Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Brockins
Indlæg: 165
Tilmeldt: fredag, 27. dec, 2013 01:21

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Brockins » mandag, 22. sep, 2014 15:45

Som jeg ser det, er der to meget store årsager til, at vi ikke spiller så godt mere:

1) Vi mangler Suarez og Sturridge. Uden een af de to fungerer vores spilfilosofi ikke tilstrækkeligt. Sammen var de to fantastiske. Det ved alle. Men endnu vigtigere: så tog den ene altid over fra den anden, når den anden var væk. Nu er Sturridge væk og ingen kan tage over.

2) De andre hold har lært vores stil at kende. De ved, hvordan de skal lukke Gerrard ned offensivt: sæt en mand på ham, om det er Agbanlahor eller Downing, så han ikke kan fordele spillet. De ved hvilke defensive sårbarheder, Gerrard har: han har dårlig mobilitet og placeringsevner, så han er nem at trække ud af position. De ved, at vi spiller med vores centrebacks splittet op, så det er nemt at fange dem i omstillingen ved at aflevere i kanalerne mellem dem og vores meget offensive fuldbacks (hvor mange gange ser man ikke Lovren, Skrtel eller Sakho komme løbende for sent med en vild glidende tackling, fordi de bliver fanget på denne måde?)

For mig er det den helt store forskel fra nu til sidste sæson. Derudover er vi stadigvæk meget svage i forsvaret. Kommunikationen er dårlig (også til Mignolet) og der tages forkerte beslutninger. Men det er dog ikke en nyhed og problemet var også stort i sidste sæson.

thefugle
Indlæg: 2605
Tilmeldt: lørdag, 10. dec, 2011 15:59

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af thefugle » mandag, 22. sep, 2014 15:51

texy skrev:
mawope skrev:@texy
Hvorfor er det så vigtigt for dig at få cementeret, der skal stilles krav til Rodgers. Tror du ikke, han er klar over det? Leverer han en lige så dårlig sæson som Kennys sidste, sidder vi jo alle og snakker fyring, og Rodgers vil vide, han ikke leverede varen. What's the biggie?

Og så lige til den Agger-statistik, brugte han den vel med et glimt i øjet, da han godt ved, man ikke kan stille det så firkantet op. Vi samlede jo også i perioder flere point uden Suarez end med, men de fleste af os var vist alligevel kede af at miste ham.

@JudgeStudge
Enig. Både Gerrard og Henderson har set skidt ud, men Gerrard slår dog oftere op i banen og nærmest opgiver tilbageløbet, hvor Henderson nogle gange forsøger at dække ind for det hul, Gerrard har efterladt.
Fordi nogle herinde lader til at mene, at vi skal acceptere en sæson, hvor vi ender udenfor top 4 med påstanden om, at vi stadig er i en opbygningsfase.
Helt ærligt så tror jeg ikke der er en eneste Liverpool fan i hele verden der kan acceptere at vi ender uden for top 4 i år. Jeg tror os selv at jeg ville stille mig meget kritisk overfor Rodgers og FSG's (For man skal ikke glemme dem i det her, det er deres indkøbsstrategier Rodgers må køre lidt under) filosofi, hvis vi ikke ender i top 4.

Jeg kan i hvert fald godt se en del LFC tilhængere stille spørgsmåltegn ved om Rodgers skal blive hvis vi ikke har CL næste år. Inkluderet mig selv. Vores trup kan ikke forstærkes særlig meget til næste sommer hvis vi ingen CL har, og jeg ved godt at det kunne Man Utd, men de har os flere penge og er bare generelt en større klub. Vi ville aldrig give så høje lønninger som dem.

Jeg er ikke fan af at skulle smide en træner på porten, men med alle de penge han har brugt så skal der resultater på bordet efter man har været der i den tid han har.
- Den der siger et billede siger mere end 1000 ord....Ja han er da godt nok ordblind.

