VAR-tråden

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Mugge
Forum administrator
Indlæg: 6992
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 19:46
Geografisk sted: Skive
Alder: 49
Kontakt:

Re: VAR-tråden

Indlæg af Mugge » torsdag, 20. feb, 2020 15:36

VAR-diskussioner føres videre i denne tråd.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » fredag, 10. jul, 2020 08:21

Endelig:

Nå skal det bli felles VAR-retningslinjer

Tidligere toppdommer Pierluigi Collina sier at det nå jobbes med å utarbeide felles retningslinjer for VAR.

https://www.liverpool.no/nyheter/2020/7 ... ngslinjer/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » fredag, 10. jul, 2020 09:47

Premier League innrømmer:

VAR-feil i samtlige kamper torsdag, men Solskjær er uenig

Dommeravgjørelser og VAR var nok en gang i fokus i Premier League-runden i går kveld med flere avgjørende situasjoner.

https://www.liverpool.no/nyheter/2020/7 ... -er-uenig/

Brugeravatar
Mugge
Forum administrator
Indlæg: 6992
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 19:46
Geografisk sted: Skive
Alder: 49
Kontakt:

Re: VAR-tråden

Indlæg af Mugge » fredag, 10. jul, 2020 12:52

Alle nye ting skal igennem en indkøringsperiode.
Selvfølgelig kommer der fejl - men det skal man lære af.
Jeg har tro på, at det nok skal blive godt.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: VAR-tråden

Indlæg af Filos of Isk » fredag, 10. jul, 2020 14:37

Mugge skrev:
fredag, 10. jul, 2020 12:52
Alle nye ting skal igennem en indkøringsperiode.
Selvfølgelig kommer der fejl - men det skal man lære af.
Jeg har tro på, at det nok skal blive godt.
Det tror jeg nu også. Vi skal også huske alle de frustrerende gange dommeren faldt i søvn eller da Mourinho vandt Champions league finalen med Porto, hvor en linjevogter fuckede helt op og ødelagde Monaco's chancer.

Red Man Walking
Indlæg: 402
Tilmeldt: fredag, 07. aug, 2015 22:11
Geografisk sted: Aarhus C
Alder: 38

Re: VAR-tråden

Indlæg af Red Man Walking » fredag, 10. jul, 2020 20:33

Filos of Isk skrev:
Mugge skrev:
fredag, 10. jul, 2020 12:52
Alle nye ting skal igennem en indkøringsperiode.
Selvfølgelig kommer der fejl - men det skal man lære af.
Jeg har tro på, at det nok skal blive godt.
Det tror jeg nu også. Vi skal også huske alle de frustrerende gange dommeren faldt i søvn eller da Mourinho vandt Champions league finalen med Porto, hvor en linjevogter fuckede helt op og ødelagde Monaco's chancer.
Ret beset er det jo heller ikke VAR-systemets skyld, at der står skrevet i fodboldloven at Man U skal have minimum et straffespark (jo tyndere jo bedre) pr. kampBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

