Nyheder om LFC og debat om topkampen
Re: Smånyheder omkring Liverpool FC
Det er dog lidt problematisk at sammenligne priser fra mere end fem år siden med priser i dag. Især engelsk fodbold har været i en eksplosiv økonomisk udvikling, hvor især de to Manchester-klubber og CFC har ført an, hvilket har gjort konkurrencen hårdere for hver sæson. Det er blevet sværere og sværere at hamle op med de tre klubber, hvis man har kig på de samme spillere som dem, og hvis man er hurtigere ude af starthullerne end de andre klubber, så handler det om at lukke en handel hurtig, hvilket også ofte gøres lettere ved at putte lidt ekstra i lønningsposen og give agenten lidt ekstra håndører. Og jeg tror, det var i Rafas sidste sæson, at skatten for fodboldspillere i England steg markant, hvilket lige pludselig gjorde, at PL i udgangspunktet blev langt mindre interessant økonomisk. Der er idag både en større risiko for, at spillere vil vælge spanske klubber fremfor LFC, og at spillere i den spanske liga ikke ønsker at skifte fra La Liga til LFC.
Samtidig har en klub som Arsenal udviklet et helt utrolig godt ry for at udvikle spillere, og deres lønpolitik gør, at der er plads til at give talenter meget gode kontrakter, så hvis man giver op i kampen om de mere etablerede spillere, så skal man håbe, at Arsenal ikke har fået øje på de talenter, man har i kikkerten. Man. Utd. har dog også en fremragende historik med udvikling af talenter, så de er lidt en dobbeltmodstander i den henseende. I de seneste sæsoner har vi så også set, at CFC og Man. City er begyndt at satse mere på de unge talenter også, idet man fra officielt hold har forsøgt at sætte nogle grænser for det enorme forbrug på spillere med indførelsen af regler for, hvor store trupperne må være, og hvor mange spillere, som skal være 'home grown'
Disse tendenser og tiltag berørte også Rafa, men jeg vil vove den påstand, at den økonomiske konkurrence i dag er hårdere for LFC, end da Rafa kom til i 04/05. I 04/05 var forventningen så også, at Rafa relativt hurtigt skulle opbygge et hold, der kunne spille med om mesterskabet, hvor målsætningen for Dalglish blot er en fjerdeplads. Men Rafa havde så også "kun" Arsenal, Man. Utd. og CFC at tænke på, hvorimod Dalglish har Arsenal, Spurs, CFC, Man. City og Man. Utd. at tænke på. Hvis Rafa ikke formåede at spille med om titlen (hvilket jeg dengang mente var et for højt krav), så skulle han blot blive blandt topfire for at have sikret sig en ny chance til at løbe stærkere end konkurrenterne i det kommende transfermarked og med udviklingen af sit koncept. Hvis Dalglish ikke kvalificerer LFC til CL, og hvis Spurs og Arsenal begge kvalificerer sig til CL, så står man overfor fem klubber, der i hvert fald i næste sæson også har markant bedre økonomiske og/eller sportslige forudsætninger for at tiltrække gode etablerede spillere og talenter. Desuden tynger gælden fra Emirates stadig Arsenal mindre og mindre, og Spurs' planer om et nyt stadion er vist ret fremskredne.
Det første vindue under de dårlige amerikaner var det vindue, hvor Rafa brugte flest penge i en sæson på nye spillere, og det samtidig efter tre sæsoner, der havde budt på en CL-titel, en FA-cup-titel og et CL-finalenederlag. Her hentede Rafa i hård konkurrence bl.a. Lucas, Torres, Masch og Babel. Måske Masch' kontraksituation afskrækkede en del klubber (Juventus opgav vist et køb pga. det), men ellers var Torres, Lucas og Babel jo ombejlede spillere på hver deres måde. Nogle spanske klubber og Inter var i følge wiki meget interesserede i Lucas, Abramovic har altid været en beundrer af Torres, og Babel blev rygtet til bl.a. Arsenal i januarvinduet, før han skiftede til LFC. Cadeau til Rafa for at gøre LFC til en så attraktiv klub, at man dengang faktisk var en af de sportsligt mest attraktive klubber i verden, men det var også et tidspunkt, hvor vi alle så frem til det første spadestik til et nyt stadion og ikke regnede med, at klubben få år senere ville være ved at gå bankerot.
