af Robbie_God_Fowler » lørdag, 27. sep, 2014 11:28
@ Surf: jeg er også meget enige i dine synspunkter, og det er altid dejligt at læse velargumenterede indlæg fra din side. Jeg ved ikke, om vi decideret overpræsterede i sidste sæson, men vi fik i hvert fald det maksimale ud af vores trup - både hvad angår talent og skadessituation, hvis vi lige ser bort fra det travle juleprogram. Omvendt underpræsterede Manchester United og til dels Chelsea, hvis vi kigger på Chelsea's kampe mod de mindre hold.
Som jeg gav udtryk for kort inden transfervinduet lukkede, så er jeg af den holdning, at når man vælger at sælge én af verdens absolut bedste spillere, hvorom koncept og spillestil er opbygget, så er det uundgåeligt, at vores start 11'er vil blive markant svækket. Specielt når vores indkøb, der skal opveje for dette tab, udgøres af mange relativt uprøvede spillere, hvis talent er uomtvisteligt, men hvis læringskurve også er lang. Forventninger om mesterskab og gentagelse af sidste års præstationer er derfor også lettere urealistiske, hvilket også stemmer overens med Rodgers udtalelser om top 4 som primær målsætning.
Skal man tro de mere pålidelige kilder, så var salget af Suarez uundgåeligt, og åbenbart også undervejs længe, selvom det blev holdt hen i det skjulte. Jeg ærgrer mig over, at vi ikke lykkedes med at hente en etableret klassespiller som erstatning, der besad lidt af de samme kvaliteter. En Sanchez eksempelvis. Men jeg er også indforstået med, at vi som klub realistisk set stadigvæk befinder os i et stadie, hvor vi skal bevise overfor omverdenen, at sidste sæson ikke var en enlig svale. Set i det lys var afgangen af Suarez endnu mere bitter, da sandsynligheden for at hente en kompetent erstatning ikke var stor.
Det er stadigvæk for tidligt at spå om slutplacering, da sæsonen er grøn, og vi skal have indkørt en masse nye spillere. Vi må derfor væbne os med tålmodighed og give vores opbakning til de nye spillere. Jeg vil i stedet kaste bolden over mod en diskussion af spillestil og taktisk koncept, som denne tråd oprindeligt også var tiltænkt. Det kan være med til at belyse, hvorfor vi har oplevet en så vanskelig start på sæsonen.
Som jeg oplever det, skyldes vores nuværende vanskeligheder fire overordnede problemstillinger:
1: Manglende automatismer
2: Manglende balance
3: Manglende løb i længderetningen af banen
4: For få kliniske afsluttere/målscorer
1) De manglende automatismer skyldes primært, at vi spiller med mange nye ansigter i start 11'eren. Spillere der skal vænne sig til et nyt koncept, og som samtidig skal lære at kende deres medspilleres styrker og svagheder. Det har været tydeligt, at de spilsekvenser og løbemønstre som forsøges indarbejdet på træningsbanen, stadigvæk er et stykke fra at kunne blive udført i kampsituationer. Som følge af dette har spillet været usammenhængende og ideforladt. Dette er i mine øjne ganske forståeligt taget de mange nye spillere i betragtning. Skader til etablerede spillere som Sturridge, Allen og Johnson har ligeledes gjort dette endnu vanskeligere, da det har fremskyndet den læringsproces, som spillere som Markovic, Manquillo og Lallana har været inde i.
2) Jeg synes, at vi i den grad mangler balance på vores hold, hvilket fremprovokerer overspilssituationer og individuelle fejl. Dette er min største anke mod Rodgers, en træner hvis ideologi jeg ellers beundrer. Den manglende balance er ikke noget nyt fænomen, da vi i sidste sæson også havde store vanskeligheder med at finde den rette organisation. Hvis vi anskuer det fra top til tå, så starter vores problemer på målmandspositionen. Mignolet er fantastisk på stregen, men hans usikkerhed i feltet er med til at forplante sig hos vores 4 backkæde, samtidig med at det giver modstanderen en åbenlys indikation om, at de kan ramme os hårdt på standardsituationer og indlæg. Med en bagkæde der samtidig står højt og er aggressiv i oppresset, er det ikke den bedste cocktail at have en målmand, der ikke kan time sine indgreb udenfor det lille felt.
Med afsæt i vores situation på målmandsposten er jeg ligeledes heller ikke fortaler for to så aggressivt spillende forsvarsspillere. Det efterlader mange situationer, hvor målmanden er sårbar og skal agere, og ud fra ovenstående altså også mange situationer, hvor det kan gå galt. Her kan to opmærksomme backs, der trækker ind og garderer for den aggresive midstopper selvfølgelig hjælpe - men det virker til, at det kun er Manquillo i vores nuværende start 11'er, som besidder denne placeringsevne. Moreno, alle hans offensive kvaliteter til trods, er faktisk ganske svag i hans defensive positionering. Dette er ganske naturligt taget hans unge alder og oprindelige position som kant i mende.