Brugeravatar
JTN
Indlæg: 1437
Tilmeldt: fredag, 04. apr, 2008 00:53
Geografisk sted: Kbh
Alder: 38

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af JTN » mandag, 22. sep, 2014 16:40

Men er vi da ikke i en opbygningsfase? Jeg har svært ved at se, at vi kan være andet, når vi har købt så mange nye spillere til centrale positioner. Det vil tage mindst et halvt år at køre dem ind efter min vurdering, og det er muligvis for sent til at kvalificere os til CL. Så kan man være uenig i indkøbene, som har ført til, at vi er i en opbygningsfase - fair nok, men det ændrer bare ikke på, at vi bliver nød til at bygge op fra ny i forsvaret og delvist i offensiven. Midtbanen burde isoleret set (og det kan man nok ikke) være intakt. Jeg kan ikke kategorisk sige, at Rodgers skal blive, hvis vi ender uden for top fire, men det er ikke kun placeringen, som tæller med i det regnskab for mit vedkommende. Spiller vi resten af sæson som mod Villa og West Ham, så skal vi givetvis have en ny manager før eller siden.
A trip to Anfield is the closest defenders will get to understand how a fox feels when a pack of bloodhounds is on its trail

thefugle
Indlæg: 2605
Tilmeldt: lørdag, 10. dec, 2011 15:59

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af thefugle » mandag, 22. sep, 2014 17:01

JTN skrev:Men er vi da ikke i en opbygningsfase? Jeg har svært ved at se, at vi kan være andet, når vi har købt så mange nye spillere til centrale positioner. Det vil tage mindst et halvt år at køre dem ind efter min vurdering, og det er muligvis for sent til at kvalificere os til CL. Så kan man være uenig i indkøbene, som har ført til, at vi er i en opbygningsfase - fair nok, men det ændrer bare ikke på, at vi bliver nød til at bygge op fra ny i forsvaret og delvist i offensiven. Midtbanen burde isoleret set (og det kan man nok ikke) være intakt. Jeg kan ikke kategorisk sige, at Rodgers skal blive, hvis vi ender uden for top fire, men det er ikke kun placeringen, som tæller med i det regnskab for mit vedkommende. Spiller vi resten af sæson som mod Villa og West Ham, så skal vi givetvis have en ny manager før eller siden.
Jo jeg mener os vi er i en opbygningsfase. Men det kan vi bare ikke være for evigt. Og jeg mener når vi har vist det spil vi gjorde sidste år, og med alle de penge der er investeret her til sommer, så er der ikke nogen undskyldning for at ende uden for top 4.

Man må ikke glemme, vi har højst sandsynligt vidst i lang tid før transfervinduet at Suarez smuttede, så at vi ikke har hentet de fleste af de spillere vi skulle inden holdet rejste til USA, så man netop kan spille holdet sammen til dels inden PL starter, ja det står jo for Rodgers' og FSG's regning. Rodgers har altså haft en del år nu til at bringe nogle resultater, og viste til dels sidste år hvorfor han blev ansat med en super sæson, men så skal der jo bygges oven på, vi skal jo ikke tage et skridt i den forkerte retning.
- Den der siger et billede siger mere end 1000 ord....Ja han er da godt nok ordblind.

Repsej
Indlæg: 601
Tilmeldt: lørdag, 09. jul, 2011 14:28
Geografisk sted: Aabybro
Alder: 52

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Repsej » mandag, 22. sep, 2014 17:39

Er tildels enig i at vi stadig er i en opbygningsfase.
Men som jeg ser det er det mere på det taktiske plan det halter.

Når vores masterplan ikke virker så virker vi jo fuldstændige handlingslammet.
Hvor er vores plan B og C? Er de overhovedet eksisterende?

Det burde ikke komme som en overraskelse for nogen, heller ikke BR og hans stab omkring ham at de andre hold har læst os efter sidste sæson hvor vi tog stort set hele PL med bukserne nede med vores forrygende angrebsspil.

Det burde ikke overraske nogen at mange såkaldte mindre hold vil parkere bussen, især på Anfield, for hvis de blæser til angreb kan det ende som sidste sæson hvor vi kørte næsten alt over hjemme.

Der er kommet mange nye, vi har været lidt skades plaget men det burde ikke være nogen undskyldning.
Hvis BR ikke har kunnet forudse dette så har jeg taget fejl af ham.

Jeg håber i den grad at vi får spillet et hold sammen uden alt for meget rotation så vi kan få løst de mange problemer vi så tydeligt har. Og det løser vi ikke med at skifte 3-4-5-6 ud pr kamp.
Bill Shankly :
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude.
I can assure you it is much, much more important than that."

