Tur til Liverpool-Stoke og Everton-Blackpool

Her kan du finde inspiration til din rejse til Liverpool
Besvar
Brugeravatar
Merseyside Boys
Indlæg: 884
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 20:55
Alder: 51

Tur til Liverpool-Stoke og Everton-Blackpool

Indlæg af Merseyside Boys » tirsdag, 08. feb, 2011 22:57

Først og fremmest undskyld for at jeg ikke kunne finde ud af at oprette den under "Rejsebeskrivelser" (så hvis nogen kan flytte den, siger jeg tak på forhånd)

28. november 1940 blev min far født. I 1970'erne sad han i lædersofaen om lørdagen og så Sportslørdag. Eller rettere sagt, så sad han og sov det meste af tiden og vågnede, når der blev scoret. Han var ikke synderligt entuisiastisk og var vel mest at betragte som en medløberfan, hvorfor han "heppede" lidt på Liverpool. I 1977 sad hans dengang 5 årige søn (mig sagde hunden) og så med. Præget af sejrene til Liverpool, herunder en vis sejr i en finale, og min fars sporadiske heppen, var valget allerede foretaget - Liverpool var klubben for mig.
Min fars interesse for fodbold fulgte ikke med min, der bare voksede og voksede. I 1985 kom søn nr. 2 (det vil altså sige min lillebror). I 1994 foretog han et valg af de mere overraskende - han valgte Everton som klub, og har siden stået last og brast ved denne beslutning. Min far trådte frem som den store diplomat, og har siden heppet mere aktivt på BEGGE klubber.

28. november 2010 fyldte vores far så 70 år. Gaven - en tur til Liverpool med sine to sønner.

Tirsdag den 1. februar 2011 om aftenen ankom vores far til København. Og for at varme op og få en lille forsmag på turens karakter og indhold, tog vi The Globe og spiste pubmad og drak Kilkenney og så Man. U - Aston Villa. Men da Rooney desværre denne dag fik lidt hul på bylden smuttede vi i pausen. Men første spadestik til en "tour-de-fodbold" var taget.

Onsdag tog vi til lufthaven. EasyJet til Manchester til ganske billige penge (små 500 kr. retur). Men fuck - flyet var forsinket, og da tidsplanen denne onsdag i forvejen var en anelse presset, steg pulsen og en snigende nervøsitet indtrak. Men afsted kom vi - fin flyvetur - og turens første øl blev nydt. Landing, tjek af tid, konstatering at der var en minimal mulighed for at nå toget, men i rask firspring blev toget nået 1 minut før afgang (tak for den hurtige bagageudlevering). Hvor er rejeplanlægning dog blevet nemt med introduktionen af dette hersens internet. "Hurtigt" ud af Manchester med bumletoget, der heldigvis undervejs fik indtil flere LFC-fans ombord. Ekviperet med LFC-tørklæde og trøje blev der hilst. Ankomst til Liverpool Lime Street. En rask gåtur til Duke Street til vores lejlighed (Stay Lever Court Appartments). Næsten helt nyopført. 2400 kr. for 4 overnatninger for 3 personer - det er altså billigt i min verden. Lejligheden havde flot køkken med alt, stue med sovesofa, fjernsyn, dvd, stort badeværelse og stort soveværelse. Men det havde vi ikke tid til at nyde. Vi smed taskerne og fik prajet en taxi - off to Anfield (taxaer er skisme heller ikke så dyre).
Og så der i mørket blev vi mødt af duften af fish'n chips, burgers, blafrende LFC-flag fra boderne og en folkevandring. En lille rundtur om "Mekka", rende ind i Jay Spearing, og i øvrigt fremvise alle de "hellige" steder til far og brormand. Forklare og fortælle om "Hillsborough", Shankly og Paisley Gates osv. Finde "turnstilen" og så ind på Main Stand (billetterne købt via "Late availibility" uden de store problemer og sendt med posten i god tid). Ahhhh... sikke en dejlig fornemmelse at gense Anfield, og farmand og brormand var tydeligt også duperet. YNWA og applauser til Dalglish og ikke mindst Suarez (og Carroll da han i civilt hilste på publikum). Kampen kender I, men en sikker 2-0 sejr, og kæmpe jubel over Suarez. Dog begrænset med sang. Stoke-fansene var de mest højlydte med fantasifyldte sange (fx You're shit, Torres says you are). Men fortsat ubesejret på Anfield. Nakkehårene rejste sig mange gange. Ud på gaden, nyde stemningen og gå mellem ligesindede fans.

Dagen efter legede vi turister. Først English Breakfast mit die ganzen molevitten på The Abbey på Hannover Street. Dernæst ned og studere The Liver Building, havnefronten, Det maritime museum (ganske ganske spændende med udstilling om Titanic, Lusitania etc.), Kathedralen, osv. Puha - tør i halsen. Pub tæt ved Lime Street - fremragende engelske ales (det er bare gode øl - cask ales, John Smith, Doombar osv osv) og så lidt mad og aftenhygge med besøg i LFC og EFC butikkerne i Liverpool One. Indkøb af lidt af det hele.