Dalglish kan ikke lokke med CL, og generelt er LFC bare ikke vildt attraktiv sportsligt (på den korte bane). En ubekendt økonomisk faktor er selvfølgelig FSG's økonomiske opbakning, inden FFP måske sætter en stopper for det (og til den tid kan FSG stadig hjælpe med et nyt stadion). Og så har Dalglish rigtig nok overtaget et ungdomssetup, der virker mere lovende, end det Rafa overtog. Og jeg går også ud fra, at hele strukturen omkring spillerindkøb og scouting er blevet langt mere effektiv med FSG. Rafa manglede jo ligesindede i sin tid. Men jeg synes, at artiklen i høj grad forsimpler og negligerer de udfordringer, som LFC står overfor i dag.
Artiklen har helt klart en pointe i forhold til Ferguson, og hvis artiklen var gået ud fra den rimelige antagelse, at Ferguson i 2002 og 2004 kunne få mere for £30 mio., end han kunne i 2008, så ville pointen om, at Rafas arbejdsbetingelser var meget vanskeligere end Fergusons også stå klarere. Men det ville så også betyde, at den økonomiske afstand mellem Dalglish' og Rafas indkøb tilsvarende burde anskues som mindre, end hvad de rene tal foreslår.
Der er desuden nogle ting ved artiklen, som irriterer mig lidt. For det første er jeg endnu ikke stødt på £8 mio. for Enrique nogen steder. Den norske opererer med £5,5 mio. og LFCHistory.net opererer med £6 mio. Begge sider er også enige om, at Henderson kostede £16 mio. i udgangspunktet, hvilket altså er mindre end, hvad Johnson, Keane, Aquilani, Masch, og Torres kostede, men selvfølgelig stadig over £15 mio. Det virker også mærkeligt, at skribenten slet ikke nævner, at Bellamy blev hentet på en fri transfer nøjagtigt som Maxi, Zenden og Aurelio blev, eller at Coates ca. kostede, hvad Reina, Agger, Lucas, Yossi og Skrtel kostede (den norske: £7 mio., LFCHistory.net: £4,9 mio.).
Og hvorfor medtage Shelvey, der stadig er et talent, og som kun spiller en rolle på førsteholdet pt., fordi Lucas og Gerrard var ukampdygtige i det meste af december, og fordi Spearing fik karantæne i tre kampe? Hvis alt var gået efter planen, så var hans lejeophold i Blackpool sikkert blevet forlænget.
Og nej, Downing er da ikke bedre end Riera (eller Pennant) i deres første sæsoner, men Riera (og Pennant) blev så også kun solgt, fordi han (de) jo så slet ikke holdt niveauet fra sin (deres) deres debutsæson(er) efterfølgende. En spiller som Yossi blev rygtet væk efter den første sæson i klubben, fordi hans præstationer var meget svingende.
Desuden så er Dalglish også blevet snydt for Young, Clichy og Jones i sommerens vindue, ligesom Rafa blev snydt for en række spillere.
Og så lige for at gøre det hele lidt klarere. Carroll og Suarez tjener tilsammen ifølge avisartikler ca., hvad Torres tjente (£110.000 i ugen). Young tjener mere i Man. Utd. (£130.000 i ugen), end hvad Torres tjente i LFC efter sin kontraktforlængelse. Enrique, Downing, Henderson, Coates og Adam tjener vist tilsammen ca. £250.000 i ugen - eller rettere ca., hvad Rooney tjener i ugen. Torres (£175.000 i ugen) og Rooney (£250.000 i ugen) tjener idag tilsammen (£425.000 i ugen) MERE, end hvad Carroll, Suarez, Enrique, Downing, Henderson, Coates og Adam tjener (ca. £360.000 i ugen). £360.000 i ugen giver en gennemsnitsløn på ca. £51.000 i ugen. Gerrard er klubbens bedst betalte spiller med £140.000 i ugen. Der er ingen udover Gerrard, der tjener over £100.000 i ugen - den næstbedst betalte er formentlig Bellamy med £95.000 i ugen.