mortenbak
Indlæg: 3037
Tilmeldt: torsdag, 22. mar, 2012 01:43

Re: VAR-tråden

Indlæg af mortenbak » fredag, 10. jul, 2020 21:18

Red Man Walking skrev:
Filos of Isk skrev:
Mugge skrev:
fredag, 10. jul, 2020 12:52
Alle nye ting skal igennem en indkøringsperiode.
Selvfølgelig kommer der fejl - men det skal man lære af.
Jeg har tro på, at det nok skal blive godt.
Det tror jeg nu også. Vi skal også huske alle de frustrerende gange dommeren faldt i søvn eller da Mourinho vandt Champions league finalen med Porto, hvor en linjevogter fuckede helt op og ødelagde Monaco's chancer.
Ret beset er det jo heller ikke VAR-systemets skyld, at der står skrevet i fodboldloven at Man U skal have minimum et straffespark (jo tyndere jo bedre) pr. kampBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det gør jo kun frustrationen endnu større, at disse fejl stadig sker.
Og det er vel egentlig kun blevet dårligere med VAR. I starten fungerede det da bedre.
Bruno Fernandes straffe skal alle dage underkendes. Det var det sikkert også blevet, da VAR blev født. Men så mødte VAR kritik og så er det hele blevet noget blæver, da det stadig er mennesker der vurdere situationerne. Og de mennesker er biased på den ene eller anden måde.
Selv goal line teknologien svigtede tidligere efter corona, selv om live billederne tydeligt viste at bolden var over stregen og målet blev ikke dømt!
Grotesk imo!
Kan ikke huske hvilke 2 hold der spilede.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » lørdag, 11. jul, 2020 19:14

Mugge skrev:
fredag, 10. jul, 2020 12:52
Alle nye ting skal igennem en indkøringsperiode.
Selvfølgelig kommer der fejl - men det skal man lære af.
Jeg har tro på, at det nok skal blive godt.
Jeg er skam også pro VAR, og det kører bedre, men jeg har svært ved den dér clear and obvious ting, da dommeren helt sikkert slet ikke kunne se, hvad Bruno lavede. VAR kan godt se det, hvorfor de naturligvis skal annullere målet og måske endda servere en ostemad for Bruno.
Altså dommerne så vel ikke situationerne ordentligt, ellers havde de vel dømt anderledes ?

VAR skal dømme det, de kan se, og som vi alle jo kan se efterfølgende.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » mandag, 13. jul, 2020 09:37

2 nylige situationer mere:

VAR kaoset fortsetter:

«Liverpool snytt for tre viktige poeng i kampen om poengrekord»

VAR skulle grepet inn igjen.

12. jul 2020 kl 15.01 Kristian Randen

I de tre siste kampene til Liverpool har dommerne vært gode, men det har heller ikke vært mange vanskelige situasjoner for kamplederne. Det var riktignok noe diskusjon rundt en mindre holding på Salah etter 73 min i kampen Liverpool-Aston Villa, men her har ikke Klopp noen sak. Dette var ikke nok til straffe. I kampen mot Burnley derimot, er Klopps frustrasjon svært forstålelig.

Liverpool-Burnley: Liverpool snytt for straffe og tre poeng
Dommeren hadde noen mindre feil i denne kampen, men klarte seg helt greit fram til 83 minutter. Robertson blir feid ned etter en duell på hjørnet av straffesparkfeltet. Motspiller setter inn en tofots takling og straffesparket (samt gult kort) er etter min mening klokkeklart.

Noen vil hevde at motspiller er først på ballen, samt at VAR kanskje ikke var 100% sikker på at forseelsen skjer innenfor straffesparkfeltet.

Når det gjelder selve taklingen så hjelper det lite at spilleren så vidt sneier ballen først når han i samme øyeblikk meier ned Robertson.
Dersom en forseelse skjer på 16,5 meter streken skal det dømmes straffespark. Denne taklingen skjer innenfor. Når det gjelder selve taklingen så hjelper det lite at spilleren så vidt sneier ballen først når han i samme øyeblikk meier ned Robertson.

Her burde VAR grepet inn eller anbefalt dommer å se på monitoren, noe som skjer for sjeldent i Premier League, men som skjedde i kampen Arsenal-Leicester. Her brukte dommeren kun få sekunder på å se at rødt kort var korrekt løsning.

Sheffield United-Tottenham
Kane og Tottenham blir nektet utligning pga hands i forkant av scoringen. I forkant av årets sesong bestemte IFAB at alle scoringer der en angripers hånd er involvert, bevisst eller ikke, skal annulleres dersom handsen skjer i en umiddelbar nærhet til en scoring eller straffe.

Dette vil si at hands som ikke er straffbare skal straffes uansett dersom det ender med scoring. Forstå det den som kan. Urettferdigheten med denne regelen ble veldig synlig i denne kampen da Moura først blir dyttet over ende, før en forsvarer sparken ballen i hånda hans, og Kane deretter scorer. Denne annulleringen vil mange hevde går utover fotballen og regelverkets integritet.

