Dagens Kampe

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Mikkel
Indlæg: 3076
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:35
Geografisk sted: Rødovre
Alder: 51

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Mikkel » torsdag, 26. aug, 2010 14:00

Så fik Luna sig sgu' lige lidt Stål.

Billede
Just the fax ma'am. Just the fax.

Brugeravatar
JudgeArdaStudge
Indlæg: 7321
Tilmeldt: onsdag, 23. apr, 2008 18:37

Re: Dagens Kampe

Indlæg af JudgeArdaStudge » torsdag, 26. aug, 2010 18:44

Var det for frækt til tv?

Så ikke Luna og Stålmanden i hed fælles ophidselse.
"It's not so important what people think when you come in. It's much more important what people think when you leave ."- Jürgen Norbert Klopp

henrik1
Indlæg: 2179
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:56
Geografisk sted: Alt for langt fra jackass
Alder: 44

Re: Dagens Kampe

Indlæg af henrik1 » torsdag, 26. aug, 2010 19:05

AJ skrev:Hvorfor i alverden skulle Rosenborg være et på papiret bedre hold end FCK? Det er da skudt helt ved siden af. Hvad har Rosenborg præsteret i de senere år?

FCK var i 2006/07 i CL-gruppespillet, hvor de slet ikke tabte hjemme, men tabte tre gange ude.
I 2007/08 røg de knebent ud mod Benfica i CL-kvalen, og kom i UEFA Cup'en hvor de godt nok røg ud af gruppespillet.
I 2008/09 kom de i gruppespillet i UEFA Cup'en og gik videre for på forsmædelig vis at tabe til Manchester City (med Ireland og Robinho i topform).
I 2009/10 tabte tåbeligt til APOEL i CL-kvalen, men nåede knock-out fasen i EL, og blev så tæsket af Marseille (selvom de dominerede den første kamp).

Under Ståle Solbakken har FCK spillet over 50 kampe i europæisk sammenhæng.

Har Rosenborg præsteret noget lignende de senere år? Jeg kan huske de klarede Valencia (har FCK i øvrigt også gjort), og fik 2-2 på Stamford Bridge (hvilket udløste Mourinhos fyring), men ellers har det da skortet på bemærkelsesværdige præstationer.

I national sammenhæng har de begge vundet 7 af de sidste 10 mesterskaber, og så vil jeg vove at påstå at konkurrecen i Danmark er hårdere.

FCK ligger pt. nr. 46 i Europa med 37.430 point sammenlignet med Rosenborgs plads som nr. 91 og 19.275 point.

Hvis man bare kigger på spillermaterialet, så er FCK da også langt bedre spiller for spiller. Rosenborg har måske en Lustig og en Annan og Prica, men som hold og med spillere som Pospech, Ottesen, Wendt, Kvist, Vingaard, Grønkjær, den nye Claudemir og N'Doye er FCK bare stærkere. Nærmest ingen af Rosenborgs spillere ville kunne komme på FCK's hold, mens næsten alle FCK's spillere ville kunne komme på Rosenborgs hold.

Jeg havde da FCK som klokkeklar favorit på forhånd, og ville betragte det som en blamage i samme kategori som APOEL fadæsen, hvis det kiksede.

Det viste sig jo så også, at der ikke var nogen grund til at tro, at FCK skulle være overmatchet - eller bare matchet. I begge kampe - både ude og hjemme - havde FCK bolden over 60 % af tiden, hvilket vidner om at de er et langt, langt bedre hold. Kampen i går skulle jo også være sluttet 5-0 (ok, Rosenborg brændte også lidt, men slet ikke i samme grad).

Altså er FCK's præstation ikke større. Det var intet andet end en pligtsejr.

Vi ville jo heller ikke være totalt oppe og køre hvis Liverpool slog Werder Bremen eller Sevilla ud, men derimod betragte det som en fiasko hvis vi tabte (sat på spidsen).

