Indgangsbøn:
Jeg håber Arne Slot forstår vigtigheden af rotation. Vi kan ikke køre igennem 3 turneringer med kampe weekend-midtuge frem til jul, med de samme 11-13 spillere i startopstillingen. I hvert fald ikke uden at skaderne vil komme væltende ned over truppen. Selvfølgelig er Carabao Cup'en, med finale i marts 2025, Slots første chance for at vinde et trofæ. Liverpool er forsvarende mestre, men har ikke vundet pokalen 2 år i træk, siden de fra 1981 til 1984 vandt finalen 4 år i træk. Så lidt kynisk anskuet: hvis vi alligevel ryger ud, så kan det lige så godt være i første runde (som jo er 3.runde, eftersom deltagere i UEFA's turneringer sidder over i 2. runde). Så brug turneringen til at give førsteholdsbold og hår på brystet til talentfuld ungdom samt vigtig kamptræning til truppens back up spillere.
Dommer og VAR
Dommer er Andy Madley, og jeg vil denne gang skåne jer for sammenligninger med en perifer figur fra How I met your mother. Han dømte sidst LFC tilbage i april, i Klopps sidste Merseyside Derby på Goodison. Jeg gennemlæste lige kamptråden, og der er mange knubbede ord i retning af Madley og hans ledelse af kampen. Vokabulariet omfatter ord og vendinger som: Kæme nar, PGMONGOL, Wharmpess med meget mere. Han har det vist også med at være hjemmebanedommer, så det kan jo være, at det bliver godt nok. VAR kommer til gengæld ikke til at fejle, da der først er VAR til kampene fra semifinalerne og frem.
Sidste 5 indbyrdes opgør:
Alle resultater er nævnt med Liverpools score først

Så 4 sejre og 1 uafgjort i de 5 sidste kampe. Bemærk, at kampen 20 dec. 2023 også var i Carabao Cup, dog var det 5 runde (svarer til kvartfinaler) og LFCsmadrede Hammers 5-1, med et hold indholdende en del rotationsspillere som:
Kelleher, Gomez, Quansah, Bradley, Tsimikas, Endo, Elliot, Curtis Jones og Gakpo. Se et fyldigt sammendrag af kampen her:
Den ny manager Lopetegui, som tog over efter David Moyes, er ikke kommet prangende fra start. 5 kampe inde i PL har de fået 3 nederlag, 1 uafgjort og 1 sejr:

Det skal dog med i betragtningen, at der har været vanskelige modstandere i form af Aston Villa, Manchester Cheaty og Chelsea, som også er der hvor de har tabt. På den anden side skal det også bemærkes, at alle 3 hjemmekampe er tabt, hvilket nok er anstregende fra noget bedre vante Hammers fans. West Ham har for i øvrigt aldrig vundet denne turnering, uanset om den har heddet Milc Cup, Carling Cup eller Carabao, hvilket står i skarp kontrast til, at Liverpool har vundet turneringen ialt 10 gange, hvilket er flest af alle klubber. Den ene af LFC's finaler blev for i øvrigt vundet over West Ham. Det var i 1981. Så det kan jo være Hammers i morgen griber ud efter at få et godt forløb i denne pokalturnering.
Liverpool
Foreløbig 2 gode kampe, siden "verden faldt sammen" mod Forest, så måske var det bare et indlærings-blip for Slot og holdet? Den gode kvalitet gør så også, at LFC bør række ud efter større trofæer, og holde sig til i Premier League. Manchester City ser ud til at kunne rystes i år, og nu er Rodri - skrækkeligt for ham - ude med en korsbåndsskade resten af sæsoen. .....og der falder vel også dom i de 115 sager, hviklet også kan skabe lidt rystelser. Så det kan ende med et blive et two-horse-race mellem Gunners og LFC. DERFOR skal der roteres, så det klodser! Nedenstående hold er IKKE det jeg regner med Slot stiller, men hvordan jeg ville stille op:
Kassen: Caoimhin Kelleher kan få lov at få lidt matchtræning i handskerne, og Carabao bør under alle omstændigheder være hans turnering, hvis vi går videre
Forsvaret: På højre back har vi et SUPER-talent, som vi har set alt for lidt til i denne sæson (selvfølgelig også fordi TAA har spillet godt OG Slot har ligesom fået dækket af for det hul i forsvarets højre side der opstod, når Trent invertede til midtbanen) så HB: Conor Bradley. Venstre back får Tsimikas, for Robertson ligner altså en spiller som enten er slidt eller er ved at blive ældre, men hans spillestil er også opslidende. I midterforsvaret skal det unge talent Quansah have kamptræning og det samme skal Gomez.
Midtbanen: Det vigtigste er, at Gravenberch, Mac Allister og Szoboszlai spares. Så det må betyde, at Endo får en chance for at vise, at han har lyttet lidt efter på træningsbanen, hvordan Slot gerne vil spille. Det tror jeg Wataru er klog nok til at kunne forstå, men spørgsmålet er mere, og teknikken og boldomgangen er der til det. Men det kan vi få syn for. Curtis Jones skal også have spilletid fra start, og Elliot ville helt sikkert have fået der her også, hvis ikke det var fordi han går med foden i en støttestøvle. Her tror jeg faktisk, at Slot kunne finde på at gamble lidt med Trey Nyoni fra start. Den unge mand er fantastisk boldsikker, og er vel umiddelbart den der minder mest om Gravenberch og/eller Mac Allister blandt de øvrige i truppen. Så jeg tror han vil blive foretrukket frem for Tyler Morton. Nyoni er også et langt større talent, og man har jo altid sagt: hvis en spiller er god nok, så er han også gammel nok til at spille.
Angrebet: Her skal Salah, Diaz og delvist Nunez spares. Det byder så op til, at vi spiller med Chiesa på højre fløj, Cody Gakpo på venstre og så kan Jota forhåbentlig genfinde lidt selvtillid på toppen.
Så mit bud på holdet ser sådan ud: