Corona debatten

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Kasper88

Re: Corona debatten

Indlæg af Kasper88 » fredag, 08. maj, 2020 08:11

pow9199 skrev:
mandag, 04. maj, 2020 11:35
Mads T. skrev:
mandag, 04. maj, 2020 00:00
Jeg forstår slet ikke ideen om annullere en sæson der er spillet over 75 % færdig. Hvorfor skulle næste sæson, som ikke er startet, have større betydning end en sæson der er næsten færdig? Og det er da naivt at tro, at vi til august er tilbage ved normale tilstande, så næste sæson kan afvikles fuldstændig som den plejer. Hvorfor så ikke prioritere at spille denne sæson færdig når det er sikkert (formentlig bag lukkede døre) og så ændre i programmet for næste sæson om nødvendigt?

I min verden så spiller vi denne sæson færdig når det er muligt. Næste sæson kan for min skyld starte efter Afcon (hvis det overhovedet kan afvikles) og så vare til sommeren 2022, hvor der forhåbentlig er en vaccine helt på plads og et mere normalt liv kan genoptages.
Jeg har selv samme præference, om end jeg - som det måske antydes - ikke længere har en stærk overbevisning i nogen retning, så længe der tages maksimalt hensyn. Argumentet for at afslutte denne sæson uden yderligere kampe er tofold: Først, at det kan give ro til at planlægge hvad der skal ske fremover; dernæst, at der er så mange praktiske og kontraktuelle forpligtelser der skal udredes før vi kan spille færdig. Og det viser sig at være en ret kompleks størrelse. Og så længe vi bevarer denne venteposition, kan det være svært (endsige umuligt) for både klubber og associationer at planlægge.

Dette er måske bedst udstillet ved spillernes kontrakter. Det er ikke et urealistisk scenarie at der ikke kan spilles fodbold før 2021, betyder det så at klubberne skal blive ved med at forlænge kontrakter, uden at være klar over hvor og hvornår der kan spilles? Mark Ogden har i noget tid argumenteret for at der som minimum må være en skæringsdato hvor vi opgiver at færdiggøre sæsonen, og så har (nogenlunde) ro til at planlægge den næste. Jeg ser fornuften i både dit og hans argument, foretrækker din version, men har intet problem med at sæsonen afsluttes.
Dit argument for, at den nuværende sæson skal aflyses, eller i hvert fald, at Liverpool skal udtale sig offentligt, at klubben er villig til at give afkald på mesterskabet (som vi matematisk ikke har vundet endnu) er, at citat: "Det er ikke politisk aktivisme men social ansvarlighed i en tid hvor det er nødvendigt"(s. 10). Men din begrundelse for det, er da mest af alt økonomisk end sundhedsfaglig. Jeg har i øvrigt svært ved at se, at der ikke skulle være kontraktuelle problematikker ved at aflyse indeværende sæson og her tænker jeg især sponsoraftaler, tv-aftaler etc., altså i høj grad også økonomiske konsekvenser.
Jeg er i øvrigt på linje med Emmy, Liverpool FC er hverken forpligtet eller skal føle sig forpligtet til at gå ud og udtale sig om noget som helst om denne virus. Uanset hvor "vigtig en stemme", man må mene, at en fodboldklub har, så er det en fodboldklub og intet andet og sådan skal den sådan set agere. Klubben hedder trods alt Liverpool FC og ikke Liverpool HS eller Liverpool SS.
Der er i øvrigt ingen korrelation mellem, at man ønsker, at en fodboldklub skal være apolitisk og at man dermed også selv skulle være det. Hvis fodbold havde den mindste smule med "ægte" politik, solidaritet og samfundssind (dvs. moralsk og etisk forsvarlige ideologier) at gøre, så eksisterede Manchester City i dens nuværende forfatning og Sheffield United og snarligt Newcastle ikke. Fodbold er underholdning og et sted, mange af os søger hen for at slippe for politik m.m. Så kan man kalde den en illusion, at tro fodbold ikke handler om politik, men fint, så lad os få lov at leve i den illusion, i hvert fald så længe, at den politik som foregår i fodbold og professionel idrætskultur først og fremmest er kapitalistisk og med et evigt mere og mere skævvredet moralsk kompas. Vi boykotter jo ikke lortet af den grund.
Flovt førstemedlem af gruppen for dem, der tvivlede på Alex Oxlade-Chamberlain.

