Dagens Kampe

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Aquilani4

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Aquilani4 » torsdag, 16. maj, 2013 11:10

nrg skrev:Alligevel sjovt at notere sig at det lille EL trofæ måske alligevel ikke er så lille igen...
Ahh.

Top 3 trofæer:

1. Premier League med afstand

2. CL

3. FA Cup

Euro League og Capital One Cup er meget lige.
Hent Shelvey tilbage!

AJ
Geografisk sted: København SV
Alder: 33

Indlæg af AJ » torsdag, 16. maj, 2013 11:22

@ LarsU

Jeg kan ikke se, at taktikken skulle være specielt risky. Det ville snarere være risky at satse på boldbesiddelse, da Chelsea med den midtbane, de havde til rådighed, næppe ville have haft succes med det, og dermed ville kunne miste bolden i farlige positioner.

Og så skal det måske også med, at Cech vel kun havde en redning i kampen, og det var endda ikke engang efter en stor chance, men på Cardozos fremragende flugter ved stillingen 1-1.

Noget andet er, at jeg synes du overdriver antallet af gange, vi stillede os afventende tilbage, da Rafa var vores manager. Ja, vi gjorde det nogle gange, og heldigvis for det vil jeg sige. Men mindst ligeså ofte dominerede vi kampene med bolden og/eller lagde et pres højt på modstanderens banehalvdel. Det med ikke at skulle indstille sig på modstanderen har altid - i min optik - været mærkværdig snak, og der er vel ikke mange managers i større klubber, der praktiserer det. Måske Wenger, men så er der vel heller ikke så mange andre. Specielt Ferguson og Mourinho har overhovedet ikke nogen fast taktik, men indstiller holdet taktisk efter hvem man skal møde.

AJ

Indlæg af AJ » torsdag, 16. maj, 2013 11:24

Aquilani4 skrev:
nrg skrev:Alligevel sjovt at notere sig at det lille EL trofæ måske alligevel ikke er så lille igen...
Ahh.

Top 3 trofæer:

1. Premier League med afstand

2. CL

3. FA Cup

Euro League og Capital One Cup er meget lige.
Jeg ville sige:

1. PL + CL
2. FA Cup + EL
3. Liga Cup

Brugeravatar
Fribytter

Indlæg af Fribytter » torsdag, 16. maj, 2013 11:43

AJ skrev:Rafa har ikke gjort det decideret dårligt med Chelsea, men hvis man skræller de svære omstændigheder med modstanden fra fansene fra, så har han heller ikke gjort det decideret godt.

De har smidt alt for mange point efter at være kommet foran.

U West Ham 1-0 --> 1-3 : 3 point
H Southampton 2-0 --> 2-2 : 2 point
U Reading 2-0 --> 2-2 : 2 point
U Newcastle 2-1 --> 2-3 : 3 point (var dog bagud 0-1)
H Liverpool 2-1 --> 2-2 : 2 point (og var foran 1-0)
H Tottenham 2-1 --> 2-2 : 2 point (og var foran 1-0)

Det er 14 point smidt fra føringer. Til sammenligning har Man City smidt 5 point fra førende positioner, mens Man Utd har smidt 4 point. Hvis vi leger, at holdene kunne holde deres føringer, ville stillingen pt være Man Utd 92 point, Chelsea 86 point og Man City 83 point. Mere end det ville man i så fald ikke kunne forlange imø.

Deres sæson kan i øvrigt stadig nå at blive en fiasko, hvis ikke de slår Everton på søndag, hvorved Arsenal ville kunne overhale dem i tabellen.
Rafas pointsnit er marginalt dårligere end Di Matteos i indeværende sæson, men hvis samtlige Di Matteos PL-kampe tælles med, så er Rafas pointsnit bedre. Begge har et bedre pointsnit end AVB uanset, hvordan man vender og drejer det.

Jeg mener ikke, at CFC's trup i en sæson, hvor man også gerne vil gøre det godt i cup-turneringer, berettiger til en pointhøst på over 80 point. Særligt ikke når man skifter træner midtvejs. Truppen er meget uhomogen, og for mange af de defensive spillere er i spil til mere end en position, og derudover mangler de en klasseangriber.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 16. maj, 2013 13:19

AJ skrev:@ LarsU

Jeg kan ikke se, at taktikken skulle være specielt risky. Det ville snarere være risky at satse på boldbesiddelse, da Chelsea med den midtbane, de havde til rådighed, næppe ville have haft succes med det, og dermed ville kunne miste bolden i farlige positioner.

Og så skal det måske også med, at Cech vel kun havde en redning i kampen, og det var endda ikke engang efter en stor chance, men på Cardozos fremragende flugter ved stillingen 1-1.

