Indgangsbøn
Dagens tal er 12. 12 point mangler vi (når målscoren tælles med) i, at det er matematisk sikkert, at der skal gøres plads til en Premier League pokal mere i pokalskabet på museummet på Anfield. Men Marco Silvas Fulham har før drillet Liverpool. Tag bare sæsonens første opgør på Anfield, hvor det var med lodder og trisser at Liverpool fik 2-2. Det skal så med i ligningen, at Robertson fik rødt kort allerede i 17. minut, for en klodset nødbremse på Harry Wilson, efter at Robbo selv havde fumlet med en tæmning af bolden. Det kan så diskuteres, om Fulham på det tidspunkt allerede skulle have været reduceret til 10 mand, efter at Issa Diop stemplede Robertson midt på låret.
Et længere sammendrag af sidste møde kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=EKcqMrt ... iverpoolFC
og et kortere sammendrag kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=zJ6WRP_ ... iverpoolFC
Set over de sidste 20 år, har Fulham rykket op og ned mellem Championship og Premier League 3 gange hver vej. Det ser dog ud til, at de er ved at etablere sig mere fast som et stabilt midterhold i PL, som grafikken over de sidste 20 år viser:

Meget af dette hænger sammen med Marco Silva, som blev ansat efter at Fulham sidst rykkede ud af PL, i sommeren 2021. I første sæson vandt de Championship, og er siden sluttet hhv på plads 10 og 13, og har i denne sæson kurs mod plads 7-12 med en øjeblikkelig 9. plads. Fulham er pt forskånet for mange skader. De må til kampen mod Liverpool undvære Reiss Nelson og Harry Wilson, som blev opereret i foden i februar. Kenny Tete er på vej tilbage, men skal bestå en sen fitness test for at spille. På Fulhams hold skal der især holdes øje med Raul Jimenez, som er holdets topscorer med 10 sæsonmål i PL. Men der skal også holdes øje med Antonee Robinson på venstre backen, som foreløbig er oppe på 10 assists i sæsonen. Han kunne være værd at overveje til at erstatte en aldrende Robertson på Liverpools VB, hvis altså ikke lige det var fordi han fylder 28 her til august, og således er uden for skiven af spillere, som Edwards/Hughes vil investere i.
Indbyrdes statistik PL:

LFC har vundet tæt på 2/3 af alle PL kampe mod Fulham. Fulham har imidlertid vundet 5 ud af 17 hjemmekampe mod LFC, så det er ikke en walk over.
Sidste 5 indbyrdes opgør i PL:

3 LFC sejre og 2 aufgjorte i de sidste 5 opgør.
Sidste Liverpool besøg på Craven Cottage gav dog en sikker 3-1 sejr, bl.a. takket være en smuk-smuk frisparksperle fra TAA. Et fyldigt sammendrag af den kamp kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=ZwASYcr ... iverpoolFC
Formbarometer PL:

Fulham skiftevis taber og vinder, men lad os håbe det slutter mod LFC, eftersom de tabte sidste kamp gunners. Liverpool kan med en sejr gøre det til 5 sejre på stribe .... i PL. For der er vel ingen, som har glemt Helvedes-ugen med exit fra Champions League og nederlag på Wembley. Men nu er der KUN PL og mesterskab nr. 20 at fokusere på, og det håber jeg Slot formår at få holdet til. Ja, holdet har set slidt ud, men lad os også samtidig huske, at holdet - trods nederlaget til PSG på Anfield - spillede en fantastisk kamp med mange løbemeter, men desværre vådt krudt, når det kom til at score.
Statistik for hele sæsonen PL:

Fulham har indtil nu scoret 44 mål i PL og indkasseret 40. Liverpools 70 scoringer indtil nu, og kun 27 indkasserede mål, står i skarp kontrast. Men igen: Liverpool har ikke "været i flow" med at score på det sidste, og vi skal stadig tilbage til 26. februar, for at finde sidste Mo Salah assist, og endnu værre 23. februar for at finde sidste Salah scoring, som ikke var på straffespark! Han er i den grad fået i stå, og det er lige før jeg drømmer om at Slot starter med Elliot på banen isf Mo Salah.
Liverpool:
Så hvordan stiller vi så op til denne kamp. Først og fremmest er der en række åbne spørgsmål, som man ikke blev klogere omkring ved at se/høre Slots pressekonference fredag. For det første: Alisson. Er han klar og kan bestå testen om hjernerystelsen er væk eller ej? Uanset hvad, så er jeg ikke utryg, såfremt Ali lige skal have en kamp mere på på tilskuerpladserne, da Caoimhin Kelleher er en yderst kapabel back up. Faktisk er kelleher så god, at hvis der er den mindste tvivl om Alisson, så får Kelleher pladsen. Conor Bradley er også tvivlsom, og jeg tvivler på, at han vil gå direkte fra skadet til startopstillingen, men vil blive sluset ind i truppen igen, via en indskiftning eller to. Forudsættes at Bradley ikke starter, så er spørgsmålet: Quansah eller Curtis Jones på HB? Curtis er på vej til at blive vores nye Millner, som kan spille alle pladser på midten, HB eller måske endda begge backpositioner og vikariere i frontlinjen også. Slot har udtalt, at Curtis "vokser" når han får en udfordring, og det er tydeligt at Slot ser et stort lys i ham. Dog ikke nok til at han kan slå den nogen fra den faste midtbanetrio Grav-Macca-Szobo af. Summa-summarum er mine tanker om startopstillingen følgende:
På mål: Caoimhin Kelleher, idet det dog er et rent fifty/fifty gæt mellem ham og Alisson.
Forsvar: Midterforsvaret kan der ikke pilles ved. Det er VVD og Konaté. Robertson er også sikker starter på venstre back, og spillede for i øvrigt en glimrende kamp mod de bitre. Så kommer HB. Jeg tror, at Curtis Jones imponerede Slot så meget, at han får genvalg på pladsen. Det kan selvfølgelig ændre sig, hvis der "bliver hul" på midtbanen, eksempelvis hvis Mac Allister har fået en blodsamling i læggen, efter at Tarkowski "stemplede ind".
Midtbane: Det bliver Gravenberch, som så lidt bedre ud end længe mod Neverton, Mac Allister, med mindre Tarkowski har stemplet ham ud - i givet fald får Curtis Jones pladsen, og Quansah tager HB - og så Szobosalai.
Angreb: Som skrevet længere oppe, kunne jeg drømme om en pause til Mo Salah, og så Elliot på højrekanten fra start. Men det sker bare ikke: Mo Salah starter alid!! De to sidste pladser er jeg også sikker på: Diaz var hyper energisk og farlig mod Neverton, og Diogo Jota lignede endelig, at han havde rystet sin skade af sig. Så der er genvalg til angrebet.
Det betyder, at mit bud på hvem Slot vælger ser sådan her ud:

Mange mener, at Slot kører lidt for meget med de samme spillere hele tiden. Men hvis ovenstående opstilling holder, så det er samme start-11'er som mod Everton, vil det være første gang siden tredje-fjerde runde, at det sker!
Hvad tror I derude....?
Skal Salah sættes af, fordi han efterhånden minder om en blind passager, som gør hvad han kan, for ikke at blive bemærket af nogen på skibet?