Samtidig har en klub som Arsenal udviklet et helt utrolig godt ry for at udvikle spillere, og deres lønpolitik gør, at der er plads til at give talenter meget gode kontrakter, så hvis man giver op i kampen om de mere etablerede spillere, så skal man håbe, at Arsenal ikke har fået øje på de talenter, man har i kikkerten. Man. Utd. har dog også en fremragende historik med udvikling af talenter, så de er lidt en dobbeltmodstander i den henseende. I de seneste sæsoner har vi så også set, at CFC og Man. City er begyndt at satse mere på de unge talenter også, idet man fra officielt hold har forsøgt at sætte nogle grænser for det enorme forbrug på spillere med indførelsen af regler for, hvor store trupperne må være, og hvor mange spillere, som skal være 'home grown'
Disse tendenser og tiltag berørte også Rafa, men jeg vil vove den påstand, at den økonomiske konkurrence i dag er hårdere for LFC, end da Rafa kom til i 04/05. I 04/05 var forventningen så også, at Rafa relativt hurtigt skulle opbygge et hold, der kunne spille med om mesterskabet, hvor målsætningen for Dalglish blot er en fjerdeplads. Men Rafa havde så også "kun" Arsenal, Man. Utd. og CFC at tænke på, hvorimod Dalglish har Arsenal, Spurs, CFC, Man. City og Man. Utd. at tænke på. Hvis Rafa ikke formåede at spille med om titlen (hvilket jeg dengang mente var et for højt krav), så skulle han blot blive blandt topfire for at have sikret sig en ny chance til at løbe stærkere end konkurrenterne i det kommende transfermarked og med udviklingen af sit koncept. Hvis Dalglish ikke kvalificerer LFC til CL, og hvis Spurs og Arsenal begge kvalificerer sig til CL, så står man overfor fem klubber, der i hvert fald i næste sæson også har markant bedre økonomiske og/eller sportslige forudsætninger for at tiltrække gode etablerede spillere og talenter. Desuden tynger gælden fra Emirates stadig Arsenal mindre og mindre, og Spurs' planer om et nyt stadion er vist ret fremskredne.
Det første vindue under de dårlige amerikaner var det vindue, hvor Rafa brugte flest penge i en sæson på nye spillere, og det samtidig efter tre sæsoner, der havde budt på en CL-titel, en FA-cup-titel og et CL-finalenederlag. Her hentede Rafa i hård konkurrence bl.a. Lucas, Torres, Masch og Babel. Måske Masch' kontraksituation afskrækkede en del klubber (Juventus opgav vist et køb pga. det), men ellers var Torres, Lucas og Babel jo ombejlede spillere på hver deres måde. Nogle spanske klubber og Inter var i følge wiki meget interesserede i Lucas, Abramovic har altid været en beundrer af Torres, og Babel blev rygtet til bl.a. Arsenal i januarvinduet, før han skiftede til LFC. Cadeau til Rafa for at gøre LFC til en så attraktiv klub, at man dengang faktisk var en af de sportsligt mest attraktive klubber i verden, men det var også et tidspunkt, hvor vi alle så frem til det første spadestik til et nyt stadion og ikke regnede med, at klubben få år senere ville være ved at gå bankerot.
Dalglish kan ikke lokke med CL, og generelt er LFC bare ikke vildt attraktiv sportsligt (på den korte bane). En ubekendt økonomisk faktor er selvfølgelig FSG's økonomiske opbakning, inden FFP måske sætter en stopper for det (og til den tid kan FSG stadig hjælpe med et nyt stadion). Og så har Dalglish rigtig nok overtaget et ungdomssetup, der virker mere lovende, end det Rafa overtog. Og jeg går også ud fra, at hele strukturen omkring spillerindkøb og scouting er blevet langt mere effektiv med FSG. Rafa manglede jo ligesindede i sin tid. Men jeg synes, at artiklen i høj grad forsimpler og negligerer de udfordringer, som LFC står overfor i dag.
Artiklen har helt klart en pointe i forhold til Ferguson, og hvis artiklen var gået ud fra den rimelige antagelse, at Ferguson i 2002 og 2004 kunne få mere for £30 mio., end han kunne i 2008, så ville pointen om, at Rafas arbejdsbetingelser var meget vanskeligere end Fergusons også stå klarere. Men det ville så også betyde, at den økonomiske afstand mellem Dalglish' og Rafas indkøb tilsvarende burde anskues som mindre, end hvad de rene tal foreslår.
