interessante kampe og historier. Tag den uafgjorte kamp mellem Brøndby og FCK i slutningen af foråret, hvor FCK sikrede sig mesterskabet og Brøndby fik et vigtigt point. Folk var overvejende enige om at det spændingsniveau og den intensitet den kamp havde, var noget af det vi gerne så meget mere af i ligaen.

Sådan en kamp kan meget mere end Silkeborg mod Randers på en frostkold november dag. Udover folk fra Silkeborg og Randers, er det nærmest kun de mest fanatiske fodboldinteresserede der finder noget interessant i sådan en kamp.

Det er som sådan også okay, da du også kan finde lignende (i en anden målestok) kampe i Premier League. Men tilføjer du endnu flere hold, så er det min teori at vi vil se flere af den slags kampe. Samtidig vil de hold der har større national interesse komme ud i flere kampe mod bundløse modstandere, hvilket vil betyde at de mister sportslig interesse.

Jeg forudser for mange kampe uden den store interesse fra medier, sponsorer og tilskuere, hvilket vil skabe et udvandet produkt. Det er min forventning at det vil skabe dalende indtægter. Indtægter som trods alt er af stor væsentlighed for de fleste klubber, da de henter langt de fleste penge på tv-aftale og kampindtægter. Vil det give grobund for investering i de bedste rammevilkår? Det tror jeg ikke.

Mener du i ramme alvor at det kun er FCK og BIF der kan spille underholdende fodboldkampe?

Javist vil nogle kampe være "uden interesse" - men interesse dannes jo som sådan af medierne. Hvor mange medier giver en god optakt til kampe der ikke involverer FCK og BIF disse dage? Vi har lige fået Viborg op igen - skal vi vædde med at der ikke bliver gjort noget særligt ud af optakterne til Viborg vs FCM, et af de mest hadske opgør i dansk fodbold overhovedet. Jeg ved da at de selvsamme medier er totalt ligeglade med den rivalisering der er mellem SE og Esbjerg og intet gør ud af den heller.

Det er mediernes totale fokus på FCK og BIF der gør at de andre kampe virker uinteressante. Der er mange fede rivaliseringer man kunne fokusere på i dansk fodbold, men man vælger bevidst at ignorere dem.

Jeg har i mange år været klar fortaler for en 16-holds superliga. Det er det eneste der giver nogen logisk mening. 3 kampe mod hver er en joke og et håbløst uretfærdigt system. 16 hold giver 30 kampe, langt mere retfærdig + nemmere at undgå de latterlige midtugekampe - kampe der for alvor koster på tilskuerfronten.

Lige nu er 1. divisions formodede tophold Vejle, Lyngby, Silkeborg og Horsens - sådan hurtigt vil jeg sgu gerne påstå at alle fire som minimum er på niveau med FCV og Viborg. Ergo har vi lige nu 18 klubber der sagtens kunne spille superligafodbold.

En turnering der er så latterligt intens som den er nu er måske underholdene, men det betyder også at INGEN hold for alvor kan satse på talenter og give talenter chancen i og med HVER kamp er altafgørende og hvert eneste point er livsvigtigt. Superligaen bliver aldrig nogen fantastisk eksportvare. Superligaen bør have et altoverskyggende fokus: Talentudvikling.

Talenter får oftest chancen hos midterhold, ikke hos hold der er i nedrykningsfare. Som Superligaen er nu, er man enten i medaljekamp eller i nedrykningsfare - der er INGEN midterhold, og det er et problem for talentudviklingen.

Brugeravatar
Thommo
Geografisk sted: Randers
Alder: 49

Indlæg af Thommo » tirsdag, 11. jun, 2013 02:22

ThunderZtorm skrev: Jeg har i mange år været klar fortaler for en 16-holds superliga. Det er det eneste der giver nogen logisk mening. 3 kampe mod hver er en joke og et håbløst uretfærdigt system. 16 hold giver 30 kampe, langt mere retfærdig + nemmere at undgå de latterlige midtugekampe - kampe der for alvor koster på tilskuerfronten.
Enig, men hvis den nuværende model beholdes, er det en kende latterlligt at de bedste hold får en ekstra hjemmekamp, hvis man vil udligne forskelle burde man da netop vende bøtten, top 6 får en mindre hjemme kamp. Når jeg har nævnt det i omgangskredsen er der ikke stor tilslutning, men kan ikke ændre på hvad jeg ser fornuftigt. Men det bedste ville da være 15-16 hold, deri er vi enige.
Verden er smask fuld af hyklere....