Noget andet er, at jeg synes du overdriver antallet af gange, vi stillede os afventende tilbage, da Rafa var vores manager. Ja, vi gjorde det nogle gange, og heldigvis for det vil jeg sige. Men mindst ligeså ofte dominerede vi kampene med bolden og/eller lagde et pres højt på modstanderens banehalvdel. Det med ikke at skulle indstille sig på modstanderen har altid - i min optik - været mærkværdig snak, og der er vel ikke mange managers i større klubber, der praktiserer det. Måske Wenger, men så er der vel heller ikke så mange andre. Specielt Ferguson og Mourinho har overhovedet ikke nogen fast taktik, men indstiller holdet taktisk efter hvem man skal møde.
Jeg synes nu ellers nok, at Chelsea levede livet ganske farligt i går aftes, specielt i 1. halvleg. For mig så det ud som om, at de på forhånd selv havde opgivet at vinde kampen, men snarere satsede på, at Benfica skulle tabe den. Men som jeg også har erkendt, har jeg ikke helt haft 'in mente', at Benitez' spillere og trup er ved at være slidte. Så måske vár det den eneste gangbare taktik.

Jeg ved godt, at jeg startede det lidt, men det var nu ikke meningen, at jeg ville ind i endnu en frugtesløs diskussion om Benitez' meritter som Liverpool-manager. Du husker ét, jeg husker noget andet, idet jeg først og fremmest husker Benitez som en defensivt anlagt manager. Eller måske snarere 'spil-afventende', hvor jeg f.eks. synes (håber), at Rodgers satser mere på at vi skal være 'spilstyrende'.
Shankly: "Football is a simple game made complicated by people who should know better."
Schäfer om Suarez: "Han er som en sørøver, en fribytter - altid på togt!"

Brugeravatar
Aquilani4

Indlæg af Aquilani4 » torsdag, 16. maj, 2013 13:53

Premier League vil altid være større end plastik-turneringen CL.

Men okay, jeg tror at der er stor forskel om du er engelsk eller udelandsk fan på dette punkt. Den lokale fan vil nok altid vælge ligaen, det har også noget med håneretten at gøre. Hvis du slår Bayern München i en CL-finale, hvem skal du så håne? Der findes ingen Bayern-fans i England.
Hent Shelvey tilbage!

Brugeravatar
Alonso
Alder: 36

Indlæg af Alonso » torsdag, 16. maj, 2013 14:34

Hvis jeg var fodboldspiller eller træner ville jeg klart foretrække at vinde Champions League. Det er, stort set, alle de bedste hold, trænere og spillere der kæmper. Derfor har det lidt mere prestige for mig.

Som Liverpool fan vægter jeg Premier League trofæet klart højest indtil vi vinder det.

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 16. maj, 2013 14:38

Alonso skrev:Hvis jeg var fodboldspiller eller træner ville jeg klart foretrække at vinde Champions League. Det er, stort set, alle de bedste hold, trænere og spillere der kæmper. Derfor har det lidt mere prestige for mig.

Som Liverpool fan vægter jeg Premier League trofæet klart højest indtil vi vinder det.
Helt enig. Og i øvrigt en interessant skelnen mellem det at være spiller og det at være fan. Havde jeg ikke lige tænkt over før, men jeg tror, du har ret.
Shankly: "Football is a simple game made complicated by people who should know better."

Brugeravatar
Aquilani4

Indlæg af Aquilani4 » torsdag, 16. maj, 2013 14:39

Jeg er sikker på at Gerrard og Carragher ville have byttet 2005 CL-sejren ud med et mesterskab i 2008-09 sæsonen.
Hent Shelvey tilbage!

Brugeravatar
Alonso
Alder: 36

Indlæg af Alonso » torsdag, 16. maj, 2013 14:44

@LarsU

Det er jo et spørgsmål om defensive positioneringer. Her spiller koncentration en stor rolle. Har du trætte ben påvirker det også hovedet, hvilket kan koste lidt på den konto. Men det er stadig en mindre risikabel taktik, spillermaterialet in mente, end at skulle holde i bolden.

Det sjove ved Chelsea er jo at de spillede kujon bold hele vejen gennem CL sidste år. Der var de også "heldige" at vinde, hvis man kigger på spil og chancer. Men at de to år i træk kan hive den hjem på trods af disse omstændigheder, vidner om en kolossal vinderkultur.

@Aquilani4
Ja, fordi omstændighederne er som de er. Hvis man isolerer tingene er jeg ikke sikker på de ville vælge sådan.

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 16. maj, 2013 14:46

Alonso skrev:@LarsU

Det er jo et spørgsmål om defensive positioneringer. Her spiller koncentration en stor rolle. Har du trætte ben påvirker det også hovedet, hvilket kan koste lidt på den konto. Men det er stadig en mindre risikabel taktik, spillermaterialet in mente, end at skulle holde i bolden.

Det sjove ved Chelsea er jo at de spillede kujon bold hele vejen gennem CL sidste år. Der var de også "heldige" at vinde, hvis man kigger på spil og chancer. Men at de to år i træk kan hive den hjem på trods af disse omstændigheder, vidner om en kolossal vinderkultur.

