Corona debatten

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Filos of Isk
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 32

Re: Corona debatten

Indlæg af Filos of Isk » tirsdag, 19. maj, 2020 10:17

athomsen skrev:
onsdag, 13. maj, 2020 13:42
Jeg tror ikke der gives ferie, hvis det bliver sammenpresset program - risikoen for skader er for stor. Det kunne måske også tænkes, at det besluttes, at truppernes størrelse skal begrænses. Synes det er svært at vide, hvad der sker. Jeg glæder mig bare til at se LFC igen, selv om det er uden tilskuere. Synes vi har ventet længe nok på det mesterskab efterhånden.
Jeg ved ikke om skades risikoen er større hvis man får ferie en uge tidligere. Men ja, du har ret nu må vi se hvordan programmet kommer til at se ud. Desværre så går tiden jo og den potentielle start kryber længere og længere ind i juni måned. Der er jo også en debat om hvorvidt denne lockdown har været en ferie for spillerne;
på den ene side har de jo været tvunget væk fra fodbolden, men på den anden side har de jo manglet en klar tidsplan, afklaring på sæsonen og har derfor måske ikke kunnet koble fra mentalt og lade batterierne op. Jeg var i isolation i 14 dage med COVID-19, men jeg har da ikke tænkt mig at fortælle arbejdspladsen at de kan tælle det som ferie de dage hvor jeg ikke havde feber.

Men helt overordnet er Klopp jo en mand, der spiller sine bedste 11 når han kan og så får de at vide de skal holde lidt i bremsen hvis de er trætte og kampen tillader det.

pow9199

Indlæg af pow9199 » søndag, 24. maj, 2020 18:55

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » søndag, 24. maj, 2020 19:55

Den kamp skulle aldrig være spillet. Som mange andre burde den have været aflyst og flyttet til senere.
"We're not racist, we only hate the mancs"

pow9199

Indlæg af pow9199 » mandag, 01. jun, 2020 19:32

Semi OT om klubbens politiske ansvar: skal de også blande sig uden om urolighederne i USA og lade være med at støtte Black Lives Matter?

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » tirsdag, 02. jun, 2020 12:41

pow9199 skrev:
mandag, 01. jun, 2020 19:32
Semi OT om klubbens politiske ansvar: skal de også blande sig uden om urolighederne i USA og lade være med at støtte Black Lives Matter?
nej da. Fodbold har været engageret i en kamp imod racisme i mange år* og det er derfor helt naturligt at fortsætte denne. Så var der også Evra affæren, hvor Carragher undskyldte i oktober og klubben undskyldte til Evra via brev. Men også af hensyn til de spillere i truppen, der selv er vokset op som del af en minoritets gruppe og har oplevet racisme. Ifølge The Athletichttps://theathletic.co.uk/1846149/2020/ ... es-matter/ var det Gini og VvD, der fik ideen og blev backet op af holdet og er det sandt, så ville IMØ været meget mere politisk hvis klubben havde sat en stopper for det.

*nogle vil nok mene at det mest har været af symbolsk karakter med nogle bannere på banen og lidt reklamer hist og her, men det er en anden diskussion.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » tirsdag, 02. jun, 2020 13:38

pow9199 skrev:
Ja, grundlæggende synes jeg ikke man skal blande sport og politik sammen

Men det der foregår i USA er så forrykt at det er fint at vise solidaritet
"We're not racist, we only hate the mancs"

Brugeravatar
Niels K
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Niels K » tirsdag, 02. jun, 2020 16:09

Jeg har som sådan heller ikke noget imod at vise sympati, men hvad skal man så ikke støtte, for kigger man Verden rundt, så er der tusinder af minoritetsgrupper, der forfølges og myrdes af alle mulige årsager.

Der anholdes en person hvert 2,5 sekund i USA ifølge tv-udsendelse "Politipatruljen", så der er rigeligt at se til, og de fleste holder ikke pænt ind til siden som i DK. De sidste 10 år er der i gennemsnit dræbt 150 politibetjente om året, hvor hovedparten er pga. skydevåben, så det er langt fra ufarligt at passe sit arbejde i USA, og alle de 150 drab på politifolk årligt er jo lige så sindsyge som det, betjentene laver i denne specifikke sag.

pow9199

Indlæg af pow9199 » onsdag, 03. jun, 2020 12:54

Emmy skrev:
tirsdag, 02. jun, 2020 13:38
pow9199 skrev:

I den diskussion du og jeg har haft kørende om dette, har mit "underliggende tema" lidt været, at en sådan opdeling altid bliver ret arbitrær, særligt når der er så mange steder det overlapper. Jeg tror simpelthen ikke sport kan renses fra også at være politisk, særligt i 2020.

