Kelly skrev: ↑lørdag, 02. sep, 2023 11:25
Det er ellers forklaret ret godt alle steder. Bayerns ‘nye’ træners system passer ikke til hans spillertyper. Det gør f.eks. en 4-3-3 meget bedre.
For et år siden var han udråbt til måske Europas største midtbanetalent på hans ynglingsplads. Den fik han aldrig i Bayern. Salah blev heller ikke brugt rigtig i Chelsea.
Det er vist en fortolkning som selv de journalister som primært fungerer som talerør for klubben have været stolt af.
Under Tuchel har Bayern primært spillet 4231, med med et par enkelt afstikkere tl 4141, hvor de har spiller med 2 offensive midtbanespillere, også har han enkelte gange forsøgt at etablere en 352. Så i forhold til hans system, har der været rig mulighed for Gravenberch til at komme på banen som både 6/8 og 10'er. Det har han ikke rigtig gjort. Ajax benyttede ham i øvrigt også i en 4231 i store dele af sæsonen, hvor han spillede ved siden af Edson Alvarez. Nogle gange trak de 10'er ud for endnu en 8'er og brugte Dusan Tadic som enten kant eller 9'er. Altså en 433.
Bevares, konkurrencen i Bayern er hård. Eller, det er faktisk det den netop ikke er, i hvert fald hvis man undtager 10'er positionen hvor Müller, Musiala og hvad de ellers hedder spiller i deres offensiv. Sabitzer var en katastrofe for dem og Goretzka har været ufattelig svingende, så borset fra et par ungdomsspillere var pladsen ved siden af Joshua Kimmich fuldstændig åben for Gravenberch. Han var bare for dårlig. Der blevet skreget at Goretzka skulle bænkes og at det i hvert fald ikke var for Sabitzer.
Så kan man diskutere om Tuchel system var for stramt og disciplineret. Det absolut største problem jeg læser om Gravenberch tid i Bayern fra de tyske journalister som ved noget, er at han simpelthen ikke udførte de defensive opgaver som var påkrævet, hverken som 8'er eller 10'er. Og endnu mere problematisk, så virkede han som en spiller der ikke havde nogen interesse i overhovedet at forsøge. Og der er jeg altså ked af at sige det, men hvis man tror man kan skubbe de hen på Tuchel som er en stringent og fastlåst fodboldtræner, så kender man altså ikke Jürgen Klopp. Vores system er nøjagtigt lige så struktureret og stringent som Tuchels. Klopp hev Salah ud mod Chelsea, fordi han ikke udførte sine defensive opgaver. Salah, vores absolut bedste spiller. At Gravenberch ikke blev brugt rigtigt i Bayern, det er sq hans egen skyld.
Når det så er sagt, og ser man bort fra forløbet og den sammensætning vi har lavet på midtbanen, så glæder jeg mig til at se Gravenberch. Han var fremragende i Ajax og jeg tror stadig på at han kan blive en rigtig god spiller. Sammenligningen med Gini er ikke helt galt, omend jeg synes der er potentiale til at blive endnu bedre. Teknisk meget dygtig spiller som man kender fra Ajax, der jo bare ved hvordan de skal skole deres spillere. Stor og fysisk. For mig er han ingenlunde en 6'er, i hvert fald ikke i den forstand at hans bedste egenskaber er defensive dueller, tacklinger, erobringer, disciplin etc. En dygtig "ball carrying" 8'er, men jeg har også et godt øje til hans evner som playmaker. Jeg synes han var langt mere kreativ end han fik kredit for i Ajax.
Vi var i starten af vinduet rygtet meget til Khephren Thuram. Gravenberch er efter min mening en bedre version af Thuram. Hvem af dem der er bedst om 5 år er svært at spå om, men lige nu er de begge uduelige defensivt, men baseret på specielt hans tid i Ajax, er Gravenberch en bedre pasningsspiller, mens de er nogenlunde lige gode til at drive bolden frem med en god blanding af fysik og teknik. Gravenberch var som teenager allerede mere moden på bolden mentalt, jeg synes at Thuram ligner en spiller der tager en beslutning også ser vi hvor det ender.
Imod moderne fodbold.