Nå, folkens. Nu har bølgerne efter vinterens vindue lagt sig. Vi gik fra "hvorfor sker der ikke noget?!" til "Nu må Suarez godt snart blive præsenteret" til "Fuck, Torres vil væk" til "Okay, det bliver fandme vildt at være LFC-fan på mandag!"
Hvad går vi efter til sommer? Jeg har hele tiden ment, at holdet har haft brug for en voldsom overhaling, hvis vi skulle med op, hvor det bliver sjovt igen. Min liste var før vinterens vindue, i prioriteret rækkefølge:
1) Købe supplement til Torres
2) Styrke venstre back
3) Styrke det centrale forsvar
4) Fløjene (dem begge to)
5) Tant og fjas (styrkelse af bredden)
"Kun" 1 blev opfyldt med en udskiftning af angrebet, og det endda på sidste dag af vinduet. Men samtidigt var vi igang med lidt 4) (Young), 5) (Adam) samt der gik rygter om både 2) (Warnock) og 3) (Richards).
Til sommer hedder min liste derfor nu, i prioriteret rækkefølge, og forhåbentligt uden der går FM i den:
1) Styrke venstre back.
En position, vi har været rystende ringe på, rigtig længe. En styrkelse kan gøres på rigtig mange forskellige måder:
- Insua er oplagt at få tilbage. Ung, opdrættet i klubben.
- I Frankrig render Taiwo rundt og er fri til sommer. Som jeg ser det, lidt en Riise-type (ham savner vi da lidt?!). Må indrømme at jeg ikke har det store kendskab til manden, men anmeldelserne er altså rigtig fine!
- Warnock kan bringes ind fra Villa, hvor Houllier ikke har den store fidus til ham.
De 3 er de billige løsninger.
- Jose Enrique. Fra Newcastle, hvor han har spillet noget tid efterhånden. Skulle efter sigende være dygtig både frem og tilbage (har ikke set ham spille). En vurdering vil vel ligge på mellem 5 og 8 mio pund ud fra anmeldelserne.
- Coentrao. Uuuuuf, klart en fremtidens mand på den venstre back! VBs hænger ikke på træerne, og de rigtig gode af dem spiller allerede for toppen af poppen. I Coentrao er der fremtidens VB, men han koster altså! Er det over 20 af de lange, engelske? Han skulle også være jagtet af andre klubber, så vi må vide, hvad vi får ved at hente ham her. Men pengene kunne jo bruges andetsteds.
Personligt ville jeg stille mig ganske fint tilfreds med at få Insua tilbage + Taiwo til klubben. En markant styrkelse af VB (næsten) gratis = win!!
Håb: Taiwo som starting med Insua og Aurelio som backups.
2) Det centrale forsvar.
Jeg er træt af at ryste i buksen, når forsvarskonstellationen af en eller anden mærkværdig årsag ender med at hedde Skrtel/Sotis, fordi Agger har småknubs og Carragher er gammel. Ud med de to førstnævnte. 1 dygtig spiller hentes ind, og disse er blandt mine håb:
- Huth. Roy var eftersigende efter ham. Har han niveauet? Jeg tvivler. Men en halvbillig lappeløsning.
- Shawcross. Huths makker. En dygtig, engelsk central forsvarsspiller. Har dog kun præsteret på mellem-niveauerne, men han har imo potentialet til bedre, når han bliver omgivet af lidt dygtigere spillere. En lidt dyrere løsning end Huth.
- Richards. Ung englænder, der kan agere backup på HB, selvom vi ikke har brug for det. Fra Citys overskudslager. Burde nok være hentet i sommers, da City nok kan mærke os puste i nakken til næste sæson og derfor ikke vil sælge til os. Vi fik (på rygtebasis!) afslået et bud på 20 mio. pund. Spørgsmålet er, om det er for meget at bruge på en central forsvarsspiller, når man med garanti kan få en der er lige så dygtig til mindre.
- Cahill. Fra PL er han den suveræne drømmesigning. Er igang med sin rigtig gode sæson nummer 2 i træk i Bolton. Hans pris er smådyr (alt mellem 10 og 15 nævnes), men i et Agger-Cahill forsvar, ville jeg ikke længere ryste, selvom begge 2 er spillende forsvarsspillere. De har begge fint styr på det defensive.
- Mexes. Skulle være kontraktfri (??) i Roma. Hvis ikke, er det vel en fordel at en af FSGs medejere er i færd med at købe Roma. Manden er godt nok Roma-fan og skal vel, såfremt Roma fortsat vil have ham, spændes for en 4hjulstrækker og slæbes væk fra klubben.
Derudover må det være Wilson og Ayalas tur til at stå som nr. 4, evt. nummer 3, hvis Carragher vil give sig lidt.
Håb: Agger-Cahill / Agger-Mexes som starting med Carragher, Wilson og Ayala som backups.
3) Fløjene.
Vi har købt et lokum af en targetman. Carrolls talent kan man ikke fornægte, men jeg er overbevist om, at hans potentiale først forløses til fulde, hvis vi får én decideret fløj til hver side af banen.
- Hazard. Den fremtidige. Ung, tidligere sat i forbindelse med os. Vi har eftersigende set på ham flere gange i løbet af sæsonen. Er dog skadet, men det kan trække hans pris ned til sommer. Passer super godt ind i FSGs indkøbspolitik. Men han bliver dyr!