Bevæger vi os op på midtbanen har jeg længe ment, at vi burde hente en spiller, der kunne beskytte vores skrøbelige bagkæde. Alle Steven Gerrards kvaliteter til trods, er han ikke denne spiller, og han bliver desværre for let overspillet. Gerrard - Allen - Henderson konstellationen kan delvist dæmme op for Gerrards defensive mangler, da Allen og Henderson dækker utroligt store områder på banen og mange gange deltager i et oppres, der ødelægger modstanderens opspil. Men vi mangler i mine øjne en plan B, når vi ikke kan spille med denne konstellation. Jeg var derfor skuffet, da vi valgte at købe Can i sommers. Ikke fordi Can isoleret set er dårlig - jeg synes han ser spændende ud. Men han er hans alsidighed til trods pt. mere en 8'er end en 6'er. Jeg ved Rodgers gerne vil spille med denne playmaker type som 6'er - men jeg synes samtidig det er en kende naivt med tanke på, hvor skrøbelig vores bagkæde er.
Afgangen af Suarez har ligeledes svækket os defensivt. Suarez var første mand der forsvarede, når han deltog i hans hidsige boldjagt. Dette op- og genpres ser vi ikke hos Sturridge og Balotelli.
3) Betragter vi de seneste fire kampe, så oplever jeg i den grad, at vores tvivlsomme resultater foruden ovenstående to punkter skyldes manglende løb i længderetningen af banen. Med Sturridge skadet og en Lallana tilbage fra en længerevarende skade har vi reelt set kun Sterling og Henderson til at foretage disse løb. Med lidt god vilje også Moreno, men han er back!
Balotteli falder ofte ned i banen, og Markovic ser ud til også gerne at ville trække ind centralt og tilbyde sig. Dette betyder, at vi spiller på meget små områder centralt i banen, og at vi samtidig ender med mange sidelæns afleveringer fremfor afleveringer i længderetningen af banen, der kan bryde modstanderens kæder. Det skader spillere som Gerrard og Coutinho, hvis primære kvaliteter ligger i at finde deres medspillere i dybdeløb og servicere med målgivende afleveringer.
Det vil derfor hjælpe gevaldigt at få Sturridge tilbage, da han strækker modstanderens forsvar. Ligeledes vil en Lallana i topform hjælpe gevaldigt, da han ofte søger rummene mellem forsvar og midtbane.
4) Kort sagt mangler vi spillere, der kan afgøre de kampe, som ligger på vippen. I Suarez og Sturridge havde vi to enmandshære, der kunne vinde kampene for os, når spillet var usammenhængende og ideforladt. Suarez arbejdede for to, og han gav megen plads til Sturridge, Coutinho, Sterling og Henderson. Denne plads er nu væk og fokus flyttes i højere grad mod førnævnte spillere, der vil opleve større opmærksomhed og tættere markeringer. Coutinho, Sterling, Lallana og Henderson er ligeledes ikke hvad jeg vil kalde kliniske afsluttere, som man fornemmer vil afgøre kampen, når det spidser til i 89. minut.
Jeg føler lidt, at vi med Suarez afgang har tabt vores evne til at lave mål ud af ingenting. Og samtidig har vi øget presset gevaldigt på spillere, der måske kan blive 10+ målscorere, men som stadigvæk mangler at tilføre kvaliteten i deres afslutninger til at tage dette skridt.
Det er som sagt for tidligt at male fanden på væggen. Men jeg føler ikke, at vi i transfervinduet har adresseret vores mangler fra sidste sæson. Min største anke går på, at vi ikke har skabt en bedre balance på vores hold, men stadigvæk ser ud til at lave de samme graverende fejl, som vi gjorde i sidste sæson. Ønsker Rodgers i visse kampe at spille kontrabaseret fodbold, så kræver det i den grad, at man har et stærkt defensivt fundament - og den organisation føler jeg ikke, at vi er i nærheden af at kunne mønstre. Og det var vi heller ikke i sidste sæson. Her havde vi dog en angrebsmaskine, der scorede to mål, hver gang vi indkasseret et.
Suarez afgang var måske uundgåelig, og skal man tro pålidelige journalister som Barrett, Pearce m. fl, så forsøgte vi at stoppe blødningen med forespørgsler på Sanchez, Cavani, Benzema og Falcao. Men plan B burde i mine øjne ikke have været en risikabel strategi, hvor Balotelli skal være nøglen til at forsætte denne målmaskine. Den plan er ALT for risikabel taget Balotelli's natur i betragtning. Man burde i stedet have fokuseret på at skabe organisation og balance.