Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 24. jul, 2019 19:39


Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » torsdag, 15. aug, 2019 10:40

Midtbanen

Vi har en stærk midtbane, hvor vi ofte stiller med tre arbejdsmænd til at kunne kværne modstanderne. De arbejder hårdt for holdet og for at lukke af foran forsvaret og hjælpe vores offensive backer i spilsystemet, der gør at backerne skal agere offensivt og har frirum til at bidrage med dybe løb på kanterne. Derfor skal vi have arbejdsivrige og løbeivrige, samt taktisk dygtige midtbanespillere til at afdække positionerne, når de efterlades.

Vi ser også midterforsvareren tage løb med bolden fremad, hvilket igen gør at midtbanespillerne skal afdække en defensiv rolle, så der ikke efterlades huller i restforsvaret.

Fabinho, stærk i de fysiske nærkampe og har et godt blik for de dybe afleveringer direkte opad i længderetningen af banen. Han mangler lidt taktisk sans, og mangler hurtighed i de små områder, når modstanderne spiller hurtige korte afleveringer rundt omkring ham.

Milner, stærkt fysisk og løber solen sort. Han takler igennem som en gammel britisk bulldog. Teknisk ok, men mangler hurtigheden til at komme forbi en direkte modstanderne. Er han ikke fysisk på kroppen af sin direkte modstander, så har han problemer med hurtigheden.

Henderson, er bedst i en rolle, hvor han kan arbejde fra felt til felt. Han løber enormt meget og ofrer sig for holdets tjeneste. Han takler igennem, men har lidt problemer mod fysisk stærke centrale midtbanespillere, hvor han kommer lidt til kort. Han er mester i at finde rum i dybden og tilbyder sig offensivt rigtig godt, når f.eks. Firmino går ned i banen, så tager han dybdeløbet op i tomrummet Firmino efterlader.

Lallana, for meget skadet og for meget væk fra holdet og stammen. Han er ved at omvendes til at være 6'er og vil kunne udfører rollen, såfremt vi spiller mod nogle modstandere der efterlader initiativet i kampen til os. Så vil hans tekniske evner komme til sin ret, og hans presspil kan vise sig som givtig for at vinde bolden hurtigt tilbage. Fysiske nærkampe mangler han noget for at kunne udfylde rollen, såfremt vi spiller mod hold der gerne vil have bolden meget og trykke os tilbage.

Gini, har det hele og lidt til. Han er taktisk stærk, fysisk rigtig god, vildt løbevillig og god i boldomgangen. Sjælendt han mister en aflevering. Måske lidt for mange afleveringer til siden eller bagud, og glemmer at sætte bolden på spil en gang i mellem.

Keita, igen en løbevillig spiller. Han har et fremragende drive med bolden, og kommer hurtig fremad banen, når han har bolden. Han spiller meget i længderetningen af banen, og det gør vores offensive spillerer gode. Der hvor vi ofte er gode er på de direkte omstillinger, og her har Keita også sine bedste egenskaber. Fysisk kræver det meget og han mister sjælendt bolden i en fysisk nærkamp. Jeg glæder mig til at se mere til ham, da han kan bidrage til holdet med noget vi mangler, når vi har Gini/Milner/Fabinho/Henderson/Lallana på banen.

Oxlade, var helt vidunderlig som 10'er på midtbanen inden hans skade i 2017/2018 sæsonen. Han har god fysik, løbevillig, god teknik og et godt spark fra distancen. Alt hvad en central midtbanespiller skal have for at kunne bidrage, når vi har bolden meget. Eneste problem Oxlade har, er hans skadesekvens er for høj, til vi virkelig kan bygge opspillet op omkring hans kvaliteter.

Med disse spillere, så mangler vi stadig noget. Men hvad?
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » torsdag, 15. aug, 2019 10:51

Hekkem skrev:
torsdag, 15. aug, 2019 10:40
Med disse spillere, så mangler vi stadig noget. Men hvad?
Som jeg ser det, mangler vi bare en lang skadesfri periode til især Keita men også Ox.

Hvis man skulle pege på noget udefra, så kan jeg virkelig godt lide Eriksen, og jeg tror, at han ville passe perfekt til Klopps stil. Han er meget arbejdsvillig, ekstremt pasningssikker, dygtig i genpres, en skudtrussel udefra, teknisk stærk, og generel bare en klassespiller.

Men hvis man fik Eriksen til Liverpool, så ville der, som jeg ser det, ikke være plads til både Ox og Keita i truppen. De ville i hvert fald rykke en plads ned i hierarkiet.
Kloppite

Oomph242
Indlæg: 5649
Tilmeldt: torsdag, 01. sep, 2011 00:14

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Oomph242 » torsdag, 15. aug, 2019 17:25

texy skrev:
torsdag, 15. aug, 2019 10:51
Hekkem skrev:
torsdag, 15. aug, 2019 10:40
Med disse spillere, så mangler vi stadig noget. Men hvad?
Som jeg ser det, mangler vi bare en lang skadesfri periode til især Keita men også Ox.