- Turan. Den soon2beloved. Erklæret Liverpool-fan. Rev os rundt, da han som 19-årig var på besøg. Ville nok ikke koste alverden, da Galatasaray ikke vil stå i vejen, hvis han vil til en større klub (så længe han blev til sæsonen var slut -> har jeg læst engang for noget tid siden).
- Young. Den klare. Vi var efter ham før, men Villa sagde nej. Villa har nu altid været en klam klub at forhandle med, men man skulle da håbe at O'Neills forsvinden har sat en stopper for det. Alligevel blev det et nej, til de tilbud vi kom med. Dermed kan det vise sig at blive sværere, medmindre Villas nej kun kom, da det var i slutningen af vinduet, og man egentligt gerne ville have tid til at få en erstatning.
- N'Zogbia. Den alternative. Ham skulle vi øjensynligt have været efter, men måtte give fortabt, da Wigan (som Blackpool) ikke har nogen som helst realitetssans mht. spillernes værdi. En spiller, der har præsteret for 2 midterklubber (Newcastle og Wigan) men som måske mangler muligheden for at vise, at han også kan være med, hvor det er rigtig sjovt? I så fald skal Wigan sænke deres krav betydeligt!
Håb: Hazard + Turan som starting med Maxi + Kuyt + Aurelio + Cole + alternativt Suarez til at agere backup, hvis det skulle blive nødvendigt.
Lidt mere alternativt bliver beskrevet nedenfor
4) Styrk bredden!
Og jeg mener virkeligt styrk! Ikke flere Jovanovic'er eller Voronin'er. STYRK!!!!
Går det som ovenstående, vil jeg egentligt ikke brokke mig over forsvaret. Vi har tidligere gået efter Charlie Adam. Ham ville jeg godt kunne acceptere, men alternativt kunne vi bede Juventus skride mht. at sænke prisen på Aquilani og hente ham tilbage (prisforskellen på Aquilani og Adam ville være ikke-eksisterende). Midtbanen ville så hedde: Gerrard, Meireles, Aquilani, Shelvey og Pacheco til det offensive og kreative. Lucas + CP + Spearing til det defensive. Det må sgu være fint!
Derudover må vi gerne hente en upcoming angriber. En, der er en 18/19 år gammel og som udråbes til et glimrende talent. Evt. bruge Eccleston? Så vi får et angreb der hedder Carroll + Suarez som starting, med N'Gog og Eccleston som de primære reserver og evt. Kuyt hvis det er nødvendigt.
Helt alternativt kunne vi skifte systemet til et 4-3-3 med en flad midtbane med Gerrard, Lucas og Meireles/Aquilani på, og et angreb bestående af Suarez, Carroll og en tredje, som godt kunne være Hazard, men ellers også Ashley Young. Ved at skyde Johnson og den anden back fremad når vi har bolden, ville vi stadig kunne brede spillet fint ud på kanterne også, hvor især Johnson har sin force. Lucas skulle obv. være den defensive skraldemand, der støtter op om forsvaret og tager over for de angribende backs, lidt som CP gjorde i Sevilla, når Alves glimrede ved sit defensive fravær. Meireles og Gerrard kunne skiftes til at skyde med helt frem, så forsvaret egentligt aldrig vidste, hvad der ville komme imod dem. Jeg er ret overbevist om, at dette vil gøre at vi kommer til at kontrollere midtbanen imod de fleste hold.
Min våde drøm er altså:
Salg af: Jovanovic, Darby, Konchesky, et par af de tonsvis af målmænd vi har (måske Brad Jones og lade en af de unge overtage??), eventuelt salg af CP, men så skal der hentes en meget billig eller gratis erstatning, og selvom jeg ikke er meget for det, så evt. et salg af Kuyt. Et salg af Aquilani bør efterfølges af et køb af Adam, så der vil ikke kunne tjenes noget.
Det vil måske give 10 mio. i kassen, efter hvem man sælger til (Wolfsburg + Jovanovic = 6 mio?? :O). Tag de sidste 15 fra Torres-salget og vi har 25. Så skal der godt nok spyttes i kassen fra FSG's side, men er man kreativ kan det lade sig gøre:
Taiwo + Insua = gratis
Mexes = gratis
Turan + Hazard = måske en 25-30 mio pund.
Adam for Aquilani
Eccleston = Gratis
Og så er der, hvad end FSG vil lægge ud med selv, til at styrke en eller flere af ovenstående. Eventuelt vil prisen for fløjene gå lidt op. Samtidigt kan man måske fristes til at byde på Cahill istedet for at håbe på en gratis Mexes?
Mesterholdet for 2011/2012-sæsonen kommer da til at hedde (med fed som startende. Hver spiller er kun nævnt 1 gang):
Mm: Reina, Jones/ung
HB: Johnson, Kelly
FC: Agger og Mexes/Cahill, Carragher, Wilson, Ayala
VB: Taiwo, Insua, Aurelio
CM: Gerrard og Meireles, Lucas, CP, Aquilani/Adam, Shelvey, Pacheco, Spearing
W: Hazard og Turan, Maxi, Kuyt, Cole
A: Carroll og Suarez, N'Gog, Eccleston
Reina
Johnson-Agger-Cahill/Mexes-Taiwo
Turan-Gerrard-Meireles-Hazard
Suarez-Carroll
Hvad har I andre gjort jer af tanker?