...

Det bliver spændende at se hvordan FCK klarer sig i gruppespillet. Umiddelbart må en tredjeplads være målsætningen, men med noget lodtrækningsheld kan de godt drømme om avancement til 1/8-dels finalen. Se dét ville være stort.

Lyon er klart bedre hold, men ikke totalt uoverkommelige af dem fra første lag.
I andet lag er Werder, Shakhtar og Panathinaikos overskuelige modstandere. Benfica, Valencia og Marseille har de mødt før.
Heldigvis er Tottenham, som FCK, i tredje lag for hér ville jeg forudse en ydmygelse.
I fjerde lag er alle mulighederne medgørlige, måske med undtagelse af de russiske mestre fra Rubin Kazan.
Det er jeg så overhovedet ikke enig med dig i.

Rosenborg har erfaring og rutine fra CL, og de har endvidere en træner med masser af rutine fra denne turnering. FCK har været med en gang, og hvor mange af gårdsdagens spillere var med eller spillede en vigtig rolle tilbage i 2006-2007? William Kvist? Jesper Grønkjær? Udover det har man skaffet sig af med tonangivende spillere som Marcus Allbäck, Tobias Linderoth, Atiba Hutchison og Brede Hangeland. Det undrer mig også lidt at du ikke har større tillid til spillere som Mikael Dorsin og Steffen Iversen.

Jeg vil klart mene at Rosenborg med flere erfarne spillere, rutine fra CL og en så dygtig træner som Eggen uden tvivl var forhåndsfavorit. Men nogle gange analyserer man bare på baggrund af forskellige kriterier. Nok derfor vi er uenige. Jeg er dog meget lykkelig at FCK gik videre. Samt måde de gjorde det på.

Alonso: Tak, og i lige måde i aften hvis dit hold går videre.

Brugeravatar
Emmy
Indlæg: 14382
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 18:59
Geografisk sted: Legoland
Alder: 46

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Emmy » torsdag, 26. aug, 2010 21:28

Uden at hovere alt for meget, så er det altså bare typisk dansk ikke at gøre tingene færdige. Kvalifikationskampe til europæisk fodbold spilles over TO kampe!
"We're not racist, we only hate the mancs"

Aarde
Indlæg: 7229
Tilmeldt: lørdag, 26. jan, 2008 15:29
Geografisk sted: København Ø

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Aarde » torsdag, 26. aug, 2010 21:37

Emmy skrev:Uden at hovere alt for meget, så er det altså bare typisk dansk ikke at gøre tingene færdige. Kvalifikationskampe til europæisk fodbold spilles over TO kampe!
Plus tillægstid! :mrgreen:

Brugeravatar
Emmy
Indlæg: 14382
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 18:59
Geografisk sted: Legoland
Alder: 46

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Emmy » torsdag, 26. aug, 2010 21:44

Aarde skrev:
Emmy skrev:Uden at hovere alt for meget, så er det altså bare typisk dansk ikke at gøre tingene færdige. Kvalifikationskampe til europæisk fodbold spilles over TO kampe!
Plus tillægstid! :mrgreen:
;)
"We're not racist, we only hate the mancs"

Hr. Drejer
Indlæg: 13754
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 26. aug, 2010 22:02

Stephen Andersen er dårlig, han laver altid fejl i vigtige kampe. Han er ikke god under pres. Kom så OB.

Hvordan ligger DK pointmæssigt, er vi tæt på at få to i cl kval.?
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

McRae

Re: Dagens Kampe

Indlæg af McRae » torsdag, 26. aug, 2010 22:18

Stephan Andersen har vist sig at være god i kampe netop i Portugal. Først landsholdets famøse sejr, så Brøndbys ditto. Men ja, til gengæld er hans bundniveau så også ekstremt lavt, som vi så i dag.