pow9199

Indlæg af pow9199 » fredag, 08. maj, 2020 10:16

Kasper88 skrev:
fredag, 08. maj, 2020 08:11
pow9199 skrev:
mandag, 04. maj, 2020 11:35
Mads T. skrev:
mandag, 04. maj, 2020 00:00
Jeg forstår slet ikke ideen om annullere en sæson der er spillet over 75 % færdig. Hvorfor skulle næste sæson, som ikke er startet, have større betydning end en sæson der er næsten færdig? Og det er da naivt at tro, at vi til august er tilbage ved normale tilstande, så næste sæson kan afvikles fuldstændig som den plejer. Hvorfor så ikke prioritere at spille denne sæson færdig når det er sikkert (formentlig bag lukkede døre) og så ændre i programmet for næste sæson om nødvendigt?

I min verden så spiller vi denne sæson færdig når det er muligt. Næste sæson kan for min skyld starte efter Afcon (hvis det overhovedet kan afvikles) og så vare til sommeren 2022, hvor der forhåbentlig er en vaccine helt på plads og et mere normalt liv kan genoptages.
Jeg har selv samme præference, om end jeg - som det måske antydes - ikke længere har en stærk overbevisning i nogen retning, så længe der tages maksimalt hensyn. Argumentet for at afslutte denne sæson uden yderligere kampe er tofold: Først, at det kan give ro til at planlægge hvad der skal ske fremover; dernæst, at der er så mange praktiske og kontraktuelle forpligtelser der skal udredes før vi kan spille færdig. Og det viser sig at være en ret kompleks størrelse. Og så længe vi bevarer denne venteposition, kan det være svært (endsige umuligt) for både klubber og associationer at planlægge.

Dette er måske bedst udstillet ved spillernes kontrakter. Det er ikke et urealistisk scenarie at der ikke kan spilles fodbold før 2021, betyder det så at klubberne skal blive ved med at forlænge kontrakter, uden at være klar over hvor og hvornår der kan spilles? Mark Ogden har i noget tid argumenteret for at der som minimum må være en skæringsdato hvor vi opgiver at færdiggøre sæsonen, og så har (nogenlunde) ro til at planlægge den næste. Jeg ser fornuften i både dit og hans argument, foretrækker din version, men har intet problem med at sæsonen afsluttes.
Dit argument for, at den nuværende sæson skal aflyses, eller i hvert fald, at Liverpool skal udtale sig offentligt, at klubben er villig til at give afkald på mesterskabet (som vi matematisk ikke har vundet endnu) er, at citat: "Det er ikke politisk aktivisme men social ansvarlighed i en tid hvor det er nødvendigt"(s. 10). Men din begrundelse for det, er da mest af alt økonomisk end sundhedsfaglig.
Hvad giver dig det indtryk? Jeg vil mene at jeg gentagne gange har understreget folks sikkerhed og det økonomiske argumenter jeg har fremlagt har været de som klubberne og EFL er mødt med. Jeg mener at alle har et stort ansvar lige nu, og i England, som trods alt har været et af de hårdest ramte steder, så er de sociale fordringer af større betydning end Tyskland eller Danmark. De der har muligheden for at gøre en større forskel bør også udnytte den mulighed, ligesom Hendo eksempelvis har gjort.
Kasper88 skrev:
fredag, 08. maj, 2020 08:11
Der er i øvrigt ingen korrelation mellem, at man ønsker, at en fodboldklub skal være apolitisk og at man dermed også selv skulle være det. Hvis fodbold havde den mindste smule med "ægte" politik, solidaritet og samfundssind (dvs. moralsk og etisk forsvarlige ideologier) at gøre, så eksisterede Manchester City i dens nuværende forfatning og Sheffield United og snarligt Newcastle ikke. Fodbold er underholdning og et sted, mange af os søger hen for at slippe for politik m.m. Så kan man kalde den en illusion, at tro fodbold ikke handler om politik, men fint, så lad os få lov at leve i den illusion, i hvert fald så længe, at den politik som foregår i fodbold og professionel idrætskultur først og fremmest er kapitalistisk og med et evigt mere og mere skævvredet moralsk kompas. Vi boykotter jo ikke lortet af den grund.
Om noget er forsvarligt, politisk eller underholdning er jo ikke binært skaleret. Det er ikke sådan at noget er apolitisk eller politisk. Ud over det har jeg svært ved at forstå hensigt og relevans for den del af dit svar.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » fredag, 08. maj, 2020 18:41