Brugeravatar
Alonso

Indlæg af Alonso » tirsdag, 11. jun, 2013 05:48

Jeg synes det er lidt søgt at bebrejde medierne. Sportsmedierne er jo opbygget sådan at de beskæftiger sig med det der er bred interesse for. Det er ikke en negligering af hold som Viborg, men der er bare ikke mange udenfor domkirkebyen der rigtig går op i hvordan de klarer sig.

Men nej, jeg skriver ikke at kun Brøndby og FCK spiller underholdende kampe. Der har de sidste par år også været nogle andre interessante kampe, men de er jo kendetegnet ved at der er noget på spil. Midterhold vil ikke forbedre det, ligesom pengene heller ikke vil blive flere.

Tror ikke på at der findes sponsorater til at opveje for den større fordeling af tv penge, snarere tværtimod. Penge er vigtig for kvaliteten på fodboldbanen, så det vil højst sandsynligt bare sænke niveauet og derved skabe mindre interessante kampe.

AJ
Geografisk sted: København SV
Alder: 34

Indlæg af AJ » tirsdag, 11. jun, 2013 07:15

@ Alonso

Det er som om, at du har den præmis, at de "interessante" kampe, der er der nu, ville forsvinde som følge af en udvidelse. Det ville nogle af dem selvfølgelig også, hvis man kun møder hinanden to frem for tre gange. På den anden side, kan man ligeså godt vende den om, og sige, at det specielle ved FCK-Brøndby kampene udvandes, når de spiller mod hinanden så tit. Jeg tror også, at man skal tænke på denne effekt.

Men jeg anerkender, at "topholdene" (reelt er kun FCK, og nu også FCN tophold) nok ville få færre indtægter ud af det, og dermed ringere vilkår for at klare sig i CL (de nuværende bundhold vil selvfølgelig også få mindre, men deres nuværende indtægter har ikke gjort dem til tophold). Det mener jeg dog ikke skal være det eneste mål. Hvis man fik skabt en midte i superligaen, ville der både blive spillet mere frit (hvilket til dels kan give bedre kampe), og der ville være endnu bedre mulighed for at indkøre nogle unge spillere, som så kan gavne klubben selv fremover, bliver solgt til hjemlig eller udenlandsk topklub, og det tror jeg også, vil gavne landsholdet.

Brugeravatar
Alonso

Indlæg af Alonso » tirsdag, 11. jun, 2013 08:04

Din pointe er bestemt også god. Jeg mener bare vi må erkende at interessen for den danske liga ud fra et kommercielt perspektiv udelukkende er dansk.

Vi vil gerne sammenligne os (eller lære af) med Holland. I Holland har de 18 hold i den bedste række, men der bor altså også 3 gange så mange mennesker i Holland. Belgien der, især i disse tider, kunne være et andet bud, har dobbelt så mange indbyggere.

Hvorfor er de tal interessante? Jo, fordi det fortæller noget om hvor stort et tilskuerpotentiale der eksisterer. Jeg finder det bare ikke særlig tiltalende at der er Superliga kampe med under 5000 tilskuere, fordi holdet kun kan appellere til et lille geografisk område. Det betyder også noget for hvilke sponsorer holdet kan tiltrække, og hvor mange penge disse vil betale for den eksponering de kan få.

Når du har flere kampe i en runde udvander du også potentialet. Tag det midtjyske område som et eksempel, hvor der findes rigtig mange hold der appellerer til Superligaen. Hvis de skal kæmpe om de samme sponsorkroner og de samme tilskuere, tror du så at de har godt af at der kommer flere hold til fra det område?

Jeg vil have stærke fodboldbrands, hvor sponsorerne søger national eksponering. Den får de mindre af, hvis der kommer flere kampe på en Superliga runde. Der vil i så fald være færre "store" kampe for de mindre eksponerede hold. Hold som Brøndby og FCK vil sjældnere være modstanderen, hvor den nationale eksponering er sikret.

Det er den mekanisme jeg frygter med en udvidelse. Altså at holdene vil udkonkurrere hinanden økonomisk, hvilket så betyder at vi alligevel ikke får sikret flere penge over i talentudviklingen, men måske nærmere spiller flere spillere fra en dårligere talentudvikling.