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » tirsdag, 23. sep, 2014 09:17

Som jeg ser det, kan man ikke være i andet end en opbygningsfase, når 3 ud af 4 forsvarsspillere er nye i klubben samtidig med, at vores suverænt bedste spiller har forladt os, og er blevet erstattet af 4-5 langt dårligere spillere, som skal spilles ind på holdet.

Jeg forventer bestemt ikke en top 4-placering, og vil heller ikke partout kræve Rodgers fyret, hvis vi havner på fx en 7. plads.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » tirsdag, 23. sep, 2014 09:45

AJ skrev:Som jeg ser det, kan man ikke være i andet end en opbygningsfase, når 3 ud af 4 forsvarsspillere er nye i klubben samtidig med, at vores suverænt bedste spiller har forladt os, og er blevet erstattet af 4-5 langt dårligere spillere, som skal spilles ind på holdet.

Jeg forventer bestemt ikke en top 4-placering, og vil heller ikke partout kræve Rodgers fyret, hvis vi havner på fx en 7. plads.
Jeg mener omvendt, at man stort set aldrig kan take om opbygninsfaser. Et fodboldhold er i en konstant udvikling med udskiftninger og justeringer. Og inde i tredje sæson med samme manager, er det i mine øjne helt forkert overhovedet at nævne opbygning. Der må kun være tale om justeringer. Især, når holdet kommer fra en andenplads i sidste sæson. At man mister den bedste spiller er skidt, men det har man vidst ville ske i et helt år. Så planen bør have været klar.

Hvis jeg skal lidt mere tilbage på trådens spor, så håber jeg, at vi lægger os fast på et system som førstevalg og et system som alternativ. Jeg tror, at jeg bedst kan lide 4-4-2 med diamanten, men vi har muligvis også spillerne til 4-3-3. For mig famler vi lidt i øjeblikket. Måske som konsekvens af skader. Jeg håber, at spillerne (som vi også så det i sidste sæson) her om en måneds tid vil være fuldstændigt fortrolige med det valgt system og med hinanden.

I øvrigt har de sidste to kampe overbevist mig om, at Can eller Allen (måske begge) kan få en vigtig rolle i denne sæson.
Kloppite

Brugeravatar
JTN
Indlæg: 1437
Tilmeldt: fredag, 04. apr, 2008 00:53
Geografisk sted: Kbh
Alder: 38

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af JTN » tirsdag, 23. sep, 2014 10:44

texy skrev:Jeg mener omvendt, at man stort set aldrig kan take om opbygninsfaser. Et fodboldhold er i en konstant udvikling med udskiftninger og justeringer. Og inde i tredje sæson med samme manager, er det i mine øjne helt forkert overhovedet at nævne opbygning. Der må kun være tale om justeringer. Især, når holdet kommer fra en andenplads i sidste sæson. At man mister den bedste spiller er skidt, men det har man vidst ville ske i et helt år. Så planen bør have været klar.
At vi skulle have justeret i stedet for at bygge op er vel mere en kritik af strategien end en nøgtern vurdering af holdets tilstand? Du forholder dig i hvert fald ikke til, at vi øjeblikket spiller med tre nye i forsvaret og minimum et nyt ansigt i offensiven i hver kamp. Det er alt andet lige en større udskiftning, som får brug for tid til at fungere.

Planen har måske været at bygge op igen på det solide fundament, som sidste sæson har skabt, på bekostning af en god placering - who knows. Problemet er, at det fundament lige nu er begyndt at slå små sprækker, men hvem kunne også have forudset, at Gerrard ville falde i kadence, eller at Henderson ville være mindre effektiv. Nuvel, det er tidligt at drage nogle som helst konklusioner. Jeg er mest bitter over, at vi ikke fik Alexis Sánchez, fordi så tror jeg faktisk, vi kunne have nøjes med at lave små justeringer frem for den nuværende fløjlsrevolution.

Jeg er i øvrigt enig i, at Allen kan gå hen og blive en vigtigt brik i denne sæson og dermed forhåbentlig gøre sine kritiske røster til skamme. Han bliver næppe den walisiske Xavi, men mindre kan sagtens gøre det - især i øjeblikket.