Hvis man skulle pege på noget udefra, så kan jeg virkelig godt lide Eriksen, og jeg tror, at han ville passe perfekt til Klopps stil. Han er meget arbejdsvillig, ekstremt pasningssikker, dygtig i genpres, en skudtrussel udefra, teknisk stærk, og generel bare en klassespiller.

Men hvis man fik Eriksen til Liverpool, så ville der, som jeg ser det, ikke være plads til både Ox og Keita i truppen. De ville i hvert fald rykke en plads ned i hierarkiet.
Desværre ser Eriksen ud til at forlænge med Tottenham. Oxlade`s form virker lidt skræmmende, det er sku ikke meget han kommer med. Håber det bliver meget meget bedre. Keita må godt snart stoppe med alle de småskader...

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 17. aug, 2019 06:58

Liverpool’s early-season defensive record is of no concern to Jürgen Klopp, who has detailed how his side are working towards reaching the formidable levels attained last term.

https://www.liverpoolfc.com/news/first- ... on-preview

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » lørdag, 17. aug, 2019 07:38

@Hekkem
Hvad mangler vi? Jeg vil til at starte med påpege, at vi har en super stærk midtbane.
Alligevel kan man pege på mangler.
- Bredde
- Kreativitet
- Mål
- Forskellighed

Bredde på grund af at Henderson ikke altid kan klare 3 kampe om ugen. Milner virker efterhånden en smule over bakken. Keita er skadesplaget. Lallana er altid skadesplaget og øvrigt ikke god nok. Shaqiri fylder for lidt. Ox's niveau kendes ikke rigtigt oh følgeskader vil opstå. De unge er ikke integreret.
Kreativitet synes jeg stadigvæk mangler. Vi er til tider for afhængige af de tre forreste. Jeg savner en kreativ, teknisk spiller.
Mål skal bruges for at vinde kampe. De kommer bare alt for sjældent fra vores midtbane. Ingen af dem er naturlige målscorere. Og det er en mangelvare.
Forskellighed dækker over at vi er en ret homogen midtbane. Ikke kloner, men til tider alt for ens. Det gør variationsmulighederne mindre rent taktisk.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » søndag, 18. aug, 2019 13:11

texy skrev:
torsdag, 15. aug, 2019 10:51
Hekkem skrev:
torsdag, 15. aug, 2019 10:40
Med disse spillere, så mangler vi stadig noget. Men hvad?
Som jeg ser det, mangler vi bare en lang skadesfri periode til især Keita men også Ox.

Hvis man skulle pege på noget udefra, så kan jeg virkelig godt lide Eriksen, og jeg tror, at han ville passe perfekt til Klopps stil. Han er meget arbejdsvillig, ekstremt pasningssikker, dygtig i genpres, en skudtrussel udefra, teknisk stærk, og generel bare en klassespiller.

Men hvis man fik Eriksen til Liverpool, så ville der, som jeg ser det, ikke være plads til både Ox og Keita i truppen. De ville i hvert fald rykke en plads ned i hierarkiet.
Jeg er helt på linje med texy. Vi snakker jo sommer næste år, så vi har en helt sæson til at se på, hvordan det hele ser ud bl.a. med Ox og Keita, og hvad der ellers prøves af.

Gini har tidligere i sin karriere spillet i mere offensive midtbaneroller, og semi'en mod Barca viste jo, at han også kan noget i og omkring feltet. Jeg tror, at han kan det hele på midten, og så gør han lige præcis det, som Klopp beder ham om, så hvis det var at agere mere offensivt, så kan han helt sikkert også det, lige som Hendo heller ikke er helt dum på den sidste 1/3-1/4 del af banen.

Men ellers må det jo være Eriksen-typen, og vi kan måske også snige en Bruno Fernandez med, som en type, vi umiddelbart godt kunne bruge.

Lallana og måske Milner skal vi sikkert sige farvel til, og så skal vi vel byde velkommen til en eller 2 nye. Jeg har dog en god fidus til, at Grujic bliver den ene af dem, hvis han fortsætter sit gode arbejde i Tyskland.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » mandag, 19. aug, 2019 10:56

Hekkem skrev:
torsdag, 15. aug, 2019 10:40
Midtbanen

Vi har en stærk midtbane, hvor vi ofte stiller med tre arbejdsmænd til at kunne kværne modstanderne. De arbejder hårdt for holdet og for at lukke af foran forsvaret og hjælpe vores offensive backer i spilsystemet, der gør at backerne skal agere offensivt og har frirum til at bidrage med dybe løb på kanterne. Derfor skal vi have arbejdsivrige og løbeivrige, samt taktisk dygtige midtbanespillere til at afdække positionerne, når de efterlades.

Vi ser også midterforsvareren tage løb med bolden fremad, hvilket igen gør at midtbanespillerne skal afdække en defensiv rolle, så der ikke efterlades huller i restforsvaret.

Fabinho, stærk i de fysiske nærkampe og har et godt blik for de dybe afleveringer direkte opad i længderetningen af banen. Han mangler lidt taktisk sans, og mangler hurtighed i de små områder, når modstanderne spiller hurtige korte afleveringer rundt omkring ham.