Jeg er efterhånden nået til selv at definere politik som handlinger, snarere end en isoleret/isolerbar sfære (cf. Agamben, Arendt og Rancière, skulle nogen være intereseret). Og en af de ting jeg har sympati med omkring de nuværende uroligheder, er i hvilket omfang der opfordres til aktivitet og handling, frem for blot at være passiv.
Filos of Isk skrev:
tirsdag, 02. jun, 2020 12:41
nej da. Fodbold har været engageret i en kamp imod racisme i mange år* og det er derfor helt naturligt at fortsætte denne. Så var der også Evra affæren, hvor Carragher undskyldte i oktober og klubben undskyldte til Evra via brev. Men også af hensyn til de spillere i truppen, der selv er vokset op som del af en minoritets gruppe og har oplevet racisme. Ifølge The Athletichttps://theathletic.co.uk/1846149/2020/ ... es-matter/ var det Gini og VvD, der fik ideen og blev backet op af holdet og er det sandt, så ville IMØ været meget mere politisk hvis klubben havde sat en stopper for det.

*nogle vil nok mene at det mest har været af symbolsk karakter med nogle bannere på banen og lidt reklamer hist og her, men det er en anden diskussion.
Jeg er som oftest enig i det meste af det du skriver. En ting jeg dog gerne vil tilføje, som gør lige de begivenheder vi er vidne til i dag særlige jf. symbolsk karakter, er i hvor høj grad der fordres aktivitet fra de der tidligere har forholdt sig passive. I det lys kan det virke meget "corporate" at springe på vognen nu, men sagen er den at den støtte er en de pårørte (i bredere forstand) selv ønsker.
Niels K skrev:
tirsdag, 02. jun, 2020 16:09
Jeg har som sådan heller ikke noget imod at vise sympati, men hvad skal man så ikke støtte, for kigger man Verden rundt, så er der tusinder af minoritetsgrupper, der forfølges og myrdes af alle mulige årsager.

Der anholdes en person hvert 2,5 sekund i USA ifølge tv-udsendelse "Politipatruljen", så der er rigeligt at se til, og de fleste holder ikke pænt ind til siden som i DK. De sidste 10 år er der i gennemsnit dræbt 150 politibetjente om året, hvor hovedparten er pga. skydevåben, så det er langt fra ufarligt at passe sit arbejde i USA, og alle de 150 drab på politifolk årligt er jo lige så sindsyge som det, betjentene laver i denne specifikke sag.
Uh, Niels, det er sgu ikke den mest informerede besked du har skrevet i din karriere ;) Der er ret bred enighed om, at politiet i USA skal have bedre vilkår (og særligt en længere uddannelse) og det er forhåbentlig noget der kommer med ønsket om at mindske systemisk racisme og bias.

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » onsdag, 03. jun, 2020 18:04

pow9199 skrev:
onsdag, 03. jun, 2020 12:54
Emmy skrev:
tirsdag, 02. jun, 2020 13:38
pow9199 skrev:

I den diskussion du og jeg har haft kørende om dette, har mit "underliggende tema" lidt været, at en sådan opdeling altid bliver ret arbitrær, særligt når der er så mange steder det overlapper. Jeg tror simpelthen ikke sport kan renses fra også at være politisk, særligt i 2020.

Jeg er efterhånden nået til selv at definere politik som handlinger, snarere end en isoleret/isolerbar sfære (cf. Agamben, Arendt og Rancière, skulle nogen være intereseret). Og en af de ting jeg har sympati med omkring de nuværende uroligheder, er i hvilket omfang der opfordres til aktivitet og handling, frem for blot at være passiv.
Filos of Isk skrev:
tirsdag, 02. jun, 2020 12:41

Jeg er som oftest enig i det meste af det du skriver. En ting jeg dog gerne vil tilføje, som gør lige de begivenheder vi er vidne til i dag særlige jf. symbolsk karakter, er i hvor høj grad der fordres aktivitet fra de der tidligere har forholdt sig passive. I det lys kan det virke meget "corporate" at springe på vognen nu, men sagen er den at den støtte er en de pårørte (i bredere forstand) selv ønsker.
Niels K skrev:
tirsdag, 02. jun, 2020 16:09

