AJ skrev:Jeg kan simpelthen ikke se hvad deres 11 CL-deltagelser kontra FCK's 2 har en dyt at gøre med to enkeltstående kampe i hhv. Norge og Danmark under fuldstændig vante og normale omgivelser. Du tillægger ikke statistik betydning? Hvorfor drager du den så selv frem ved at nævne deres forhistoriske Champions League bedrifter?
Før nævnte du tre forhold som udløste Rosenborgs favoritstatus: erfarne spillere, tidligere CL-deltagelser og Eggens kompetence (kan godt være, at han har været omkring holdet siden). Nu er det lige pludselig 1) vindermentaliteten og 2) traditionen, der er afgørende?
ad 1) Hvorfor skulle Rosenborgs vindermentalitet være større? Hvilke psykiske faktorer taler til deres fordel? Tror du deres urutinerede folk bare tænker tilbage på Brattbakk, Frode Johnsen, Rekdal (?), Strand, Hoftun osv. dagene og så pludeslig spiller bedre end FCK, selvom de er dårligere fodboldspillere?
ad 2) Så skal Nottingham Forest jo også slå FCK over to kampe.
Man bliver sgu da for helvede nødt til at vurdere holdenes og spillernes nuværende niveau for at komme frem til hvem der er favoritter. Og, der er FCK bare langt, langt bedre, hvilket burde være tydeligt for enhver på forhånd, og hvis ikke, så krystalklart efter den første kamp, hvor kun manglende skarphed foran kassen (ikke usædvanligt) samt forsvarsspil under niveau skabte "spændning" om det samlede udfald.
Og selvom du holder med FCK er det da stadig en latterliggørelse og hån at anse dem som værende ringere end Rosenborg. Igen, Annan ville kunne komme på FCK's hold, måske et par stykker mere på midtbanen og frem, men det er så det. Wiland, Pospech, Antonsson, Ottesen, Wendt, Claudemir, Vingaard, Grønkjær og N'Doye ville uden tvivl komme på Rosenborgs hold.
AJ, jeg orker snart ikke denne diskussion længere. Vi kommer jo ikke videre. Jeg synes også efter at have set to kampe nu, at FCK har et klart bedre hold end Rosenborg. Men inden kampen regnede jeg Rosenborg som favoritter. At sammenligne Nottingham Forrest med Rosenborg er da ikke ret relevant. Det er inden for de sidste 10 år Rosenborg har haft sin fremgang, mens Nottingham Forrest havde et par gode sæsoner for 30 år siden.
Skal vi ikke bare blive enige om, at FCK ihvertfald er væsentlig stærkere nu. Så kan jeg jo være ene om at tillægge Rosenborgs traditioner og vindermentalitet stor vægt.