SaibotDK
Indlæg: 989
Tilmeldt: lørdag, 12. jan, 2008 15:56
Geografisk sted: København
Alder: 34

Re: Dagens Kampe

Indlæg af SaibotDK » torsdag, 26. aug, 2010 22:28

OB, 9 mand og straffespark til Motherwell.. Puhaaa

Edit: Og Roy tog den!

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 33

Re: Dagens Kampe

Indlæg af AJ » fredag, 27. aug, 2010 02:10

@ Henrik1

Hvordan kan du ignorere en så gigantisk forskel på ranglisten som der er mellem hhv. 46. og 91. pladsen? Den siger jo netop noget om hvordan holdene har leveret i Europa de sidste fem år. Det er da fløjtende ligegyldigt, at Rosenborg i halvfemserne og i starten af årtusindet var i CL-regelmæssigt når det vel kun er Strand og Iversen, der er tilbage fra dengang.

Jeg tror desuden du undervurderer Ståle Solbakken, som træner, når du anfører Eggens erfaring som en faktor, der tæller til Rosenborgs fordel. Jeg tror virkelig Solbakken er dygtig. Eggen er i øvrigt først lige blevet træner for Rosenborg igen efter en pause fra fodbold siden 2002!

Jeg kan ikke se én eneste faktor, der taler til Rosenborgs fordel.

Det er jo rent faktisk at gøre grin med FCK og deres præstationer i Europa og i ligaen, når man gør Rosenborg til forhåndsfavoritter.

Du benytter dig af tre præmisser for at gøre Rosenborg til forhåndsfavoritter:

1. Flere erfarne spillere.
2. Erfaring fra CL.
3. Eggen er en dygtig træner.

Men:

1. Holder ikke en meter. Rosenborg udtaler netop selv bagefter, at FCK's rutine var udslagsgivende, og at de havde alt for mange unge spillere med. Ham der erstattede karantæneramte Annan havde end ikke optrådt i europæisk sammenhæng før kampen i Parken.

2. Rosenborg var sidst i CL 2007-08. Af dem der startede mod FCK spillede kun Skjelbred og Iversen i klubben dengang. FCK havde ligeså mange spillere tilbage fra deres sidste CL, selvom det var et år tidligere. Holder heller ikke.

3. Kan ikke bevises. Jeg synes Solbakken står/stod stærkest, hvor du åbenbart havde mere tiltro til Eggen.

henrik1
Indlæg: 2179
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:56
Geografisk sted: Alt for langt fra jackass
Alder: 44

Re: Dagens Kampe

Indlæg af henrik1 » fredag, 27. aug, 2010 02:34

AJ skrev:@ Henrik1

Hvordan kan du ignorere en så gigantisk forskel på ranglisten som der er mellem hhv. 46. og 91. pladsen? Den siger jo netop noget om hvordan holdene har leveret i Europa de sidste fem år. Det er da fløjtende ligegyldigt, at Rosenborg i halvfemserne og i starten af årtusindet var i CL-regelmæssigt når det vel kun er Strand og Iversen, der er tilbage fra dengang.

Jeg tror desuden du undervurderer Ståle Solbakken, som træner, når du anfører Eggens erfaring som en faktor, der tæller til Rosenborgs fordel. Jeg tror virkelig Solbakken er dygtig. Eggen er i øvrigt først lige blevet træner for Rosenborg igen efter en pause fra fodbold siden 2002!

Jeg kan ikke se én eneste faktor, der taler til Rosenborgs fordel.

Det er jo rent faktisk at gøre grin med FCK og deres præstationer i Europa og i ligaen, når man gør Rosenborg til forhåndsfavoritter.
Nu ligger mine sympatier jo faktisk hos FCK, så hvordan det kan være at gøre grin med dem kan jeg altså ikke se. Jeg siger jo også at de spillede overraskende godt. Det betyder ikke at de er dårlige normalt. Snarere en anerkendelse af Rosenborg. Synes det er lidt bemærkelsesværdigt du ikke tillægger det vægt at Rosenborg har været i CL 11 gange mod FCKs ene gang (nu 2). Ærligt talt giver jeg ikke ret meget for statistikker og rangeringer. Jeg vil ihvertfald mene at man også bør kigge på vindermentalitet og tradition.