Milner, stærkt fysisk og løber solen sort. Han takler igennem som en gammel britisk bulldog. Teknisk ok, men mangler hurtigheden til at komme forbi en direkte modstanderne. Er han ikke fysisk på kroppen af sin direkte modstander, så har han problemer med hurtigheden.

Henderson, er bedst i en rolle, hvor han kan arbejde fra felt til felt. Han løber enormt meget og ofrer sig for holdets tjeneste. Han takler igennem, men har lidt problemer mod fysisk stærke centrale midtbanespillere, hvor han kommer lidt til kort. Han er mester i at finde rum i dybden og tilbyder sig offensivt rigtig godt, når f.eks. Firmino går ned i banen, så tager han dybdeløbet op i tomrummet Firmino efterlader.

Lallana, for meget skadet og for meget væk fra holdet og stammen. Han er ved at omvendes til at være 6'er og vil kunne udfører rollen, såfremt vi spiller mod nogle modstandere der efterlader initiativet i kampen til os. Så vil hans tekniske evner komme til sin ret, og hans presspil kan vise sig som givtig for at vinde bolden hurtigt tilbage. Fysiske nærkampe mangler han noget for at kunne udfylde rollen, såfremt vi spiller mod hold der gerne vil have bolden meget og trykke os tilbage.

Gini, har det hele og lidt til. Han er taktisk stærk, fysisk rigtig god, vildt løbevillig og god i boldomgangen. Sjælendt han mister en aflevering. Måske lidt for mange afleveringer til siden eller bagud, og glemmer at sætte bolden på spil en gang i mellem.

Keita, igen en løbevillig spiller. Han har et fremragende drive med bolden, og kommer hurtig fremad banen, når han har bolden. Han spiller meget i længderetningen af banen, og det gør vores offensive spillerer gode. Der hvor vi ofte er gode er på de direkte omstillinger, og her har Keita også sine bedste egenskaber. Fysisk kræver det meget og han mister sjælendt bolden i en fysisk nærkamp. Jeg glæder mig til at se mere til ham, da han kan bidrage til holdet med noget vi mangler, når vi har Gini/Milner/Fabinho/Henderson/Lallana på banen.

Oxlade, var helt vidunderlig som 10'er på midtbanen inden hans skade i 2017/2018 sæsonen. Han har god fysik, løbevillig, god teknik og et godt spark fra distancen. Alt hvad en central midtbanespiller skal have for at kunne bidrage, når vi har bolden meget. Eneste problem Oxlade har, er hans skadesekvens er for høj, til vi virkelig kan bygge opspillet op omkring hans kvaliteter.

Med disse spillere, så mangler vi stadig noget. Men hvad?
Klopp virker til gengæld til at være godt tilfreds:

https://www.theguardian.com/football/20 ... hamberlain

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » fredag, 23. aug, 2019 12:26

Analysing Liverpool’s ‘new defensive line’: The reasons for it and how it will improve

https://www.thisisanfield.com/2019/08/a ... l-improve/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 28. aug, 2019 11:48

Det er da et super våben, vi efterhånden mestrer, som Man City ikke har meget gavn af:

The unexpected truth about Liverpool's set-piece record - and why it matters in Man City title battle

https://www.liverpoolecho.co.uk/sport/f ... e-16821687

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 28. aug, 2019 14:23

Comparing the stats of every Liverpool midfield trio since the start of 18-19

https://www.planetfootball.com/quick-re ... f-2018-19/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 28. aug, 2019 22:29

THE SCOUT

Jordan Henderson proved against Arsenal how key he is to Mo Salah, Roberto Firmino and Sadio Mane’s success at Liverpool with one movement

https://talksport.com/football/593525/j ... mino-mane/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 04. sep, 2019 09:46

How Liverpool’s speed and set-piece prowess was key to winning the Champions League

Liverpool’s road to the Champions League final saw them employ speed and a much-improved set-piece ability to outrun and outscore their opponents.

https://www.thisisanfield.com/2019/09/h ... ns-league/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » torsdag, 12. sep, 2019 21:51

– Karakteren til Jürgen blir karakteren til laget

Lijnders forklarer hvordan spillerne formes på Melwood.

https://www.liverpool.no/nyheter/2019/9 ... til-laget/

– Bevisste bevegelser er det som gjør et lag til et lag, i mine øyne. Alt med høyest mulig intensitet og med maksimal konsentrasjon, forklarer Lijnders.

https://www.liverpool.no/nyheter/2019/9 ... noekkelen/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » mandag, 30. sep, 2019 10:37

Jurgen Klopp’s tactical explanation hints at why duo’s return could be vital

Karl Matchett
Liverpool FC News
30 September 2019

Liverpool scraped past Sheffield United at the weekend after Jurgen Klopp made a rare switch to his on-pitch formation, from 4-3-3 to 4-2-3-1.

https://www.thisisanfield.com/2019/09/j ... -be-vital/

Besvar