Uh, Niels, det er sgu ikke den mest informerede besked du har skrevet i din karriere ;) Der er ret bred enighed om, at politiet i USA skal have bedre vilkår (og særligt en længere uddannelse) og det er forhåbentlig noget der kommer med ønsket om at mindske systemisk racisme og bias.
Og hvor har du så empirien fra til at sige, at der er systemisk racisme i det amerikanske politi. Det er godt nok en bred kam, du reder med. Jeg gider ikke rode rundt i dette hvepsebo, men det er ikke "sort/hvidt" det her, og det amerikanske politi er ikke racistisk fordi, nogle afroamerikanere siger det. Dette kort smides med al for løs hånd, og man skal passe meget på med ikke at hoppe med på galej'en pga. enkeltsager, når folk kører rundt med skydevåben i deres biler, når de skal i supermarkedet.
Hvor mange gange har danske politfolk ikke fået racist smidt i hovedet af invandrerdrenge herhjemme ? Det får 100% ikke mig til at tro på dem over politiet. Det er faktisk helt ufatteligt, hvad politiet skal stå model til.
Så blandede jeg mig alligevel lidt for meget, og det var så dét herfra.

pow9199

Indlæg af pow9199 » torsdag, 04. jun, 2020 12:32

Jeg har ikke kaldt politiet racistisk og systemisk racisme er ikke noget der specifikt har med politiet at gøre. Hvis du tror det nuværende problem har noget at gøre med hvad politiet skal stå model til, så kan jeg tvivle på om du har forsøgt at sætte dig ind i det.

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » torsdag, 04. jun, 2020 13:09

pow9199 skrev:
torsdag, 04. jun, 2020 12:32
Jeg har ikke kaldt politiet racistisk og systemisk racisme er ikke noget der specifikt har med politiet at gøre. Hvis du tror det nuværende problem har noget at gøre med hvad politiet skal stå model til, så kan jeg tvivle på om du har forsøgt at sætte dig ind i det.
Lige over :army7:

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » torsdag, 04. jun, 2020 15:29

https://www.liverpoolecho.co.uk/sport/f ... e-18356184
Just in:

Premier League Shareholders today agreed temporary changes to the rules relating to substitute players.

For the remainder of the 2019/20 season, the number of substitutes that can be used during a match will increase from three to five players.

This is in line with the temporary law amendment made by the International Football Association Board last month.

Shareholders also approved for Clubs to increase the maximum number of substitute players on the bench from seven to nine for the rest of the 2019/20 season.
Så sker der da noget. Bliver spændende at se hvordan Klopp vil bruge de ekstra udskiftninger.

pow9199

Indlæg af pow9199 » torsdag, 04. jun, 2020 16:44

Niels K skrev:
torsdag, 04. jun, 2020 13:09
pow9199 skrev:
Konstruktivt. Hvis du mener noget af det jeg skriver her, giver anledning til at tro jeg ikke har sat mig ind i det jeg skriver om, vil jeg hellere høre hvor jeg tager fejl og hvad jeg burde læse/undersøge for at blive klogere. Jeg vil meget gerne have indsigt i hvad de gode argumenter for #bluelivesmatter (om end jeg self kun kan tilskrive dig en associativ holdning dertil) kan siges at være.

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » torsdag, 04. jun, 2020 18:28

pow9199 skrev:
torsdag, 04. jun, 2020 16:44
Niels K skrev:
torsdag, 04. jun, 2020 13:09
pow9199 skrev:
Konstruktivt. Hvis du mener noget af det jeg skriver her, giver anledning til at tro jeg ikke har sat mig ind i det jeg skriver om, vil jeg hellere høre hvor jeg tager fejl og hvad jeg burde læse/undersøge for at blive klogere. Jeg vil meget gerne have indsigt i hvad de gode argumenter for #bluelivesmatter (om end jeg self kun kan tilskrive dig en associativ holdning dertil) kan siges at være.
Det er jo ikke kun sorte amerikanere, men eftersom de genrelt er overrepræsenteret i kriminalstattsikkerne, så er det jo ikke overraskende, at de også er overrepræsenterede i denne statistik:

https://www.vox.com/2020/5/31/21276004/ ... d-protests

Amerikanerne er jo et no nonsence folkefærd, der dominerer i verden militært, og som ikke finder sig i noget bullshit. Sådan har det altid været, og politiet er/kan være brutale, men de håndterer også brutale mennesker med skydevåben, som vi slet ikke kender til i DK, selvom der desværre er en begyndende tendens dertil, og politiet herhjemme skal også forholde sig til mennesker, der ikke respekterer dem, og det avler et mere forhærdet politikorps, selvom mange prøver med den pædagogiske indgangsvinkel i meget lang udstrækning. Den har aldrig vundet indpas i USA.