Ps. Selve ideen om at bygge op (og op) kan ikke være fremmed for Liverpool-supportere - bare spørg Shanks ;)
A trip to Anfield is the closest defenders will get to understand how a fox feels when a pack of bloodhounds is on its trail

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » tirsdag, 23. sep, 2014 16:00

JTN skrev:
texy skrev:Jeg mener omvendt, at man stort set aldrig kan take om opbygninsfaser. Et fodboldhold er i en konstant udvikling med udskiftninger og justeringer. Og inde i tredje sæson med samme manager, er det i mine øjne helt forkert overhovedet at nævne opbygning. Der må kun være tale om justeringer. Især, når holdet kommer fra en andenplads i sidste sæson. At man mister den bedste spiller er skidt, men det har man vidst ville ske i et helt år. Så planen bør have været klar.
At vi skulle have justeret i stedet for at bygge op er vel mere en kritik af strategien end en nøgtern vurdering af holdets tilstand? Du forholder dig i hvert fald ikke til, at vi øjeblikket spiller med tre nye i forsvaret og minimum et nyt ansigt i offensiven i hver kamp. Det er alt andet lige en større udskiftning, som får brug for tid til at fungere.

Planen har måske været at bygge op igen på det solide fundament, som sidste sæson har skabt, på bekostning af en god placering - who knows. Problemet er, at det fundament lige nu er begyndt at slå små sprækker, men hvem kunne også have forudset, at Gerrard ville falde i kadence, eller at Henderson ville være mindre effektiv. Nuvel, det er tidligt at drage nogle som helst konklusioner. Jeg er mest bitter over, at vi ikke fik Alexis Sánchez, fordi så tror jeg faktisk, vi kunne have nøjes med at lave små justeringer frem for den nuværende fløjlsrevolution.

Jeg er i øvrigt enig i, at Allen kan gå hen og blive en vigtigt brik i denne sæson og dermed forhåbentlig gøre sine kritiske røster til skamme. Han bliver næppe den walisiske Xavi, men mindre kan sagtens gøre det - især i øjeblikket.

Ps. Selve ideen om at bygge op (og op) kan ikke være fremmed for Liverpool-supportere - bare spørg Shanks ;)
Det er jo et bevidst valg fra den sportslige ledelses side, at der skal bruges så mange nye. Det er ikke en situation, som er tvunget ned over hovedet på dem på grund af manglende kvalitet hos de eksisterende spillere, og faktisk heller ikke af skader.

Man har valgt at sælge Agger og bruge en anden.

Man vælger Moreno foran Enrique.

Det er to pladser, som man reelt ikke har været tvunget ud i nogen opbygningsfase på. Så der må være tale om justeringer, som må forventes at give forbedringer hurtigt, og i hvert fald ikke kan bruges som undskyldning for en såkaldt mellem-sæson.

Jeg er med på, at i forhold til de sidste to kampe, der har Johnson været skadet. Og Flanno har været skadet hele sæsonstarten. Men ellers er højre back endnu en plads, der ikke behøver at justeres på med mindre man har en klar forventning om bedre præstationer med et alternativ.

Og tager vi skaden til Sturridge ud af billedet, så er største ændring offensivt vel udskiftningen af Suarez med Balotelli. Har man virkelig haft den i støbeskeen i et helt år? Resten i starteleveren offensivt er de samme. Eller kan i hvert fald være det.

Men er fuldstændig enig i, at vi ikke kan drage nogle konklusioner endnu. Håber, at det snart begynder at klikke for holdet.
Kloppite

Brugeravatar
Surf
Indlæg: 6340
Tilmeldt: fredag, 31. dec, 2010 12:47
Geografisk sted: København
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Surf » tirsdag, 23. sep, 2014 19:27

Jeg bider mærke i to ting, jeg synes er misforståede, når jeg læser diskussionen i denne tråd:

1) Nogen lader til at mene, at sidste sæsons resultat ikke var en overpræstation, eller var et udtryk for vores reelle styrke. Personligt mener jeg bestemt, at man overpræsterer, når man de foregående tre sæsoner har ligget nr. 6, 8 og 7, inden man rammer 2. pladsen. I hvert fald, når vi ikke havde nogen væsentlige udskiftninger i truppen i sommeren hvor vi gik fra 7. til 2. pladsen. Skulle jeg endelig gå med til, at det var et udtryk for, om ikke reelt niveau, så reelt potentiale, så vil jeg i høj grad læne mig op ad det faktum, at vi havde en af verdens 3 bedste angribere. Og idet han er væk, må vores reelle niveau eller potentiale været faldet betydeligt (og uerstatteligt imø.).
Når jeg så selv mener, at vi reelt overpræsterede betydeligt i sidste sæson (også med Suarez i truppen), mens vi samtidig sælger vores bedste spiller og træder ind i CL, så kan jeg på ingen måde følge slutningen: "Vi var titeludfordrere sidste sæson - derfor må vi også være tæt på mesterskabet i denne."

