Cynwal skrev: ↑torsdag, 17. jul, 2025 20:03
Han ser sgu meget god ud på Stats'ne:

(NPxG står for Non Penalty xpected Goals. Altså xG fraset straffespark, som jo f.eks. har kæmpe indflydelse på Gyökeres' xG og antal mål)
Okay - En lidt svagere liga end de 4 andre, som jo er i Spanien og England.
Desværre har han underpræsteret sin xG markant, hvilket kan fortolkes på flere måder. Enten kan man sige, at han var uheldig og burde have scoret flere mål, og det vil han gøre i fremtiden. Eller man kan sige, at han er en dårlig afslutter og hans underpræstation er en effekt af det.
God angribere har en tendens til at overpræstere deres xG, fordi xG handler om hvornår et skud normalt set ender med et mål, altså den statistiske median. Sidste år var fx. første år hvor Haaland underpræsterede sit xG i City/Dortmund(Opta har ikke xG stats for hans Salzburg tid). Harry Kane har siden 16/17 haft en sæson med en xG underpræstation. Lewandowski er på 3, omend sidste sæson var på 0,1.
Ekitike leverede derimod en underpræstation på næsten 7 mål, hvilket er Darwin Nunez tal. Imponerende ringe faktisk. Tilsvarende rammer han målet på en lav procent af sine skud, og har en enormt dårlig "conversion rate". Der er virkelig intet der taler for, at han er en dygtig målscorer. Jeg skrev det også i et tidligere indlæg i tråden, men det er desværre forsvundet i opdatereingen, men det stemmer overens med hvad jeg personligt har set af Ekitike, hvor han virkelig ikke imponerede mig som afslutter. Der var en anden angriber i Frankfurt som jeg fandt langt mere imponerende, man han er desværre allerede blevet købt af City.
Nu var det så første gang i et par år at han rent faktisk fik spilletid, men jeg synes også at det er bekymrende at han nærmest ikke har scoret mål i sin karriere. Igen, han spillede ikke i PSG, men det er første gang siden hans 21/22 sæson i Reims, at han scorede over 10 mål. Dengang havde han godt nok en markant overpræstation på 3,5 ift. hans xG.
Jeg er meget lidt imponeret over at Ekitike skulle være vores bedste bud på en ny angriber, navnlig til den vanvittige pris der nævnes. Jeg havde nok gået mere aggressivt efter at teste Newcastle på Isak, når vi nu har tænkt us at smide +75 mio. pund efter en angriber, men hans skadeshistorik er selvfølgelig bekymrende. Jeg havde håbet Edwards og Hughes havde fundet noget guld i deres statistikker. Isak og Julián Álvarez var mine personlige favoritter, men begge naturligvis meget urealistiske. Jeg er meget forundret over at vi ikke kigger på Victor Osimhen, men der render også en italiensk-argentiner rundt i Atalanta som lige har mistet Gasperini som træner, som scorede tonsvis af mål i denne sæson og er en fantastisk spiller. En del af det, er helt sikkert også min personlige præference for at have gået efter en spiller som var en langt dygtigere afslutter, men så havde andre mangler.
For selvfølgelig er der noget spændende ved Ekitike. 23 år og massere potentiale, igen, han har nærmest lige haft sin første sæson med spilletid, så det er måske nu han har taget skridtet. Og i forhold til hans expected assist, er min opfattelse helt anderledes end til hans xG. Det jeg har set, er en en dygtig spiller til at indgå i spillet og være en del af opbygningen. Han er også dygtig til at lave de her "drives" med bolden, for at drive den fremad. Han havde en tendens til at falde lidt ud til venstre, hvilket kunne være en god kombination hvis vi spiller Wirtz som LW, der trækker ind som 10'er, imens Salah nu får en Bradley/Frimpong type bag sig og ikke Trent, der gør at han driver mere ind som angriber. Ekitike er også både hurtig og kan tage sine dueller 1-1 med sin direkte modstander, og gør det faktisk med rigtig fin succes målt på hans statistik. Han er samtidig en nogenlunde stor dreng, og selvom jeg ikke synes at han bør være et indlægsmål mål CBs, så kan han lidt ligesom Gakpo, gøre rigtig ondt på modstanderens backs, hvis han kommer i en hovedstødsduel mod dem.
Imod moderne fodbold.