VAR kunne brukt sunn fornuft og gitt fordel og mål i denne situasjonen. Hadde situasjonen skjedd innenfor straffesparkfeltet vil resultatet blitt straffespark. Jeg føler meg trygg på at denne regelen blir endret eller fjernet i framtiden.

Premier League innrømmer feil bruk av VAR
Etter torsdagens kamper gikk Premier League ut og bekreftet at det ble gjort avgjørende feil av VAR i alle tre kamper.

Den mest omtalte situasjonen var der Fernandes oppsøkte motspiller og fikk straffe av dommer Moss. Her valgte VAR å ikke gripe inn.

Liverpool.no hadde forøvrig en interessant artikkel som viste at VAR kun har overprøvd dommer ved fem tilfeller der dommer dømte straffespark.

Motsatt fall har VAR gått inn og dømt straffe hele 19 ganger der dommer ikke har dømt straffe. Dette viser nok dessverre at det sitter langt inne for dommerkollegaer i VARrommet å gå imot en dommeravgjørelse. Det er lettere dersom dommeren ikke har sett situasjonen.

Collina, som er dommeransvarlig i FIFA, har nå gått ut og sagt at det vil bli like kjøreregler for VAR neste sesong.

Nå skal det bli felles VAR-retningslinjer
Dette er veldig positivt, men man er samtidig avhengig av at VAR-dommerne praktiserer reglene på en god måte og treffer på skjønnsavgjørelser. Mer bruk av monitor kan kanskje være en løsning.

Det viktigste er uansett at Liverpool har vunnet gull og lagene nå står æresvakt resten av sesongen. Likevel håper vi at VAR -og dommeravgjørelser ikke blir avgjørende for vårt nye mål om poengrekord.

Kristian Randen er Liverpool-supporter, og tidligere fotballdommer. Han bidrar med stoff fra en dommers synspunkt på Liverpool.no.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » lørdag, 18. jul, 2020 07:00

Manchester United have had 10 crucial VAR decisions go their way

https://www.trendswide.com/manchester-u ... their-way/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » søndag, 18. okt, 2020 12:35

Premier League: Ranking the 8 most ludicrous decisions of the season so far

English football is going from the sublime to the ridiculous.

https://www.givemesport.com/1609027-pre ... utoplay=on

Jeg vil nu ikke kalde dommerkendelserne fra før-VAR for sublime - langt fra, men dette system gør jo rent faktisk, at det bliver muligt at træffe tæt på perfekte afgørelser, men det gider man åbenbart ikke rigtigt.

Jeg er heller ikke enig i at alle disse 8 situationer var forkerte, da jeg er helt ok med hands-afgørelserne, da det bliver ens for alle, så den samme situation ikke tolkes på 1 måde i den ene kamp og anderledes i en anden, så nr. 8 og nr. 2 er jeg ikke enig i er forkerte.

Jeg kan heller ikke se noget forkert i nr. 5, selvom den er hård for scum-fans. Alle TV-seere kan jo se, at han ikke er på stregen, så den er god nok.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: VAR-tråden

Indlæg af texy » søndag, 18. okt, 2020 21:53

Er egentlig pro VAR. Men jeg havde også en forestilling om, at det skulle implementeres på en bedre måde. Lige nu sidder der en eller flere inkompetente folk i en kælder i London og leger med deres joystick, uden at de skal stå til ansvar for deres inkompetence. Eneste tidligere konsekvens for ham David Coote, der nu for anden gang tog røven på os, har været at han så ikke er VAR dommer i en weekend (hvilket var efter fejlen med Lo Celso).

Det skal IKKE være i kælderen i London, at beslutningerne afgøres. Hvis VAR vurderer, at dommerens kendelse ikke er korrekt, så skal de finde billederne, men dommeren skal sgu pinedød selv jokke ud og glo på dem. Så står manden med afgørelsen på banen, og må se sine ofre i øjnene.