Kasper
"We're not racist, we only hate the mancs"

pow9199

Indlæg af pow9199 » lørdag, 09. maj, 2020 13:14

Kasper og Emmy, hvordan har i det så med at vi altid bærer et 96 på trøjen? Det har da ret lidt med underholdning at gøre og er klubben der i årevis har lagt et politisk pres på The *** og en fortløbende juridisk process.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » lørdag, 09. maj, 2020 13:21

Det er en del af klubbens historie og identitet. Og har absolut intet at gøre med det her. Kan slet ikke sammenlignes.
"We're not racist, we only hate the mancs"

Brugeravatar
Mugge
Forum administrator
Geografisk sted: Skive
Alder: 45
Kontakt:

Indlæg af Mugge » lørdag, 09. maj, 2020 13:37

pow9199 skrev:
lørdag, 09. maj, 2020 13:14
Kasper og Emmy, hvordan har i det så med at vi altid bærer et 96 på trøjen? Det har da ret lidt med underholdning at gøre og er klubben der i årevis har lagt et politisk pres på The *** og en fortløbende juridisk process.
Det er som sådan ikke klubben, der har lagt pres på The S** - det er mere fansene/byen.
Og det er familierne, der kører den juridiske process - ikke klubben.

pow9199

Indlæg af pow9199 » lørdag, 09. maj, 2020 19:37

Mugge skrev:
lørdag, 09. maj, 2020 13:37
pow9199 skrev:
lørdag, 09. maj, 2020 13:14
Det er som sådan ikke klubben, der har lagt pres på The S** - det er mere fansene/byen.
Og det er familierne, der kører den juridiske process - ikke klubben.
Det er ikke korrekt. Det er hverken fans eller by der står bag at have det printet på trøjen, det er ligeledes heller ikke fans eller by der har boykottet og forment adgang til journalister fra The *** siden 2017(?). Klubben har et klart og tydeligt politisk budskab som den aktivt engagerer sig i.

Edit: Jeg tror jeg overgør mulig uenighed her, jeg vil naturligvis ikke forsøge at sige du tager fejl i at byen og borgerne ikke selv lægger et stort press i sagen, og i mange år var boykot af The *** ikke noget klubben selv var del af (så vidt jeg ved, men jeg har ikke sat mig grundigt ind i det).
Emmy skrev:
lørdag, 09. maj, 2020 13:21
Det er en del af klubbens historie og identitet. Og har absolut intet at gøre med det her. Kan slet ikke sammenlignes.
Vil du uddybe hvad det er der gør de to så forskellige at de ikke kan sammenlignes? For mig at se passer de karakteristika du opridsede som værende politiske også som værende dækkende for klubbens egen håndtering af Justice for the 96, men jeg kan være nysgerrig omkring hvad det er du mener gør dem så forskellige.

Hr. Drejer
Geografisk sted: Skee

Indlæg af Hr. Drejer » søndag, 10. maj, 2020 01:23

De seks bundklubber vil kun gå med til at spille på neutral bane, hvis nedrykning for denne sæson sløjfes.