Når jeg ser blacklivesmatters på Rådhuspladsen i Kbh, som ønsker Støjberg, Vermund og Tesfay fængslet, så kan jeg slet ikke være med. Det er gadeparlamentarisme på et meget lavt niveau, og de anklager jo dermed majoriteten af danskere for at være racister, der skal fængsles, da de 2 af dem repræsenterer de 2 største partier herhjemme og følger partilinjen.

Det er ikke aqltid nemt at være sort i USA uden tvivl, men jeg tror ikke på, at amerikanerne er racister - altså dømt på hudfarve, men der kan sagtens være udbredte fordommer, og fordomme kommer som regel ikke ud af den blå luft. Efter min opfattelse så har de fleste mulighed for at finde sig et arbejde i USA - arbejde hårdt og få sig et anstændigt liv, og så kan man bane vejen for at det går endnu bedre for den næste generation.

Når gennemsnitligt 150 betjente dør i tjeneste årligt, så er det godt nok 7 gange færre, end hvad der dør af civile, når der er konfrontation, men det vidner om et farligt arbejde, for politiet vil jo ofte være i overtal, trænede og bedre bevæbnede, så tallene på begge sider er voldsommer.
Det fortæller jo lidt om, hvor forsigtige og vagtsomme en betjent er, når de sniger sig op langs bilen's side, råbende at de skal kunne se førerens hænder, mens de holder hånden på pistolen, når de blot skal fortælle føreren af bilen, at han's baglygte ikke duer.

Jeg er helt med på, at den anholdelse var utilgivelig og jo et mord, og dem har der være flere af igennem årene, og det er slet ikke i orden. På den anden side er det heller ikke i orden, at ræse fra politiet i tæt befolket område med 250 i timen, eller at skyde efter en betjent. Det er jo også mord/mordforsøg. Det er et råt samfund på mange måder, som jeg ikke skal gøre mig til herre over, og det er det også i hele Mellem- og Sydamerika, i Rusland, Kina, Mellemøsten - you name it.

pow9199

Indlæg af pow9199 » torsdag, 04. jun, 2020 21:14

Tak for den dybdegående respons, noget federe at forholde sig til. Jeg tror årsagen til du i sådan et omfang misforstår hvad jeg skriver, er fordi du forstår noget andet ved racisme end jeg gør. Jeg læser din version af racisme som meget essentialistisk, personlig og frem for alt intentionel. Det er en noget uddateret version, vil jeg så tilskyde, hvorfor jeg skrev specifikt systemisk racisme i den forrige besked. Systemisk racisme er ikke systematisk og ikke intentionel. Der er kun meget få personer der som sådan er racister, men næsten ingen der ikke gør racistiske ting. Et af de steder det udfolder sig særligt i USA, er igennem sociokulturelle forhold der gør at flere sorte er sat i en dårligere stand fra starten. Et andet forhold er, at politiet ikke er tilstrækkeligt gearet til at genkende og håndtere og handle fornuftigt ift selvsamme systemiske racisme. Et andet sted den slags udfolder sig, er gennem internaliseret racisme. Hvor den systemiske (eller strukturelle, men jeg bryder mig ikke om strukturalisme, så jeg holder mig oftest fra ord der peger i den retning) er på makro eller samfundsniveau, er den internaliserede på mikroniveau og omhandler hvordan den indlejres som mindset i sine subjekter. Alle der før eller siden udfører racistiske handlinger (det tror jeg er alle mennesker) gør det som udgangspunkt på baggrund af internaliseringen af en systemisk racisme, og både sorte, betjente, aktivister og politikere (måske med undtagelse af Trump), uanset hudfarve, har internaliseret den slags. Men det betyder ikke at de ER racister, men tværtimod at vi kan antage at de fleste af dem kan lære at tænke og handle på mere solidarisk visk.

Besvar