@Aquilani4
Ja, fordi omstændighederne er som de er. Hvis man isolerer tingene er jeg ikke sikker på de ville vælge sådan.
Det vidner altså også bare om noget så simpelt som held.

AJ

Indlæg af AJ » torsdag, 16. maj, 2013 14:47

@ LarsU

Nu snakker du om at hvile med bolden. Her er vores boldbesiddelse (som selvfølgelig dækker både forsvar og angreb med bold) i forskellige sæsoner:

2012-13: 55.2 (Rodgers)
2011-12: 55.5 (Kenny)
2010-11: 50.2 (Kenny)
2010-11: 54.0 (Roy)
2009-10: 58.9 (Rafa)
2008-09: 59.9
2007-08: 55.9
2006-07: 54.8
2005-06: 54.6
2004-05: 53.6

Jeg er med på, at fodbolden sagtens kan være forskellig, men vi har altså for det meste taget initiativet med bolden.

Nåh, men det var et sidespor.

Mener du virkelig, at de var decideret heldige i går? Hvilke store chancer til Benfica er det jeg ikke husker? Jeg kan til gengæld huske, at Lampard havde et drøn på overliggeren i 88. minut. Det var uheldigt.

Vest
Alder: 27

Indlæg af Vest » torsdag, 16. maj, 2013 14:52

Aquilani4 skrev:Jeg er sikker på at Gerrard og Carragher ville have byttet 2005 CL-sejren ud med et mesterskab i 2008-09 sæsonen.
Jeg ville hellere opgive 3 mesterskaber i træk for den CL-finale i 05. Comebacket er noget af det vildeste både Carra og Stevie nogensinde har oplevet i deres flotte karrierer. Et så vanvittigt resultat bytter man sgu ikke væk, medmindre man er snotdum.

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 16. maj, 2013 15:01

AJ skrev:@ LarsU

Nu snakker du om at hvile med bolden. Her er vores boldbesiddelse (som selvfølgelig dækker både forsvar og angreb med bold) i forskellige sæsoner:

2012-13: 55.2 (Rodgers)
2011-12: 55.5 (Kenny)
2010-11: 50.2 (Kenny)
2010-11: 54.0 (Roy)
2009-10: 58.9 (Rafa)
2008-09: 59.9
2007-08: 55.9
2006-07: 54.8
2005-06: 54.6
2004-05: 53.6

Jeg er med på, at fodbolden sagtens kan være forskellig, men vi har altså for det meste taget initiativet med bolden.

Nåh, men det var et sidespor.

Mener du virkelig, at de var decideret heldige i går? Hvilke store chancer til Benfica er det jeg ikke husker? Jeg kan til gengæld huske, at Lampard havde et drøn på overliggeren i 88. minut. Det var uheldigt.
Åh ja, statistikker. Dem ved jeg aldrig, hvad jeg skal sige til...

Og ja, jeg mener, at Benfica var decideret uheldige i går, især i første halvleg, hvor de godt kunne have ført med et par mål. Jeg nu heller ikke helt alene om denne holdning:

Uddrag fra Politikens artikel om kampen i går:

"Men skæbnen var hård ved finalens bedste hold, Benfica, der måtte se effektive Chelsea score sejrsmålet til 2-1 dybt inden i dommerens tillægstid.

Chelsea indskriver sig dermed i historien ved som det første hold at have begge de europæiske pokaler i ejendom frem til Champions League-finalen 25. maj.

Benfica stormende fra start
Benfica viste mest gåpåmod fra indledningen af finalen, og allerede efter to minutters spil nåede Oscar Cardozo højest over for det engelske forsvar og fik sendt et hovedstød lige over mål.

Englænderne stod dybt fra start og satsede på hurtige omstillinger, men Benfica sad på midtbanen fra begyndelsen af kampen.

De følgende minutter brændte det gevaldigt på i Chelseas bagerste rækker, som ikke fik blokeret de fremstormende portugisere anført af de velspillende midtbanemænd Nemanja Matic og Enzo Perez. Til gengæld stod Benfica-spillere i vejen for hinanden, når chancerne opstod."

AJ

Indlæg af AJ » torsdag, 16. maj, 2013 15:09

Du skal forholde dig til det på den vis, at det viser hvor meget vi har haft bolden. Så simpelt er det.

...

Det var et hovedstød, der røg over mål, der blev nævnt dér. Hvis det er det eneste, der kan nævnes, så synes jeg nu bare, at det understreger min pointe om, at Benfica ikke for alvor var tæt på at true Petr Cech, udover ved den førnævnte flugter, som jo ikke var en nogen stor chance, men bare et godt skud udefra.

Det skal siges, at jeg er helt enig i, at Benfica var bedst med bolden og det dér, men tæt på at score synes jeg ikke de var.

Besvar