Der er desuden nogle ting ved artiklen, som irriterer mig lidt. For det første er jeg endnu ikke stødt på £8 mio. for Enrique nogen steder. Den norske opererer med £5,5 mio. og LFCHistory.net opererer med £6 mio. Begge sider er også enige om, at Henderson kostede £16 mio. i udgangspunktet, hvilket altså er mindre end, hvad Johnson, Keane, Aquilani, Masch, og Torres kostede, men selvfølgelig stadig over £15 mio. Det virker også mærkeligt, at skribenten slet ikke nævner, at Bellamy blev hentet på en fri transfer nøjagtigt som Maxi, Zenden og Aurelio blev, eller at Coates ca. kostede, hvad Reina, Agger, Lucas, Yossi og Skrtel kostede (den norske: £7 mio., LFCHistory.net: £4,9 mio.).
Og hvorfor medtage Shelvey, der stadig er et talent, og som kun spiller en rolle på førsteholdet pt., fordi Lucas og Gerrard var ukampdygtige i det meste af december, og fordi Spearing fik karantæne i tre kampe? Hvis alt var gået efter planen, så var hans lejeophold i Blackpool sikkert blevet forlænget.
Og nej, Downing er da ikke bedre end Riera (eller Pennant) i deres første sæsoner, men Riera (og Pennant) blev så også kun solgt, fordi han (de) jo så slet ikke holdt niveauet fra sin (deres) deres debutsæson(er) efterfølgende. En spiller som Yossi blev rygtet væk efter den første sæson i klubben, fordi hans præstationer var meget svingende.
Desuden så er Dalglish også blevet snydt for Young, Clichy og Jones i sommerens vindue, ligesom Rafa blev snydt for en række spillere.
Og så lige for at gøre det hele lidt klarere. Carroll og Suarez tjener tilsammen ifølge avisartikler ca., hvad Torres tjente (£110.000 i ugen). Young tjener mere i Man. Utd. (£130.000 i ugen), end hvad Torres tjente i LFC efter sin kontraktforlængelse. Enrique, Downing, Henderson, Coates og Adam tjener vist tilsammen ca. £250.000 i ugen - eller rettere ca., hvad Rooney tjener i ugen. Torres (£175.000 i ugen) og Rooney (£250.000 i ugen) tjener idag tilsammen (£425.000 i ugen) MERE, end hvad Carroll, Suarez, Enrique, Downing, Henderson, Coates og Adam tjener (ca. £360.000 i ugen). £360.000 i ugen giver en gennemsnitsløn på ca. £51.000 i ugen. Gerrard er klubbens bedst betalte spiller med £140.000 i ugen. Der er ingen udover Gerrard, der tjener over £100.000 i ugen - den næstbedst betalte er formentlig Bellamy med £95.000 i ugen.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."
Flot indlæg Fribytter, og jeg er enig i mange af dine pointer.
Jeg vidste ikke Bellamy tjente så meget, men det sker jo tit når spilleren er transferfri.
Jeg vidste ikke Bellamy tjente så meget, men det sker jo tit når spilleren er transferfri.
Og modsat mange af de andre frie transfers klubben har gjort de seneste år, er ham her faktisk pengene værd.AJ skrev:Flot indlæg Fribytter, og jeg er enig i mange af dine pointer.
Ja, ganske fint indlæg Fribytter. Jeg vil dog alligevel gerne kippe lidt med mit Rafael Benitez flag 

Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them
If people are trying to bring you down it only means that you are above them
Du må også gerne kippe lidt med det for mig.Hekkem skrev:Ja, ganske fint indlæg Fribytter. Jeg vil dog alligevel gerne kippe lidt med mit Rafael Benitez flag
Jeg vil have Rafa tilbage og spiceboys!
- Ynwa-23
- Geografisk sted: Anfield Road, Liverpool, Merseyside L4 0TH
- Alder: 33
AJ skrev:Flot indlæg Fribytter, og jeg er enig i mange af dine pointer.