Så det er ikke fordi jeg er i mod flere hold, da jeg meget gerne ville have det. Men fordi jeg ikke mener vi har et stort nok antal interessenter til at der er grobund for flere hold i ligaen, snarere færre.

AJ
Geografisk sted: København SV
Alder: 34

Indlæg af AJ » tirsdag, 11. jun, 2013 11:37

Der er 16 hold i den norske liga, og Norge har kun 5 mio. indbyggere mod 5.5 mio. i Danmark. De er selvfølgelig også spredt mere ud geografisk, men alligevel.

Cypern har 14 hold i den bedste række, og de er kun 1 mio. mennesker. Så er fodboldinteressen måske større dér, men det siger alligevel noget.

Med 14 hold, ville det også kun give 26 kampe, og så kan man slippe for det sammenpressede forårsprogram, der nok heller ikke hjælper på kvaliteten af spillet.
Alonso skrev:Den får de mindre af, hvis der kommer flere kampe på en Superliga runde. Der vil i så fald være færre "store" kampe for de mindre eksponerede hold. Hold som Brøndby og FCK vil sjældnere være modstanderen, hvor den nationale eksponering er sikret.
For de 2-4 hold ekstra, der pt. slet ikke spiller i den bedste række, vil der komme flere "store" kampe. :D

Brugeravatar
Aquilani4

Indlæg af Aquilani4 » tirsdag, 11. jun, 2013 17:07

Nicklas Helenius på vej til store Aston Villa.

Meget fedt skifte. Jeg håber knægten slår til i Villa, og kommer foran Bendtner på landsholdet. Det bliver svært, men hvis Benteke skifter, skal han nok få sine chancer.
Hent Shelvey tilbage!

Brugeravatar
Alonso

Indlæg af Alonso » tirsdag, 11. jun, 2013 17:20

Aquilani4 skrev:Nicklas Helenius på vej til store Aston Villa.

Meget fedt skifte. Jeg håber knægten slår til i Villa, og kommer foran Bendtner på landsholdet. Det bliver svært, men hvis Benteke skifter, skal han nok få sine chancer.
Husk nu link!

Brugeravatar
Aquilani4

Indlæg af Aquilani4 » tirsdag, 11. jun, 2013 17:39

Stort set alle danske medier.
Hent Shelvey tilbage!

kristiank
Alder: 28
Kontakt:

Indlæg af kristiank » tirsdag, 11. jun, 2013 18:22

Alonso skrev:
Aquilani4 skrev:Nicklas Helenius på vej til store Aston Villa.

Husk nu link!
Skal jeg lige redde dig aquilani
http://fodbold.aabsport.dk/nyheder/2013 ... villa.aspx
Man kan ikke være lige heldig hver gang

Brugeravatar
Mugge
Forum administrator
Geografisk sted: Skive
Alder: 50
Kontakt:

Indlæg af Mugge » tirsdag, 11. jun, 2013 19:46

Aquilani4 skrev:Stort set alle danske medier.
Derfor gælder reglen alligevel.

Brugeravatar
AndreasN
Geografisk sted: Valby
Alder: 31

Indlæg af AndreasN » onsdag, 12. jun, 2013 00:21

http://www.independent.co.uk/sport/foot ... 54657.html

:shock:

Det ville være fuldkommen rablende sindssygt, hvis det sker. Desværre ville det jo nok åbne op for, at Real Madrid henter både Bale og Suarez.
Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
Alonso

Indlæg af Alonso » onsdag, 12. jun, 2013 09:32

Bystyret i Liverpool har købt Evertons træningsanlæg. Det er ikke købt af Everton, men bystyret kommer til at låne det ud til en billigere leje end hidtil. Borgmester i Liverpool Joe Anderson betegner transaktionen som en god handel for både kommunen og Everton, da kommunen ikke vil have nogle udgifter, mens Everton slipper billigere.

http://www.liverpoolecho.co.uk/news/liv ... on-4292309

Robbie_God_Fowler

Indlæg af Robbie_God_Fowler » onsdag, 12. jun, 2013 10:27

Selvindsigt har altid været en af Psycho's store kvaliteter :roll:

http://www.bold.dk/nyt/Sur-Pearce-Spill ... e-sig-selv

Besvar