For mig havde den rigtige løsning været en TV monitor til fjerdemommeren. Streger og alt muligt andet pjat er ligegyldigt. Men fjerdeommeren kunne så lige kalde dommeren til sig, hvis han mente, at der var noget, der skulle kigges på. Forstår ikke det her med at flytte beslutningen væk fra banen.

Nu har vi haft 3-4 forkerte VAR afgørelser imod os i de sidste 2 kampe (de missede også straffet på Salah i Villa). Hvis tingene udligner sig over en hel sæson, så er der nogle hold, der står til at blive snydt gevaldigt imod os senere på sæsonen.
Kloppite

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: VAR-tråden

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 19. okt, 2020 09:16

Jeg er egentlig også pro VAR og syntes lidt at problemet er at de der streger bliver gjort til mere end de er. Altså der ikke tages højde for deres usikkerhed.

Altså før VAR, der var det jo også meningen at linjedomemmerne skulle lade tvivlen komme angriberen til gode, men jeg oplevede det sådan at de som regel vinkede det de troede de så. Og det giver vel også mening at man træner dommere til at træffe hurtige beslutninger, det betyder at man lærer dem ikke at være i tvivl.

For mig kunne lørdagens kamp sagtens have endt på samme måde uden VAR og det bare var to linjedommere, der dømte det der endte med at ske og så var vi lidt sure over det og så måtte vi komme videre. Jeg syntes ikke at VAR i sig selv er hele problemet her, for vi har sgu siddet mange gange med en kamp hvor to tvivlsomme offside afgørelser har gjort en kæmpe forskel.

Og jeg syntes også det er forkert at det er en dommer, der skal tegne de skide streger, giv en teknikker et billede af hvilke kropsdele der kan tælle i offside og hvilke, der ikke kan og så har de 30 sekunder til at komme med bedste bud og hvis det er for kort tid til at dømme offside, så var sgu nok ikke offside.

Men at man så ser bort fra at Pickford smadrer van Dijk, fordi man syntes det er sjovere at tegne streger, det er jo helt tåbeligt. Må man så også godt give en albue i hovedet på en modstander efter en scoring bare fordi de også lige skal lave måltjek?

Men man kan jo også diskutere om man overhovedet skal have linjedommere når de alligevel ikke vinker medmindre der er så stor offside at dommeren kan se det.

TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: VAR-tråden

Indlæg af TG12 » mandag, 19. okt, 2020 12:12

Måske man burde have et challenge system som i NFL.

Træneren har 2 challenges til at udfordre en dommerkendelse, og smides sådan en skal dommeren se klippene igennem. De har kun 1 min til det.

Gennemgangen giver anledning til følgende:
1. Dommen står videoen viste kendelsen var korrekt.
2. Dommen omstødes
3. Dommen står som følge af der var ikke nok evidens for at bekræfte eller afkræfte dommen.

Jeg synes under alle omstændigheder det er grotesk kampens dommer nærmest aldrig vælger at se tingene selv. Det kan ikke passe han er gjort til en majoinet dukke styret af en mand i en bil.

Denne artikel er også interessant og kommer ind på flere relevante detaljer.

https://sports.yahoo.com/var-premier-le ... 2qJ8JBgyYl

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » mandag, 19. okt, 2020 19:09

Enig TG12. Fedt med et par challenges, og naturligvis skal dommeren over og se på skærmen. Jeg er også irriteret over, at linjevogterne ikke får vinket for ret så åbenlyse offsides, og så ville jeg gerne have indført, at spillerne som i håndbold skal ligge kuglen med det samme, ellers er der advarsel og det samme, når de sparker den væk. Vi går glip af en masse overraskelsesmomenter, når holdene stort altid får tid til at organisere sig, og her er vi faktisk de pæne drenge i klassen.

Besvar