Alonso skrev:Lidt skræmmende navne du nævner, Asger. Jeg har stor respekt for fodboldspillere der er gode nok til at spille i Premier League, men navne som Nicky Shorey, Tchoyi, Danny Guthrie og Andy Johnson bør aldrig være i tankerne i LFC, deres nuværende topniveau in mente.
Det er spillere der leder tankerne hen på succes bosmantransfers som Philipp Degen og Milan Jovanovic. Been there, done that.
LFC strategien, også ift. bosmantransfers, skal være at sigte efter spillere der repræsenterer value for money. Enten fordi de har vist et meget højt bundniveau over en længere periode (til at stabilisere/forstærke holdets rygrad), eller fordi de til tider har vist et meget højt topniveau (potentiale).
Så kan der være unikke muligheder, hvor omstændighederne dikterer en anden adfærd. Danny Murphy kunne godt ryge ind i den kategori. Jeg er meget imponeret over den måde han ofte dikterer Fulhams spil på. En type, der sagtens kunne være god at sætte ind mod mindre hold, hvor man er i meget boldbesiddelse.
Hele value for money tankegangen er dog svær at anskue. Ingenting er jo sikkert i fodbold, så man kan aldrig vurdere hvad en given spiller kan have af økonomisk (sportslig) betydning. F.eks. vil det ikke være tosset at betale overpris for en spiller i januar, hvis man vurderer denne kan sikre en top4 placering. Men det er et svært regnestykke og historien har generelt vist, at fodboldklubber budgetterer med for stor sportslig succes.
Selvfølgelig bør de nævnte spillere som sådan ikke være i vores søgelys til direkte at forstærke holdet. Og det er ganske givet ikke mere end 1-2 allerhøjest 3 af spillerne vi alligevel vil forsøge at hente til bredden. Kan godt forstå man lige umiddelbart får gåsehud ved tanken om at se spillere som Shorey, Andy Johnson og Tchoyi blive hentet, men jeg mener vi 1-2 klassespillere og så 2-3 "normale" spillere til truppen.
Vi har måske det mest interessante reserve- og ungdomshold i verden, men jeg skal ikke kunne sige hvor mange af dem der er klar endnu.
Shorey var egentlig nævnt fordi jeg mener vi mangler en backup. Jeg er vild med Aurelio, men han er aldrig tilgængelig og Robinson er kun 17. I de år Enrique har spillet i England har han vist stort set aldrig været skadet så vi har bare brug for en spiller, der kan aflaste ham i nogle få kampe. Mener godt Shorey kunne være et bud selvom han er faldet i niveau siden Reading tiden.
Tchoyi er en spiller jeg holder enormt meget af at se spille fodbold. Jeg kan enormt godt lide hans meget uortodokse og fysisk anlagte spil, men som jeg skrev før kan jeg ikke se ham passe ind hos os. Jeg håber han får cadeau får sin udvikling til sommer ved at ryge til Newcastle, Aston Villa el. lign.
Johnson har scoret mange mål i forskellige klubber. Jeg synes han er en god spiller og han ville vel også være interesseret i at spille nogle år i en storklub med begrænset spilletid? Ikke at han nødvendigvis er den bedste backup, der findes på markedet, men han er vel en ok mulighed?
Guthrie ville vel være meget interesseret i en Jay Spearing rolle. Mener det er meget vigtigt at have spillere, der engang i mellem må sidde blandt reserverne, men som vil kæmpe hårdt for klubben, når de får chancer.
Så er der de såkaldte no-brainers hvor man kan lave en ualmindeligt god handel. I mine øjne er det spillere Hoilett og Diame. Jeg er i tvivl om Rodallega og Kalou.
Kunne være interessant at se en liste for de andre ligaer. Danielle De Rossi er muligvis den eneste spiller jeg ville have i stedet for Lucas på den DM.