Hvor lang en kontrakt har han ?
Neymar is the Justin Bieber of football. Brilliant on the old You Tube. Cat piss in reality.
To år mener jeg.Ynwa-23 skrev:AJ skrev:Flot indlæg Fribytter, og jeg er enig i mange af dine pointer.
Hvor lang en kontrakt har han ?
Ja, det er to år. Jeg ved ikke, om Bellamy også fik en SOF, eller om LFC bare overtog lønnen.
http://www.guardian.co.uk/football/2011 ... ig-bellamy
Og tak for de fine ord. Og jeg har intet imod, at der kippes med et Benitez-flag. Jeg er selv stor fan.
http://www.guardian.co.uk/football/2011 ... ig-bellamy
Og tak for de fine ord. Og jeg har intet imod, at der kippes med et Benitez-flag. Jeg er selv stor fan.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."
- Alex Brockins
Lige en kommentar til det med lønningerne.Fribytter skrev:Og så lige for at gøre det hele lidt klarere. Carroll og Suarez tjener tilsammen ifølge avisartikler ca., hvad Torres tjente (£110.000 i ugen). Young tjener mere i Man. Utd. (£130.000 i ugen), end hvad Torres tjente i LFC efter sin kontraktforlængelse. Enrique, Downing, Henderson, Coates og Adam tjener vist tilsammen ca. £250.000 i ugen - eller rettere ca., hvad Rooney tjener i ugen. Torres (£175.000 i ugen) og Rooney (£250.000 i ugen) tjener idag tilsammen (£425.000 i ugen) MERE, end hvad Carroll, Suarez, Enrique, Downing, Henderson, Coates og Adam tjener (ca. £360.000 i ugen). £360.000 i ugen giver en gennemsnitsløn på ca. £51.000 i ugen. Gerrard er klubbens bedst betalte spiller med £140.000 i ugen. Der er ingen udover Gerrard, der tjener over £100.000 i ugen - den næstbedst betalte er formentlig Bellamy med £95.000 i ugen.
Al den snak der har været omkring løn efter folk opdagede moneyball-begrebet er af og til ret irrationel. Løn bliver stillet op som noget absolut, men i virkeligheden er den jo relativ, i forhold til det udbytte man FORVENTER at få. Lad os bruge Carroll som eksempel: At Carroll får det halve af, hvad Aguero får i løn, er jo ikke nødvendigvis en postiv ting for Liverpool, hvis Carroll er så meget dårligere, at vi misser Champions League-turneringspenge? Lad os antage, at vi havde købt Aguero til samme pris med den højere løn, og det medførte at vi kom i Champions League, jamen så havde det da givet flere penge på bundlinjen i sidste ende i form af turneringspenge etc. + immaterielle aktiver så som et forbedret omdømme, der kunne trække flere spillere til?
Man kunne også stille det op på en anden måde og sige, at Carroll i det første år af klubben ikke har været bedre end Ngog eller en talentfuld ungdomsspiller. Men Carrolls løn er vel tre gange så høj? Så selvom Carroll sammenlignet med andre stjerner får en lavere løn, kan man argumentere for, at han relativitet set har været en udgift, da andre spillere kunne have præsteret på det samme som Carroll, men til en meget lavere løn.
Kort sagt er et spillerkøb en investering til den samlede pris af transfersummen plus lønnen i de år, som kontrakten løber. I og for sig er det underordnet, hvor høj prisen absolut set er - både hvad angår transfersummen og lønnen - så længe, man har en forventning om, at indtjeningen på baggrund af købet er højere i det lange løb.
Det er jo netop derfor, at mange herinde argumenter for, at vi har betalt så meget for Carroll - fordi der er en forventning om, at han bliver god på sigt og tjener sig selv ind. Det er fint nok - det kan man så være enig eller uenig i. Men så skal man også bare acceptere, at andre kan have en forventning om, at et køb af Ageuro eller lignende til en højere samlet pris (takket være højere løn) kunne have været en bedre investering.
At alle diskussioner om køb af løntunge spillere ofte bliver lukket ned - af bl.a. dig og andre - fordi I med det samme nævner spillerens absolutte lønniveau, er altså ved at blive lidt trivielt.