Fredag - op og gentage morgenmaden samme sted (det var jo ikke nogen fitnesstur). Og så ind i en taxa og til Goodisonområdet. Lidt indkøb i souvenirshoppen (bare rolig, jeg købte ikke noget, og under store trusler fra mig undlod min lillebror at købe noget EFC-grej til mine børn). Derefter stadiontur på Goodison, hvor mit LFC-udstyr blev kommenteret med et glimt i øjet. Og glimt i øjet var kendetegnende ved den tur. En ældre og meget passioneret dame forestod rundvisningen, og gjorde det med varme og sjæl - godt gået mrs. Utallige små anekdoter og så den lidt bitre Toffee misundelse overfor LFC. Lillebror var meget opstemt over turen. Samtidig fik vi hentet billetterne til lørdagens kamp (de kunne ikke sendes udenfor UK). Endnu et tegn på, at EFC er en mindre klub og med langt mindre international tiltrækning/opmærksomhed. En lille gåtur igennem Stanley Park og så hen i souvenirshoppen på Anfield og bruge endnu flere penge. Derefter en rundvisning (booket hjemmefra) på Anfield i selskab med turister fra hele verden (Japan, Tyrkiet, Norge, Danmark osv), og fans af Man U, Burnley, Bayern M, osv. En fin tur men som fan vidste man det hele i forvejen, og rundviseren havde ikke den samme varme og charme som den ældre dame på Goodison. Men turen kan dog stadig anbefales, hvis man ikke har prøvet det før. Bare at se og røre "This is Anfield"-skiltet er grund nok. Museet blev derefter inspiceret, og det er altså en fed oplevelse at gense det. Der er så meget historie i vores klub, og museet emmer af det. Jeg kunne have brugt en hel dag derinde (selvom det i m2 ikke er enormt), men af hensyn til turens to andre deltagere blev det vist kun til et par timer. Puha - tør i halsen igen. hen på The Sandon og få et par pints.
Tilbage til lejligheden, strække ben inden turen gik til Carraghers sportsbar i Stanley Street. Et ok sted, hvor der var masser af stemning og helt proppet, da der var Rugby mellem England og Wales, og stemningen blev ikke mindre af, at England vandt. Maden var ok uden at være pranglende, og øludvalget var skuffende.
Hjemme i lejligheden så vi den nyindkøbte spillefilm The Ballad of Dixie and Kenny. En crazykomedie om to rivaliserende naboer i Liverpool, hvor den ene er EFC-fan og den anden LFC. En fantastisk morsom film, hvis man som os tilhører hver sin lejr. Måske knap så morsom for andre. Men den kan klart anbefales - man skal bare ikke tage den for andet end den er (stikord: blå ketchup, The litte Blue ridinghood, I'd rather walk alone).

Lørdag - for tredje gang til vores morgenmadspusher og videre afsted til Goodisonområdet. En before-pint på The Brick - "A proud supporter of the Everton Football Club", men der var også plads til en med en LFC-kasket (mig). Og generelt en god og hyggelig stemning med bedsteforældre med børnebørn, unge, ældre. Vi faldt i snak med flere.
Hen til kampen - og hvilken kamp. Everton-Blackpool: 1-0 Saha, 1-1 (pause). 2-1 Saha (stor jubel), 2-2 (suk), 2-3 (opgivenhed og let frustration), 3-3 Saha (jubel og spirende optimisme og stor stemning på stadion), 4-3 beckford (ekstrem jubel og fuldstændig elektrisk stemning - undskyld Anfield), 5-3 Saha (hysterisk stemning)!!! Ud fra stadion og hen på The Brick igen, og snakke med de lokale fans.
Tilbage på pub og spise bøf samtidig med at vi så Wolves nakke Man U til stor jubel blandt gæsterne!!!

Søndag - tog, fly, hjem - fantastisk tur, kan anbefales!
Senest rettet af Merseyside Boys onsdag, 09. feb, 2011 16:21, rettet i alt 1 gang.
Jeg får altså stadig gåsehud, når Fowler scorer.....

Brugeravatar
Mikkel
Indlæg: 3076
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:35
Geografisk sted: Rødovre
Alder: 51

Re: Tur til Liverpool-Stoke og Everton-Blackpool

Indlæg af Mikkel » onsdag, 09. feb, 2011 10:11

Lyder som en fantastisk tur, Rasmus! :clap: :clap:
Just the fax ma'am. Just the fax.

Brugeravatar
Minus
Indlæg: 292
Tilmeldt: søndag, 17. jun, 2007 22:08
Geografisk sted: KBH
Alder: 37

Re: Tur til Liverpool-Stoke og Everton-Blackpool

Indlæg af Minus » torsdag, 10. feb, 2011 22:45

Det virker til at have været en god tur...

En god gave, og gave I også kunne nyde godt af i selskab med jeres far...
:flag5:
Y.N.W.A

Besvar