Der går også rygter om at flere spillere ville nægte at spille, dels pga. børn og familie og dels pga. frygt for selv at blive syg og give sygdommen videre til ældre mennesker eller mennesker med dårligt helbred. Mange udenlandske spillere søger råd og vejledning i deres hjemlande.

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... y-22001671

Tyskland starter snart op, men de er heller ikke så hårdt ramt som Storbritannien. Det bliver spændende at følge med i. splittelsen er godt nok dyb mellem klubberne.
Kenny Dalglish requested the chairman Jack Walker to begin discussions with the player’s club. He refused, and famously said, “Why do you want to sign Zinedine Zidane when we have Tim Sherwood.

AJJ

Indlæg af AJJ » mandag, 11. maj, 2020 12:32

Hr. Drejer skrev:
søndag, 10. maj, 2020 01:23

Der går også rygter om at flere spillere ville nægte at spille, dels pga. børn og familie og dels pga. frygt for selv at blive syg og give sygdommen videre til ældre mennesker eller mennesker med dårligt helbred. Mange udenlandske spillere søger råd og vejledning i deres hjemlande.
De vil mao. nægte at passe deres arbejde i modsætning til sundhedspersonale, supermarkedspersonale, pædagogisk personale osv. osv.

Tror ikke, at de pågældende spillere skal regne med megen forståelse for den indstilling.

Filos of Isk
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 32

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 11. maj, 2020 13:12

AJJ skrev:
mandag, 11. maj, 2020 12:32
Hr. Drejer skrev:

De vil mao. nægte at passe deres arbejde i modsætning til sundhedspersonale, supermarkedspersonale, pædagogisk personale osv. osv.

Tror ikke, at de pågældende spillere skal regne med megen forståelse for den indstilling.
en ting er de grupper du nævner, men på det tidspunkt PL kommer tilbage, så vil det jo være endnu flere der går på arbejde i UK. Så der er ikke tale om at fodboldspillerne vil blive presset til at løbe en større helbredsrisiko end så mange andre lønmodtagere i samfundet.

pow9199

Indlæg af pow9199 » mandag, 11. maj, 2020 15:17

AJJ skrev:
mandag, 11. maj, 2020 12:32
Hr. Drejer skrev:

Jeg tror det er utilstrækkeligt at sammenligne spilleres situation (og særligt indstilling) med dem du nævner, og heldigvis lader der da også til at være forståelse for at nogle kan føle sig utrygge ved situationen. Chris Wilder har givet hele sin trup carte blanche til at sidde ude til situation er tilbage til normal. Skulle der være spillere der ikke føler det er ok at spille, så er det jo ikke bare noget de finder på ud af det blå. Hvis vi skal lege med hypotetiske udfald, så lad os dog som minimum lade tvivlen komme dem til gode, og antage at de faktisk holder af at spille fodbold og gerne vil tilbage.
Filos of Isk skrev:
mandag, 11. maj, 2020 13:12
en ting er de grupper du nævner, men på det tidspunkt PL kommer tilbage, så vil det jo være endnu flere der går på arbejde i UK. Så der er ikke tale om at fodboldspillerne vil blive presset til at løbe en større helbredsrisiko end så mange andre lønmodtagere i samfundet.
Og yderligere er det så vidt jeg forstår et fåtal af spillere der ikke ønsker at spille. Aguero var en af de der angiveligt var skeptisk, men langt de fleste spillere har brug for at få deres karriere igang igen. Jeg husker ikke klubben lige nu (det bliver bla diskuteret i dette podcast https://www.youtube.com/watch?v=gYgAoXQdK0A ), men her skulle samtlige spillere have ytret ønske om at spille, til trods for mulig risiko.

