Indlægget her bør jeg trække over i Taktik tråden, men handler lidt om at vi bør se os om efter en defensiv midtbanespiller.
Hr. Drejer skrev:aaaahhh, Hekkem så skidt har vores defensiv heller ikke været i denne sæson. Den er brudt sammen tre gange; mod Bolton, Spurs og shitty. shitty maltrakterede man u med 6-1 og spurs med 5-1.
I den hollandske presse tales der om Texeira.
Repsej skrev:Synes ikke der skal hentes noget til de bagerste geleder, der er vi imo godt nok besat, ikke mindst nu hvor det ser ud til at Agger - næsten - kan holde over en rigtig lang periode.
Nu ser jeg det udelukkende taktisk og organisatorisk og ikke spiller for spiller. Spiller for spiller, så har vi ganske gode individualister i forsvarsspillet.
* Daniel Agger med sin intelligens og forudseendhed, samt hans teknik med bolden
* Glen Johnson fremad banen, med sine driblinger, skud og evne til til at gøre de rigtige offensive ting. Defensiv har han forbedret sig ganske betydeligt, men det halter stadig lidt
* Martin Skrtel med sin fysiske styrke
* Jose Enrique med sin adræthed og enorme speed
Men sammen synes jeg ikke de arbejder godt. Grunden til vi trods alt ikke lukke alt for mange mål ind, er de individuelle færdigheder hos hver enkel forsvarsspiller. Ikke på grund af vores organisation eller taktiske evner defensivt. For organisationen sejler altså. At have enten Agger eller Skrtel rendende rundt foran forsvarslinien, mens den anden trækker sig lidt tilbage, er selvmord og det koster nu, hvor modstanderne har set denne tendens. De udnytter det altså. Hvis den ene af de to centrale forsvarsspillere skal op i et oppres, så skal backerne trække indad mod den tilbage værende centrale forsvarsspiller. Der halter det også, hvor afstanden således bliver for stor og et løb på indersiden af backen - uanset om det er venstre eller højre - vil skabe store problemer for den tilbageværende centrale forsvarsspiller.
Jeg har lagt mærke til det over et godt stykke tid nu - faktisk fra Carraghers seneste to kampe, inden han blev skadet - hvor det ikke blot er tilfældigheder. Den fjerneste centrale forsvarsspiller trækker lidt tilbage - og er derved bagved den egentlige forsvarslinje - og den nærmeste centrale forsvarsspiller trækker fremad - enten for at markere en falsk 9'er, eller for at lukke hullet mellem forsvar og midtbane. Det er netop her vores helt store problem ligger. Området mellem forsvar og midtbane. Vi formår ikke at lukke det ned, og når vi så gør det med en central forsvarsspiller, så er resten af forsvaret ikke afstemt. Altså backerne trækker indad i banen, for at støtte den tilbageværende centrale forsvarsspiller. Mens den tilbageværende centrale forsvarsspiller skal holde linjen, og ikke trække længere tilbage i banen.
Så ser jeg hellere en defensiv central midtbanespiller - eller holding midtbanespiller om man vil - afdækker hullet mellem forsvar og midtbane, mens forsvaret får trukket midtbane nedad, eller selv trækker lidt fremad, således området her bliver endnu mindre.