Best in the world at everything I do.
Som sådan enig Alex. Jeg ved godt det med Agüero bare er et eksempel, men det spiller vel også ind at vi på det tidspunkt vi købte Carroll ikke lignede (og heller ikke blev) en CL-deltager, hvorfor en Agüero kunne være tilbøjelig til at fravælge os alene af den grund. Så de løntunge spillere gider os måske slet ikke, selvom vi eventuelt skulle have pengene.
Jeg håber ikke, at klubben planlægger sine omkostninger efter, at man er et topfirehold, førend man føler sig rimelig sikker på, at man rent faktisk er det.
Du har ret Alex, men i forlængelse af hvad AJ siger, så må der også kalkuleres med budgetter. Der er jo trods alt en grænse for pengekistens størrelse, og derfor spiller det absolutte niveau også en rolle. Hvis vi nu stod i sommers og vidste vi var i CL, ville vi ikke blot kunne lokke en spiller som Aguero (som AJ nævner), men vi ville også være sikre på, at vi havde råd til ham.
Altså kan vi ikke budgettere vores transferpolitik med CL, før vi ved at vi er med (eller mener at der er en overvejende sandsynlighed for det). På den måde spiller det absolutte lønniveau jo altså også ind. Med fare for at konkludere det åbenlyse, så skal indkøbs- og lønpolitik vel lægges fast, efter en blanding af hvad du kalder "det relative løn/prisniveau" og "det absolutte løn/prisniveau".
EDIT: Fribytter var lige lidt hurtigere med ca. samme pointe
Altså kan vi ikke budgettere vores transferpolitik med CL, før vi ved at vi er med (eller mener at der er en overvejende sandsynlighed for det). På den måde spiller det absolutte lønniveau jo altså også ind. Med fare for at konkludere det åbenlyse, så skal indkøbs- og lønpolitik vel lægges fast, efter en blanding af hvad du kalder "det relative løn/prisniveau" og "det absolutte løn/prisniveau".
EDIT: Fribytter var lige lidt hurtigere med ca. samme pointe

"Anybody who plays for me should be a bad loser."
Det nye spørgsmål der rejser sig er så, om vi nogensinde vil finde det realistisk at komme i CL hvis vi ikke lægger en lønpolitik svarende til at vi allerede var det?
Hvilket er et interessant spørgsmål, som vel er ret svært for os at svare på. Men der er vel i en sund virksomhed i udgangspunktet råd til at investere på den måde, i en vis årrække, inden "forrentningen" i form af CL-bold indtræffer. Hvor længe dette kan lade sig gøre, og om FSG er villige dertil, er svært lige at komme med et realistisk bud på.AJ skrev:Det nye spørgsmål der rejser sig er så, om vi nogensinde vil finde det realistisk at komme i CL hvis vi ikke lægger en lønpolitik svarende til at vi allerede var det?
Men Tottenham har vel gjort det.
"Anybody who plays for me should be a bad loser."
Vi kan for det første håbe på, at FFP bliver effektivt.AJ skrev:Det nye spørgsmål der rejser sig er så, om vi nogensinde vil finde det realistisk at komme i CL hvis vi ikke lægger en lønpolitik svarende til at vi allerede var det?
Dernæst så ligger LFC's lønbudget over Spurs' og måske på niveau med eller lige under Arsenals. Det burde ikke være økonomisk umuligt at tage kampen op med disse klubber, selvom nyt stadion og fremskredne stadionplaner selvfølgelig får fremtiden til at se lidt mørkere ud.
Og til sidst så er en stor del af LFC's succes under Rafa kommet uden hjælp fra akademiet. Hvis akademiet idag indeholder mere talent og er bedre ledet end i 04/05, så kan en del forstærkninger også komme derfra, eller talenterne kan i det mindste være med til at skrabe flere penge sammen til indkøb.
Ja, og så er en stor del af det nuværende hold vel også sammensat efter en slags 'moneyball'-tankegang - og her tænker jeg ikke blot på KD og DC's indkøb. Reina, Agger, Skrtel, Lucas, Kuyt og Maxi ville ikke være utænkelige indkøb under DC og KD. selvom enkelte af spillerne måske idag tjener lige i overkanten.