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » tirsdag, 12. maj, 2020 09:01

pow9199 skrev:
mandag, 11. maj, 2020 15:17
Og yderligere er det så vidt jeg forstår et fåtal af spillere der ikke ønsker at spille. Aguero var en af de der angiveligt var skeptisk, men langt de fleste spillere har brug for at få deres karriere igang igen. Jeg husker ikke klubben lige nu (det bliver bla diskuteret i dette podcast https://www.youtube.com/watch?v=gYgAoXQdK0A ), men her skulle samtlige spillere have ytret ønske om at spille, til trods for mulig risiko.
Nej, det er også rigtigt, der har været mange spillere med reservationer imod at spille uden tilskuere og nogle med helbreds bekymringer. Men man skal jo lytte til hvis medarbejdere er nervøse for de sikkerhedsmæssige forhold og forholde sig til om man kunne gøre noget bedre. Og det er da også svært at forstå at man den ene dag ikke må komme inden for 2 meter af et andet menneske og den næste skal spille angriber og være markeret af to midt stoppere i 90 minutter. Forhåbentlig har vi fået udbruddet ned på et niveau hvor risikoen er lille nok til at vi kan komme videre i livet, men jeg kan da godt forstå at Aguerro er skeptisk.

Men igen, så tror jeg vi lander på at det ville kræve en stor lønnedgang for spillerne som helhed at kunne afvise at spille kampene og der tænker jeg at spillerne hellere vil spille fodbold når det kommer til stykket.

athomsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af athomsen » onsdag, 13. maj, 2020 12:10

Jeg er godt nok spændt på, om ligaen starter op 1/6, som der er lagt op til. Jeg håber virkelig, at det kan lade sig gøre.

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » onsdag, 13. maj, 2020 13:04

athomsen skrev:
onsdag, 13. maj, 2020 12:10
Jeg er godt nok spændt på, om ligaen starter op 1/6, som der er lagt op til. Jeg håber virkelig, at det kan lade sig gøre.
Ja, det gør det. PFA
https://www.goal.com/en/news/premier-le ... d703oda1zx
på trods af den dramatiske overskrift, så syntes jeg egentlig til at det lyder som om at spillerforeningen er til at tale med:
Speaking to Sky Sports, Taylor(Professional Footballers' Association chief executive Gordon Taylor) said: "It's never easy when we've had over six weeks of being told to stay inside, and the next minutes it's the start of what's being perceived as the easing of these restrictions.

"The players don't want to be seen as guinea pigs and that will apply to everyone in professional sport.

"It's about getting the balance of safety and also trying to get back to normality as much as possible."
Jeg læser det som om at de gerne vil spille fodbold, de skal bare være forholdsvis sikre på at de ikke udsætter sig for større smitterisiko end hvis de fungerede normalt i samfundet.
Det er ihvertfald ikke en blank afvisning, men PFA vil selvfølgelig heller ikke sige ja til hvad som helst.

Så er spørgsmålet så om klubejerne kan enes?
Det må vi jo se. Der er jo en masse egeninteresse omkring det hele. Watford vil jo stemme for det løsningsforslag, der giver dem størst mulighed for at forblive i Premier League, mens i den anden ende vil klubberne holde øje med de Europæiske pladser.

Jeg ved ikke om bolden ruller allerede igen den 1/6, men i løbet af juni, tror jeg de er klar i en eller anden form.

Det spændende bliver også om Klopp sender nogle spillere på tidlig ferie, hvis mesterskabet kommer i hus efter to kampe, eller om et tætpakket kampprogram gør at han roterer kraftigt.

athomsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af athomsen » onsdag, 13. maj, 2020 13:42

Jeg tror ikke der gives ferie, hvis det bliver sammenpresset program - risikoen for skader er for stor. Det kunne måske også tænkes, at det besluttes, at truppernes størrelse skal begrænses. Synes det er svært at vide, hvad der sker. Jeg glæder mig bare til at se LFC igen, selv om det er uden tilskuere. Synes vi har ventet længe nok på det mesterskab efterhånden.

Besvar