Nu har Eggen jo heller ikke været væk fra Rosenborg siden 2002. Han har haft en rolle på sidelinjen hvis jeg ikke husker helt galt. Konklusionen må blive at du i længden har ret i at FCK er et noget bedre hold end Rosenborg pt. Men med alle andre, især psykiske, faktorer som spiller til Rosenborgs fordel synes jeg alligevel det var meget imponerende, og lidt overraskende, at FCK klarede det så godt mod lige Rosenborg.

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 33

Re: Dagens Kampe

Indlæg af AJ » fredag, 27. aug, 2010 07:59

Jeg kan simpelthen ikke se hvad deres 11 CL-deltagelser kontra FCK's 2 har en dyt at gøre med to enkeltstående kampe i hhv. Norge og Danmark under fuldstændig vante og normale omgivelser. Du tillægger ikke statistik betydning? Hvorfor drager du den så selv frem ved at nævne deres forhistoriske Champions League bedrifter?

Før nævnte du tre forhold som udløste Rosenborgs favoritstatus: erfarne spillere, tidligere CL-deltagelser og Eggens kompetence (kan godt være, at han har været omkring holdet siden). Nu er det lige pludselig 1) vindermentaliteten og 2) traditionen, der er afgørende?
ad 1) Hvorfor skulle Rosenborgs vindermentalitet være større? Hvilke psykiske faktorer taler til deres fordel? Tror du deres urutinerede folk bare tænker tilbage på Brattbakk, Frode Johnsen, Rekdal (?), Strand, Hoftun osv. dagene og så pludeslig spiller bedre end FCK, selvom de er dårligere fodboldspillere?
ad 2) Så skal Nottingham Forest jo også slå FCK over to kampe.

Man bliver sgu da for helvede nødt til at vurdere holdenes og spillernes nuværende niveau for at komme frem til hvem der er favoritter. Og, der er FCK bare langt, langt bedre, hvilket burde være tydeligt for enhver på forhånd, og hvis ikke, så krystalklart efter den første kamp, hvor kun manglende skarphed foran kassen (ikke usædvanligt) samt forsvarsspil under niveau skabte "spændning" om det samlede udfald.

Og selvom du holder med FCK er det da stadig en latterliggørelse og hån at anse dem som værende ringere end Rosenborg. Igen, Annan ville kunne komme på FCK's hold, måske et par stykker mere på midtbanen og frem, men det er så det. Wiland, Pospech, Antonsson, Ottesen, Wendt, Claudemir, Vingaard, Grønkjær og N'Doye ville uden tvivl komme på Rosenborgs hold.

McRae

Re: Dagens Kampe

Indlæg af McRae » fredag, 27. aug, 2010 21:43

Bayern er bagud 2-0 i Kaiserslautern, på trods af et spilovertag på omkring de 70-30. Herligt hvis det holder!

Brugeravatar
Brando
Indlæg: 1449
Tilmeldt: torsdag, 14. jun, 2007 19:07
Alder: 52

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Brando » fredag, 27. aug, 2010 22:25

Rafa har det bare ikke godt med Atletico Madrid...
"Med ét ord kan man kalde det dårlig forberedelse", Jørgen Leth

STMO
Indlæg: 2343
Tilmeldt: lørdag, 10. maj, 2008 13:04

Re: Dagens Kampe

Indlæg af STMO » lørdag, 28. aug, 2010 08:47

Jeg forudser, at Inter efter mange års succes i år får fiasko fra ende til anden. Uhyrligt så ringe fodbold, så gode spillere leverede mod Atletico.

Besvar