2) Begrebet "opbygningsfase" mener jeg bliver misforstået. Hvis man benytter dette udtryk behøver det jo ikke betyde, at man ikke stiller krav, eller at man ser med milde øjne på al dårligdom vi gennemgår (fra dårlige kampe til en eventuel slutplacering uden for top 4). Når jeg taler "opbygning" eller "proces", så tænker jeg det som om, at endemålet er PL-mesterskabet (eller evt. CL) - hvilket jeg som nævnt i 1) mener vi fortsat er et stykke fra. Det betyder med andre ord, at en placering uden for top 4 vil være skuffende for mig, selvom jeg fortsat mener, at vi er i en opbygningsfase og ganske langt fra at være stabile titeludfordrere.
Og stadig betyder det altså ikke, at Rodgers partout skal ud, hvis vi ender som nr. 6, hvilket er en ganske reel mulighed. Og måske endda ikke en underpræstation - men i så fald falder det selvfølgelig tilbage på dem, der sidder med ansvaret for opbygning af holdet.
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » tirsdag, 23. sep, 2014 19:45

Et simpelt spørgsmål: hvorfor skal man være tilfreds med en 4. plads, når man blev nummer 2 året før? Den tankegang forstår jeg ikke. Der kun en ting der tæller og det er at stræbe efter toppen. Hvad man endte på for et par sæsoner siden er i min optik ligegyldigt.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Surf
Indlæg: 6340
Tilmeldt: fredag, 31. dec, 2010 12:47
Geografisk sted: København
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Surf » tirsdag, 23. sep, 2014 19:53

Jesper skrev:Et simpelt spørgsmål: hvorfor skal man være tilfreds med en 4. plads, når man blev nummer 2 året før? Den tankegang forstår jeg ikke. Der kun en ting der tæller og det er at stræbe efter toppen. Hvad man endte på for et par sæsoner siden er i min optik ligegyldigt.
Det er jo det, jeg forsøger at forklare...
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Sv: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » tirsdag, 23. sep, 2014 20:00

Surf skrev:
Jesper skrev:Et simpelt spørgsmål: hvorfor skal man være tilfreds med en 4. plads, når man blev nummer 2 året før? Den tankegang forstår jeg ikke. Der kun en ting der tæller og det er at stræbe efter toppen. Hvad man endte på for et par sæsoner siden er i min optik ligegyldigt.
Det er jo det, jeg forsøger at forklare...
Lad mig uddybe. For mig at se så er der to problemer med det du skriver. For det første er hele tankegangen så langt fra min egen idrætsverden, som den overhovedet kan være. Der er kun en ting der tæller og det er konstant forbedring af egne resultater. Altså er det tankesættet jeg anfægter.
For det andet kan jeg ikke se hvad man kan bruge resultater for et par sæsoner siden til. Spillerne er ikke de samme i nogen klubber, nogle bliver ældre, andre forbedrer niveau og andre igen får nye trænere. Man kunne blive ved.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » onsdag, 24. sep, 2014 08:01

Nogen der ser en gennemgående trends i vores opspil? Er der nogle opspilsmønstre der går igen, andet end at trille bolden hen til nærmeste, måske, frie medspiller?
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
Redtothebone
Indlæg: 2155
Tilmeldt: onsdag, 11. maj, 2011 10:32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redtothebone » onsdag, 24. sep, 2014 08:58

Hekkem skrev:Nogen der ser en gennemgående trends i vores opspil? Er der nogle opspilsmønstre der går igen, andet end at trille bolden hen til nærmeste, måske, frie medspiller?
Nej det er godt nok svært at se i rød linje, der er slet ikke alle de dybe løb som vi havde sidste år, vi må håbe det bliver bedre når Sturridge kommer tilbage, jeg fik helt ondt af Lambert igår var som om han slet ikke vidste hvor han skulle løbe hen.
YNWA

Besvar